Wednesday, June 1, 2011

Midwest Games @ Madison-Dalam Kenangan..

Salam kepada semua yang saya kasihi,moga cuti ini dapat dimanfaatkan ke jalan yang diredhai Allah.
Amma ba’d.

Saya rasa macam dah lama tidak menulis dan entri kali ini hanyalah berkisar tentang Midwest Games International 2011 Madison. Alhamdulillah,kami warga RIT selamat pergi dan selamat kembali semula ke desa Rochester yang tecinta ^^. Uniknya perjalanan kami ini adalah (bagi saya lah), satu kereta hanya ada seorang driver sedangkan perjalanan ini memakan beribu-ribu batu. Sebanyak empat buah kereta begerak menuju ke Wisconsin pada hari Rabu lepas (25/5/2011). Satu kereta terus menuju ke Madison dan tiga lagi kereta menuju ke East lansing (bermalam di Michigan State University). Dalam perjalanan ke East Lansing,sesuatu yang tidak dijangka berlaku,iaitu hujan batu.subhanallah antara takut dan kagum; takut kerana ia merupakan pengalaman pertama saya mengalami hujan batu ditambah langit yang begitu hitam pekat bagaikan hendak runtuh dan angina yang sangat kencang. Semua kereta sudah mula berhenti di tepi dan tengah jalan kerana memang tidak nampak apa-apa untuk meneruskan pemanduan. Memang menakutkan,namun sikap tenang sentiasa saya amalkan walaupun dalam situasi genting. Hujan batu tersebut menyebabkan keretakan pada cermin depan Toyota Camry yang saya pandu itu. Namun saya bersyukur  kerana saya dan kawan-kawan lain dalam kereta tersebut selamat. Alhamdulillah. Selepas lima minit hujan batu, ia pun berhenti dan kami meneruskan perjalanan ke East Lansing dan lebih kurang pukul 8.30 malam, kami selamat tiba di East Lansing.

Perjalanan dari Rochester ke East Lansing mengambil masa 10 jam. Satu lagi nikmat Allah apabila dapat berjumpa,bersalaman dan berpelukan dengan sahabat-sahabat yang sentiasa dirindui ditambah dengan mereka menyediakan ayam tandoori, nasi minyak dan ayam masak hitam yang sangat sedap oleh Amin, Aiman dan Aakif. Layanan lima bintang yang mereka sediakan akan sentiasa kekal di sanubari. Pagi keesokannya sebelum bertolak ke Milwaukee,Wisconsin saya ke Hertz (syarikat sewa kereta ) yang terletak di Capital Airport City untuk menukar kereta. Walaupun saya lebih selesa untuk Memandu Toyota Camry namun terpaksa bertukar memandu Mazda 6.

di rumah Adib Bakeri
                                                                                  Mazda 6
Perjalanan diteruskan ke Milwaukee pada pukul 11 pagi dan kami tiba di Milwaukee pada pukul 7.30 malam. Cuaca dalam perjalanan ke Milwaukee sangat indah namun terperangkap dalam kesesakan lalu lintas di Chicago selama dua jam amat memeritkan. Di Milwaukee kami dapati kedai makanan halal begitu mudah didapati dan saya dimaklumkan bahawa terdapat 12 masjid besar di Milwaukee. Kami singgah makan di Dera Grills.Satu kebanggaan apabila saya difahamkan oleh salah seorang pemilik kedai runcit disitu bahawa orang Islam yang memegang ekonomi di Milwaukee.Allahuakbar.

Kami menginap di Motel 6 yang sangat murah dan selesa. Pagi keesokannya kami bertolak ke Madison yang mengambil masa selama satu jam dari Milwaukee tetapi sebelum itu kami pergi melawat ke Mitchell Park Conservatory (The Domes). Disini kami berpeluang melihat tumbuh-tumbuhan tropika dan gurun. Selepas melawat The Domes ini, kami pergi makan di kedai Mona’s Turkish Shawerma House Café. Makanan Turki memang enak-enak belaka. :D. lepas makan, kami bergerak ke Masjid Sultan Muhammad untuk sembahyang jama’ zohor dan asar.

buah koko

pokok tanduk rusa

kaktus

Mitchell Conservatory Park (The Domes)

kedai Turki
                                                          Masjid Sultan Muhammad

Motel 6

Disana kami berjumpa dengan komuniti yang sangat sangat baik hati. Cukup hanya pertemuan pertama sudah diajak ke rumah mereka untuk minum-minum. Namun disebabkan kesuntukan masa, kami hanya mampu mengucapkan terima kasih dan maaf kerana tidak dapat memenuhi undangan tersebut. Subhanallah, ini mengingatkan kami semua pada ayat Allah dalam surah al hujurat ayat yang ke 10 (sila cek sendiri..:)). Sayalah orang paling bangga semasa bersembang dengan komuniti Muslim disitu kerana salah seorang daripada mereka pernah melawat Malaysia dan beliau menyatakan secara spesifiknya pernah melawat Penang. Ya Pulau Pinang, negeri kelahiran dan tempat saya menetap.;). Perjalanan diteruskan ke Madison dan kami hanya tiba di South Union untuk pendafatran pada pukul 4.30 petang (central time). Saya dapati University Wisconsin sangat cantik sebab dikelilingin oleh tasik yang sangat damai dan tenang.subhanallah. ada satu ayat dalam al quran yang kita digalakkan membaca apabila kita melihat perkara-perkara indah di dunia ini.

“Rabbana ma khalaqta haza baatilan, subhanaka faqina a’zaban nar” (3:191)
                                                                 State Capitol

tasik yang indah dan damai

Di Madison kami menginap di Americas Best Value Inn selama empat hari tiga malam. Pada Midwest Games ini, saya hanya menyertai bola sepak mewakili RIT sendiri namun ditakdirkan Allah kami kalah pada peringkat kumpulan lagi namun pujian harus dihamburkan buat pasukan RIT kerana berjaya menghantar pasukan bola sepak untuk pertama kali  pada kejohanan Midwest Games di US ini dan kami tiada pemain gentian. Insya Allah, tahun depan kami akan mempergiatkan latihan dan persediaan..:D. Apa-apa pun pasukan volley ball RIT memenangi pingat emas selepas berjaya menumpaskan juara tahun lepas, Purdue University di peringkat akhir. Juara keseluruhan jatuh kepada Vanderbilt University (Vandy). Kontinjen Vandy datang dengan 22 biji kereta dan kejuaraan mereka tidak dapat disangkal lagi. Midwest Games tamat pada malam ahad yang disekalikan dengan dinner dan upacara penyampaian hadiah oleh wakil-wakil dari MSD (Malaysian Student Department).

berbaloi-baloi
                                                         finalis volley ball-RIT vs Purdue

Pagi keesokannya (Isnin, 30/5/2011) kami bertolak dari Madison menuju ke Detroit, Michigan untuk menikmati KFC halal sebelum kami bergerak ke Dearborn untuk bermalam disana. Fakta yang perlu diketahui tentang Dearborn adalah satu pertiga penduduk Dearborn adalah Muslim. Kami dapati bahawa kedai di kiri dan kanan kami penuh dengan tulisan arab. Terasa macam kat UAE pula berada di Dearborn (walaupun tak pernah sampai ke UAE..hehe). semasa di Dearborn, saya boleh mendapati kebanyakan warga disitu bertudung (bagi perempuan) dan tinggal di perumahan yang mewah. Subhanallah.

sedap

Arab American National Museum,Dearborn

Pagi selasa selepas bersarapan di Amani’s Restaurant sebelum bertolak balik ke New York. Saya bersyukur kerana tiada kesesakan semasa melintasi Chicago dan Cleveland,Ohio .Alhamdulillah. Sepanjang perjalanan di Ohio, saya teringatkan negeri jelapang padi (Kedah) di Malaysia kerana kiri dan kanannya menghijau bagaikan sawah padi.
                                                                               Chicago

bukan sawah padi
                                                             Cleveland,Ohio
                                                      Pennsylvania welcome board

Tersangkut di Pennsylvania kerana road work selama satu jam melambatkan saya tiba di destinasi roadtrip kami yang terakhir di Niagara Falls. Kami dijangka tiba di Niagara pada pukul 5.55 minit petang namun disebabkan road work di Pennsylvania itu, kami hanya tiba di Niagara Falls pada pukul 7.45 malam. Tetapi takdir Allah itu adalah yang terbaik buat kita selaku hambaNya; kami berpeluang melihat sunset di Niagara Falls. Subhanallahila’zim. Suasana yang sangat indah ditambah dengan bayu Niagara yang tidak terlalu sejuk sangat menyegarkan dan mendamaikan. Baki perjalanan dari Niagara Falls ke Rochester yang mengambil masa selama sejam lebih itu diteruskan dan kereta saya selamat tiba di Rochester tepat pukul 10.40 malam. Alhamdulillah, syukur atas segala pengalaman dan kenangan kurniaan Allah mudah-mudahan roadtrip kali ini lebih mendekatkan diri saya kepada Allah khususnya selepas mengalami dan melihat ciptaan Allah..:)

Sekitar Niagara Falls
Rochester-East Lansing-Milwaukee-Madison-Detroit-Dearborn-Niagara Falls-Rochester semuanya melebihi 2000 batu. Anda tidak percaya?sila lihat gambar dibawah.