Tuesday, April 16, 2013

Masa Bermuhasabah...


Salam kepada semua sahabat yang saya kasihi kerana Allah. Semoga Allah melimpahkah taufiq dan hidayahNya kepada kita.
Amma ba’d.

Masa begitu pantas berlalu. Sedar tidak sedar, sudah hampir tiga tahun perkelanaan saya di bumi Uncle Sam. Insha Allah lagi kurang lebih sebulan, saya akan grad (May 18,2013). Saya fikir baki-baki kehidupan di bumi Amerika Syarikat yang tidak sampai lagi dua bulan ini, ada moleknya saya kembali bermuhasabah tentang apa yang telah saya buat dan capai. Saya juga ingin mengajak semua rakan-rakan yang akan grad agar kembali berfikir dan bermuhasabah.

Adakah kita cukup kuat dan bersedia untuk menghadapi cabaran kehidupan di bumi sendiri? Adakah masa kita di bumi asing telah digunakan sebaiknya untuk membina karakter diri? Apakah pengalaman yang kita punyai di bumi asing dapat digunakan apabila pulang ke Malaysia kelak?

Jadi, biarkan persoalan ini menghantui minda kita. Secara jujur, saya akui kehidupan di bumi asing tidak semudah yang disangka. Walaupun dikelilingi pelbagai kemudahan, namun ada masa tertentu kesusahan mesti dihadapi. Derita dan bahagia tak pernah jemu bertamu silih berganti. Saya tidak mahu menceritakan kisah peribadi di sini, cukup saya katakan bahawa dalam kehidupan pasti kita akan menghadapi kesusahan, namun sunnatullah tetap berlaku; selepas kesusahan pastinya ada kesenangan. Every cloud has a silver lining. Setiap yang terjadi ke atas diri, telah terungkai hikmahnya sedikit demi sedikit.

“Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,” (As Sharh 94:5)

Atas setiap mehnah, jangan pernah mengalah. Dalam setiap susah, pasti terselit hikmah. Jangan pernah menyerah, kerana masa depan kita cerah. Teruskan kaki melangkah, yakini adanya Allah.

Rochester yang sentiasa tenang.

No comments: