Sunday, October 21, 2012

Arus Cinta...


Salam kepada semua sahabat yang saya kasihi, semoga Allah mengampunkan semua dosa kita yang telah lepas.
Amma ba’d.

Agak lama saya tidak menulis, mungkin semangat menulis yang sudah meluntur (semangat bercakap membuak-buak mungkin). Antara perkara yang saya suka bercakap tentangnya adalah perkara berkenaan pernikahan, baitul muslim dan terminologi yang seangkatan dengannya. Saya akui, memang jarang saya perkongsikan berkenaan hal ini di facebook dan blog tetapi dalam percakapan seharian dengan sahabat-sahabat di sini dan juga dalam usrah, memang topik ini selalu diselitkan. Saya yakin dan pasti, bagi mereka yang berumur sebaya dengan saya (20-an) pasti topik ini antara topik yang sering menjadi bahan bual bicara.
Berbicara mengenai cinta tidaklah salah dalam Islam bahkan Islam sangat meraikan fitrah insani yang satu ini. Atas sebab ini, ditunjukkan jalan pernikahan.

Uniknya penciptaan manusia selain dijadikan roh dan jasad, insan dianugerahkan perasaan yang pelbagai. Antaranya ialah perasaan cinta. Cinta mempunyai pelbagai tafsiran. Namun, antara tafsiran yang paling saya tertarik mengenai cinta adalah, ia satu arus yang mengalir dalam hati dan sanubari insan tanpa mampu disekat. Kadang-kadang kita tidak sedar bahawa kita telah jatuh cinta kepada seseorang. Kita boleh menafikan kepada teman sekeliling, hakikatnya hati kita tidak dapat dibohongi. Apakah salah untuk kita jatuh cinta sebelum bernikah? Insan bukanlah mesin atau robot yang tidak mempunyai perasaan. Menghalang cinta bermaksud membunuh fitrah insan itu sendiri yang akan membawa kepada keburukan yang lebih parah; kekecewaan,kemurungan,kesedihan melampau dan sebagainya. Sabda Nabi Muhammad SAW:

“Aku tidak melihat (penawar) untuk dua orang yang bercinta seperti nikah” (riwayat al-Baihaqi dan Ibn Majah, sahih)

Melalui hadith ini, jelas nabi memperakui bahawa pernikahan adalah manifestasi bagi dua insan yang berlainan jenis bercinta. Dimana tercipta cinta, disitu rindu bermula. Api kerinduan tidak dapat dipadamkan melainkan setelah melangkah ke gerbang pernikahan. Timbul persoalan lain, sebelum bernikah, apakah batasan-batasan yang perlu dijaga sebelum sentuhan antara dua insan ini menjadi halal?

Saya akui, saya memang mengetahui beberapa kisah sahabat-sahabat yang bercinta sebelum bernikah, dan Alhamdulillah sekarang sebahagian mereka telah halal untuk saling bersentuhan. Ada yang pertunangannya memakan masa empat tahun, ada yang dua tahun, dan ada yang hanya beberapa bulan sahaja.

Laman sosial seperti facebook dan twitter terutamanya, merupakan medium terpantas untuk tersebarnya berita-berita mengenai pernikahan rakan-rakan. Di kesempatan ini, saya menasihati diri saya dan rakan-rakan, agar menjaga batasan pergaulan dengan teman berlainan jantina. Berbincang hanya sekadar perkara yang perlu, tidak perlu hanyut ke lembah gossip yang pasti mengundang dosa dan kemurkaan Allah. Di laman sosial, selain Allah dan malaikat, ada lagi mata-mata yang memerhati. Kita tidak tahu, apa yang tersembunyi di hati insan. Andai dia insan yang baik, pasti dia akan mendoakan kebahagiaan kita, namun jika dia insan sebaliknya, berkemungkinan untuk dia mencetuskan sesuatu yang akan membawa kebinasaan dalam perhubungan kita. Jika bakal pasangan kita itu soleh dan solehah, sudah pasti diri ini terasa zalim andai mengkhianatinya dengan tidak menjaga batas-batas ikhtilat sedangkan dia sangat menjaga batasan pergaulan demi kita.

Persediaan dari segi ilmu dan material amat penting dalam tempoh menghitung hari menuju ke alam pernikahan. Tanpa persediaan yang rapi, impian inginkan sebuah rumah tangga muslim, hanyalah angan-angan tanpa makna. Jangan hanya dipandang manisnya pasangan itu dan ini, tetapi lihatlah segala kesukaran yang mereka tempuhi sebelum mengungkapkan lafaz sakinah di hadapan wali si muslimah. Saya akui, saya masih dalam tempoh persediaan dan saya merasai sukarnya untuk menjaga batasan-batasan ini terutama apabila kita menjadi titik rujukan sebahagian teman-teman. Namun, saya sentiasa bersitighfar agar Allah menjauhi saya dan orang yang berurusan dengan saya daripada bisikan syaitan ke arah kejahatan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kaum mukminin.

Sebagai penggulungan, saya juga ingin menyedarkan diri saya dan sahabat semua, bahawa pernikahan yang ingin kita melangkah ke dalamnya, biarlah dengan kesedaran bahawa tanggungjawab selepas akad itu adalah berat. Tambahan pula, kita adalah orang yang diberi kefahaman lebih sedikit berbanding orang lain, perlu menyedari dan beriman kepada kewajipan berdakwah dan menyeru orang agar kembali kepada Islam. Kepada muslimah, sila mudahkan bakal suami kalian dengan menguasai dan memahami ilmu-ilmu fiqh kewanitaan seperti haidh,nifas, dan wiladah. Didiklah diri menjadi insan yang matang dan mampu berdikari serta pupuklah sifat keibuan sebelum bernikah. Kepada bakal-bakal suami, sila fahami bahawa pernikahan bukan sekadar memenuhi tuntutan fitrah dan batin, namun penting untuk mengembeleng gerakan dakwah islamiyah.

Saya doakan semoga Allah mengurniakan saya dan semua sahabat yang membaca entri ini agar dikurniakan pasangan hidup yang soleh dan solehah, menjadi penyejuk mata hati seperti mana firman Allah:

“Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.” (Al Furqan 25:74)

Wallahua’lam.

Kredit Gambar: Syabab Musafir Kasih

No comments: