Thursday, June 9, 2011

Futur...

Salam buat semua, semoga hari ini lebih baik daripada hari semalam.
Amma ba’d.

Rupa-rupanya summer di US ini agak boring. Mungkin sebab ramai yang balik Malaysia dan saya tinggal di sini tidak ada apa sangat yang boleh dilakukan melainkan pergi kelas dan lab, main Frisbee pada waktu petang, cycling (juga waktu petang) dan pergi walmart malam-malam untuk borong aiskrim. (habis boring la ni..hehe)

Futur.pernahkah sahabat-sahabat sekalian dengar perkataan ini? bagi sahabat-sahabat yang join usrah, saya yakin kalian pasti pernah mendengarnya. Futur bermaksud lemah,tumpul, putus asa dan lain-lain yang semaksud dengannya. Dalam kita berjuang atau mengharungi kehidupan, kadang-kadang penyakit futur  ini datang menyerang. Jadi bagi sesiapa yang ditimpa futur, cepat-cepatlah merawat rasa lemah diri ini. bertemulah sahabat-sahabat seperjuangan, basahilah lidah dengan berzikir kepada Allah, bangunlah di pagi hari bermunajat memohon petunjuk dan kekuatan agar sentiasa thabat (tetap) dalam perjuangan.
Sebenarnya bukan maksud futur  ini yang ingin saya cakapkan tetapi futur yang satu lagi. Maksud futur (فطور) yang satu lagi adalah sarapan pagi (breakfast). Di sini sarapan saya tidak macam di Malaysia. kalau di Malaysia, nasi lemak, nasi lemuni, nasi dagang dan nasi campur memang menjadi kebiasaan sarapan. Mungkin bagi orang KL, mereka biasa bersarapan dengan roti dan biskut sahaja tetapi bagi orang utara, nasi itu adalah sepanjang masa. Dari pagi, tengah hari, petang dan malam, makanan kami mesti ada nasi. Namun, di sini sarapan saya tidak lagi nasi tetapi…
Cereal bersama Kit Kat

Cereal bersama Snickers

Cereal bersama M&M

Pizza Sweet Buffalo Chicken

Ini sebahagian daripada sarapan pagi saya. Selain itu, roti bersama coleslaw, roti bersama aiskrim dan roti bersama hashbrown juga menjadi santapan pagi. Bukan saya tidak bersyukur dengan apa yang ada kerana saya tahu saudara saya di Palestin ada yang tidak makan pun tetapi saya rindukan Malaysia. Rindu nak bersarapan di warung-warung di tepi bendang.huhu
Padan muka, sapa suruh tak nak balik..

5 comments:

sKiRafaRgEek said...

"padan muka sapa suruh tak nak balik"..=P

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

orang kaya boleh la balik..orang papa duk kat sini je la..hehe

k.a.k.a said...

sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

najihah iman said...

salam ziarah,

smua healthy food ni..
kalau kt msia makanannya manis2,high in calorie smuannye..
tak balik,boleh mengembara jalan2 :)

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

to Ku Adlina:memang sedap n murah.kalau kat malaysia,semua benda ni mahal..
to najihah iman: alhamdulillah healthy..yup,memang itu tujuannya,nak jalan2 US..:)