Saturday, April 13, 2013

Allahu Akbar!!!...


Salam buat semua sahabat. Semoga Allah melindungi kita daripada bahana fitnah politik yang menggila terutama di musim pilihan raya ini.
Amma ba’d.

Sebagai muslim setiap hari kita menunaikan solat demi mematuhi perintah Allah, tuhan sekalian alam. Namun, apakah kita benar-benar memaknakan solat kita dalam kehidupan seharian kita? Solat mengandungi falsafah yang agung dalam kehidupan seorang muslim. Di sini, mungkin pendek sahaja entri kali ini, saya tertarik untuk menekankan tentang takbiratul ihram dan takbir intiqalat. Kita mengangkat takbiratul ihram sambil niat ketika mula-mula hendak memulakan solat. Di sebalik lafaz Allahu akbar itu, adakah ia memberi kesan kepada jiwa kita?

Bila kita menyebut Allahu akbar, kita perlu tahu dan yakin bahawa tiada yang lebih besar melainkan Allah. Dalam kehidupan seharian, manusia tidak mampu lari daripada ujian yang adakala datang bertamu. Kemurungan, kesedihan, masalah, stress, dan kesakitan merupakan ujian yang sesekali bertandang dalam hidup manusia. Sebab itu, kita perlu menjiwai solat dengan penuh kekhusyukan. Apabila kita sudah menyedari bahawa Allah adalah tuhan yang maha besar, tiada sekutu baginya maka segala ujian yang menimpa kita hanyalah kecil dan kita juga menyedari hakikat bahawa ujian yang berupa kesedihan, kemurungan, dan stress tadi adalah daripada Allah.

Berada di Amerika Syarikat, telah mengajar saya bagaimana untuk survive di luar zon keselesaan. Sebagai contoh, apabila saya bermusafir, memandu kereta berbelas-belas jam, tentu sukar bagi saya untuk mencari masjid. Maka saya hanya akan berhenti di mana-mana dan sembahyang tepi jalan. Pengalaman saya semasa mula belajar untuk sembahyang di mana sahaja apabila masuk waktunya, memang sedikit takut-takut. Risau akan pandangan masyarakat di sini, khuatir disuruh berhenti menunaikan solat di tempat terbuka, dan tidak biasa bersolat di tempat awam. Namun, lama-lama kelamaan inilah secara tidak langsung dakwah yang boleh kita sebagai Muslim tonjolkan kepada masyarakat non-muslim. Mereka pasti tertarik dengan cara solat Muslim. Lagipun, bila difikirkan balik, ini adalah bumi milik Allah dan saya melakukan perkara yang disuruhNya. Mengapa perlu takut?
Bersolat di Niagara Falls

Berbalik kepada lafaz Allahu akbar tadi, biarlahia benar-benar meresapi dalam jiwa kita bahawa segala-galanya hanyalah kecil. Hanya Allah yang maha besar. Jika ia telah meresapi dalam jantung sanubari kita, maka mengalirlah ketenangan dalam jiwa kita.

“Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagiNya, dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan, dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama - (yang berserah diri kepada Allah dan mematuhi perintahNya)" (Al An’am 6: 162-163)

Wallahualam.

No comments: