Monday, October 29, 2012

Dia Di Mata Dunia...


Salam kepada semua sahabat yang saya kasihi kerana Allah. Semoga Allah memandu kita dengan hidayah dan taufiqNya.
Amma ba’d.

Sejarah manusia telah membuktikan bahawa sesiapa sahaja dalam kalangan manusia yang memerintah dengan penuh keadilan pastilah semua rakyat dibawahnya hidup dalam keadaan aman dan sejahtera serta pemimpin yang adil tersebut pasti dikenang sepanjang zaman. Singkaplah zaman khalifah Umar Abdul Aziz yang diakatakan sehingga serigala dan kambing boleh duduk sekali. Kenanglah juga di zaman khalifah Umar Alkhattab di mana setiap orang mendapat hak mereka.

Tidak seperti di Malaysia, setiap waktu solat boleh berjemaah di masjid, tetapi di sini saya  berkesempatan untuk berjemaah sesekali di masjid hanya waktu subuh, maghrib atau isya’. Baru-baru ini, saya sempat berbual dengan imam masjid (Islamic Center of Rochester), beliau berkata:

“once I had been in Kelantan. I have stayed there about four months. The Emir (leader) is very a’lim (knowledgeable) but I forgot his name”

“is it Nik Aziz?”

“Yes! He is. But I guess he must be very old now”
Bersama Imam Sheikh Ismet Husny Akcin

Kemudian saya bertemu bekas perdana menteri Libya, Dr Mustafa Abushagur.Beliau betanya kepada saya:

“You must be from Indonesia right?”

“No, I am from Malaysia.”

“Which state are you?”

“I am from penang”

“Oh, I don’t know”
Bersama Dr Mustafa Abushagur, Ex PM Libya

Kemudian beliau bertanya kepada sahabat saya:

“Where are you from?”

“I am from Malaysia too. From Kelantan”

“From Kelantan? The Islamic State.”

Kemudian sahabat saya bertemu dengan orang Bangladesh. Kata orang Bangladesh itu:

“There is one Islamic state in Malaysia, the leader is very good. What is his name?
“Nik Aziz?”

“Yes he is! You have been blessed by having such this people brother.Masha Allah”

Ramai lagi sebenarnya saya jumpa antaranya orang Libya, Pakistan, Turki dan banyak lagi. Semuanya memuji Kelantan sebagai negeri Islam. Subhanallah.

Apa yang saya cuba bawa di sini? Saya cuma mengajak kita semua berlaku adil dalam hal ini. Di saat orang luar mengambil berat hal ehwal Negara kita dan memuji negeri Kelantan, tetapi di dalam Negara kita dimomokkan Kelantan sebagai negeri termiskin, Kelantan mundur, Kelantan tiada pembangunan dan rakyat Kelantan tidak bijak memilih pemimpin. Saya tiada kepentingan dengan Kelantan kerana saya orang Pulau Pinang, cuma yang menyebabkan saya terkilan ialah sebahagian sahabat-sahabat walaupun belajar di luar Negara masih tiada kemampuan untuk menilai mana satu kerajaan yang baik dan mana kerajaan yang korup. Menilailah dengan neraca Alquran bukan melalui sumber-sumber media yang berkepentingan.

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.” (An Nisa’ 4:58)

Jika tidak mampu melihat di antara dua yang mana lebih baik, lihatlah yang mana lebih kurang korupnya. Saya membela Tuan Guru NIk Aziz bukan kerana jawatan menteri besar yang beliau sandang atau parti yang beliau wakili, tetapi saya menyanjungnya sebagai ulama’ yang gigih berdakwah sama ada kepada umat Islam atau yang bukan Islam. Lihatlah kuliah hari Jumaat yang diadakan pada setiap hari Jumaat di tengah-tengah bandaraya Islam Kota Bharu, ia turut dihadiri oleh orang bukan Islam. Walaupun sudah tua, namun semangat dakwahnya bagaikan seorang pemuda yang tidak kenal apa itu letih.

Satu muhasabah buat kita semua, jadilah adil dalam menilai. Jangan berjuang atas sentiment kaum dan kebangsaan, berjuanglah untuk umat Islam sejagat supaya Islam benar-benar kelihatan rahmatan lil ‘alamin (rahmat bagi sekelian alam).

Wallahualam.

No comments: