Thursday, June 23, 2011

Program Oriented vs Objective Oriented...

Salam buat semua, bagaimana keadaan kita hari ini?iman kita,mudah-mudahan sentiasa dalam pemeliharaan Allah.
Amma ba’d.

“Jeles betul aku tengok students UK. Banyak betul program diorang. Dalam sebulan ada tiga empat program. Kita kat US ni, tiga empat program setahun.”  Saya berkata kepada salah seorang sahabat saya.

“hurm, apa yang penting? Program oriented  atau objective oriented. Kita objective oriented. Tak gune program banyak tapi tak mencapai atau kurang mencapai matlamat” balas sahabat saya ini.

“betul jugak tu. Lagipun kat UK, university diorang dekat-dekat. Sejam dua jam perjalanan dah sampai. Kite nak pergi muktamar hari tu pun, sehari suntuk drive, tu pun tak sampai lagi”

Begitulah senario yag berlaku di dua buah negara yang terdapat ramai pelajar Malaysia; UK dan US. Saya akui, di US ini program yang berbentuk menyeluruh (kebanyakan rakyat Malaysia berkumpul) hanya ada dua iaitu Muktamar MISG yang diadakan pada musim sejuk dan Midwest Games pada musim panas. Adapun program-program seperti Islamic Spring Retreat (ISR), Ini Sejarah Kita (ISK), dan Shahadatul Haq (SH) lebih bersifat regional  dan locality.

Berbalik kepada persoalan tadi, secara jelasnya kita harus menumpukan kepada sesuatu program itu bukan pada banyaknya program diadakan tapi haruslah pada kualiti atau matlamat program itu. Untuk mengetahui sejauh mana berkualiti sesuatu program tersebut, kita harus melihat natijah selepas program tersebut apakah sudah ramai yang mendapat kesedaran akan peri pentingnya pentarbiyahan kepada dirinya, apakah tindakan susulan individu-individu yang menghadiri program-program selepas mendapat kesedaran, dan apakah dia juga ingin menjadi penggerak bagi mewujudkan tarbiyah dan biah solehah di tempatnya. Perkara ini harus menjadi benchmark­ untuk menilai sama ada matlamat sesuatu program itu tercapai  atau tidak.
picture courtesy by Google

Jadi, bercakap mengenai waqi’ atau situasi di US ini, dengan mengambil kira faktor geografi , faktor perbezaan waktu (eastern time, central time and western time), dan faktor orang (peserta dan pelaksana), kita harus merancang dan menggariskan matlamat yang ingin dicapai dengan begitu jelas. Bak kata Stephen Covey dalam bukunya “The 7 Habits of Highly Effective People”, let’s begin in the end of mind.

Buat ikhwah dan akhawat yang berada di US ini, marilah sama-sama mengembeleng tenaga untuk menyuburkan dakwah di muka bumi US ini. Sesungguhnya, kita dan sahabat-sahabat yang dikasihi di sekeliling kita perlukan suntikan tarbiyah. Masa yang kita ada di US ini sangat singkat.

Kesimpulannya, rancanglah program-program yang ingin dilaksanakan dengan penuh hikmah agar kualiti dan matlamat kita untuk melihat setiap jiwa merasai manisnya tarbiyah tercapai.

Islah nafsak wad’u ghairak (perbaiki dirimu dan serulah yang lain)

Wallahua’lam.