Wednesday, April 3, 2013

Selamat Mengundi...


Salam kepada sahabat semua. Semoga dinaungi rahmat dan kasih sayang Allah selalu.
Amma ba’d.

Setelah sekian lama menunggu, akhirnya DS Najib mengumumkan pembubaran parlimen yang bermula 3 April 2013. Setiap minggu saya menelefon emak saya. Selalu saya bersembang dengan emak pasal perkembangan politik tanah air. Emak yang merupakan Muslimat PAS kawasan Kepala Batas dan juga ahli JKKN (Jawatankuasa Kemajuan Kampung Negeri) Kampung Bakau Tua sering bercerita masalah penduduk kampong dan juga aktiviti Muslimat PAS setiap minggu. Atas beberapa perkara, emak menasihati saya supaya jangan tinggal di kampong bila dah bekerja dan berkahwin nanti.

Secara peribadi, saya melihat bahawa regime Barisan Nasional (BN) tidak dapat menjadi contoh sebagai kerajaan yang baik. Saya tidak menafikan bahawa mereka juga memberi sumbangan dalam pembangunan negara, namun dalam masa sama pemerintahan mereka gagal membentuk satu gagasan rakyat Malaysia yang boleh hidup tanpa prejudis dan prasangka. Saya tidak mahu sentuh isu peribadi yang membabitkan skandal menteri dengan artis tetapi apabila ia melibatkan kepentingan awam, maka ia harus ditegur. Menggunakan peruntukan demokrasi, maka ruang kebebasan bersuara patut digunakan untuk menerangkan yang Haq. Sedikit teguran buat mereka yang sering melaungkan kebebasan bersuara. Manifestasi kebebasan bersuara adalah kebebasan bertindak. Ramai hari ini saya lihat mereka begitu taksub mengangkat slogan kebebasan bersuara, namun apabila diajak bekerja, diajak berbincang tentang idea, mereka jadi kaku. Jadi inilah masalah kita apabila sudu terlebih daripada kuah.

Ada satu hadith yang jelas di sini:

Rasulullah S.A.W pernah mengungkapkan : "Bantulah saudaramu yang zalim dan dizalimi ".Para sahabat kehairanan,lalu bertanya: "Memang kita perlu membantu saudara kita yang dizalimi,tetapi bagaimana pula kita membantu mereka apabila mereka melakukan kezaliman?"Maka jawab Rasulullah S.A.W: "Engkau mencegahnya daripada melakukan kezaliman,itulah caranya membantu saudaramu yang zalim.".(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Kita sedar, sama ada dari PAS atau UMNO, mereka adalah saudara seislam kita. PAS bagi saya begitu konsisten ingin melaksanakan undang-undang Islam, sedangkan UMNO walaupun sudah diberi  mandate 55 tahun, mereka masih gagal menerangkan Islam itu apa kepada rakyat Malaysia khususnya kaum melayu. Oleh sebab ini, wajar jika kita bagi UMNO dan persepakatannya berehat sebentar dari menerajui negara. Daripada cerita-cerita yang saya dengar, ada yang di dalam IC nya jelas menunjukkan agamanya Islam, tetapi tidak tahu mengucap. Ada yang tidak tahu solat yang merupakan tiang agama (fundamental) dalam agama Islam. Rentetan tidak tahu bersyahadah dan solat, timbul pelbagai kebejatan sosial seperti zina, buang anak, lari dari rumah, merompak, meragut, mencuri, penagihan dadah serta seribu satu macam lagi masalah sosial. Tidak perlu saya sertakan link mengenai masalah sosial di sini, cukuplah saya sarankan agar sahabat semua membaca akhbar metro. Setiap hari pasti ada masalah sosial yang dilaporkan.

Inilah yang menjadi kebimbangan saya. Jika UMNO bersungguh-sungguh ingin banteras masalah sosial ini, saya tiada masalah untuk menyeru rakyat Malaysia agar mengundi BN pada pilihan raya kali ini, namun setelah sekian kalinya diberi mandat, ternyata mereka tidak berhajat untuk membanteras gejala sosial ini. Saya selalu bersembang dengan Imam Ismet, imam di Islamic Center of Rochester. Beliau sudah 12 tahun menjadi imam di masjid sekitar US ini, beliau mendoakan Allah mengekalkan PAS di Kelantan dan memberi kejayaan kepada PAS di Malaysia. Beliau yang pernah tinggal di Kelantan selama empat bulan sangat kagum dengan suasana Islam di Kelantan. Beliau kagum dengan anak-anak muda yang mampu bangun solat subuh berjemaah di Masjid semasa di Kota Bharu.Inilah hasil didikan Tuan Guru Nik Abdul Aziz selama hampir 23 tahun memerintah Kelantan.
Imam Ismet dan saya

Saya menyeru bagi mereka yang berpeluang mengundi agar memberi undi kepada parti yang ingin menjalankan agenda Islam. Ingatlah, setiap undi kita adalah saksi yang pasti dipertanggungjawabkan di hadapan Allah. Jadikan kematian sebagai paksi kehidupan kita agar setiap tindakan yang kita lakukan hanyalah mencari redha Allah. Suka saya memetik kata-kata Dr Mazslee Malik yang dipetik dari laman Twitternya:

“Bagi yang beriman, jangan lupa istikharah sehingga hari mengundi nanti agar Allah bimbing nak buat keputusan.ini keputusan besar.”

Sebagai pengakhiran, ingin saya ingatkan kepada a’milin islam (pekerja Islam) agar berkempen dan menerangkan Islam dengan penuh adab dan akhlaq islamiyah. Pastikan sebarang berita yang ingin disebarkan berasal daripada sumber yang sahih. Marilah sama-sama mempertingkatkan munajat dan doa kita kepada Allah, berqiyamullail, berpuasa sunat, solat sunat dhuha, membaca alquran serta memberi infaq agar nusrah (bantuan) Allah turun buat hamba-hambaNya yang ikhlas ingin melihat sebuah negara Islam tertegak di muka bumi Malaysia. Marilah memenangkan Islam serta pejuangnya di Malaysia. Selamat mengundi.

No comments: