Friday, October 26, 2012

Mencari Kebahagiaan...


Salam kepada sahabat ikhwah akhawat yang saya kasihi kerana Allah. Semoga Allah menerima segala amal soleh dan amal kebajikan kita. Allahu akbar! Allahu akbar! Allahu akbar walillahil hamd.
Amma ba’d.

Terlalu banyak kemungkinan dalam kehidupan sehingga adakalanya menyesakkan minda dan jiwa. Hanya satu menjadi kepastian, itulah kematian. Menyedari hakikat bahawa kita wajib mati, apakah kehidupan di dunia ini masih menjadi buruan? Saya sering terfikir, di hadapan Allah, apa jawapan yang akan saya berikan jika saya didakwa.

Solat yang masih belum sampai tahap kekhusyukan sebenar, puasa yang tidak benar-benar membentengi diri, dakwah yang adakala masih sambil lewa, di tambah dengan dosa-dosa yang sengaja dan tidak sengaja, pelbagai amanah yang tidak disempuranakan dengan baik, semua ini sering menjadikan saya termenung. Untuk menyesali hakikat kehidupan bukanlah sifat mukmin sejati kerana telah banyak nikmat  Allah berikan kepada kita.

Hidup kita ini hanya menumpang kasih dan simpati Allah, andai hilang rahmat Allah, kehidupan yang senang lenang, harta yang melimpah ruah, dan pengaruh yang kuat tidak langsung akan memberi makna. Rasulullah SAW bersabda:

"Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah,atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya." (Sahih Muslim)

Mati satu kepastian. Mati bukanlah perkara besar andai kita faham namun perkara yang  besar adalah kehidupan selepas mati yang kita imani. Adanya soalan munkar dan nakir di dalam kubur, adanya hisab di hari al mahshar, adanya syurga dan neraka.
Saya terfikir, apakah bekalan yang ingin saya persembahkan di hadapan Rabbul Jalil kelak? Saya berharap supaya saya mampu menghasilkan sekurang-kurangnya sebuah buku yang dapat memberi manfaat buat saya di alam barzakh dan alam akhirat kelak. Bayangkan, buku-buku jika saya dapat hasilkan, masih di baca dan dirujuk selepas seratus tahun yang akan datang, sudah pasti membahagiakan saya di alam sana. Saya sentiasa berharap, apa sahaja ilmu dan kebaikan yang didapati di blog saya disebar luaskan. Mudah-mudahan Allah merahmati saya dan orang yang menyebarkan ilmu di blog ini dengan rahmat yang banyak dan berpanjangan. Segala kesilapan dan kesalahan harap diperbetul dan ditegur. Saya juga insan biasa yang tidak maksum. Boleh jadi saya benar, boleh jadi saya salah.

Kehidupan terlalu singkat untuk kita bersuka ria, sedangkan amanah Allah kepada kita agar mentaati perintahnya serta menyebarkan Islam masih belum tertunai. Satu muhasabah buat diri saya dan semua sahabat, ambillah dunia seadanya. Fikirkanlah tentang kehidupan kita di alam sana, hiduplah dengan berlandaskan Alquran dan Assunnah, dan jadilah insan yang bermanfaat kepada alam sarwajagat.
Wallahualam

Selamat hari raya aidiladha, kullu ‘am wa antum bikhair.



1 comment:

~W.A.H.I.E~ said...

seeru 'ala barakatillah akh..bab nak tulis buku tu very inspiring! keep on working for Allah.