Saturday, April 28, 2012

Persahabatan...


Salam kepada sahabat-sahabat yang saya kasihi kerana Allah. Semoga Allah memberi hidayah dan taufiq kepada kita agar kekal di atas landasanNya.
Amma ba’d.

Demonstrasi BERSIH 3.0 telah tamat saya kira, namun kesan yang dihrapkan biarlah positif. Seiring tamatnya Demonstrasi ini, maka entri kali ini juga merupakan cooling down kepada artikel-artikel, berita-berita, status-status FB,Twitter yang mungkin tegang sebelum ini.

Ada yang memandang BERSIH 3.0 sebagai positif dan ada memandangnya dengan penuh stigma. Apa pun pandangan kalian, diharapkan ianya bersumberkan dalil Alquran dan Assunnah. Jangan memandang sesuatu perkara atas semangat dan fahaman assabiah. Jangan pula yang semangat menyokong dan mengkritik sesuatu perkara atas dasar kepentingan-kepentingan nafsu.

Kita sebagai rakyat Malaysia memang cintakan tanah air. Saya sejujurnya, sangat rindu dan ingin segera pulang berbakti kepada Negara. Setelah hampir dua tahun merantau di Negara orang, saya sampai kepada konklusi bahawa buruk baik Negara, saya adalah rakyatnya dan menjadi tanggungjawab saya untuk membawa dan memelihara kemakmuran bumi Malaysia. Di situlah saya dilahirkan, di situ saya dibesarkan, di situ saya mempunyai keluarga, saudara dan sahabat handai, di situ lah saya akan pulang berbakti, Insha Allah.

Saya ingin berkongsi satu ayat Alquran yang kita ketahui:

“Pada hari itu sahabat-sahabat karib, setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan ketaqwaan” (Al Zukhruf 43:67)

Saya terbaca satu status FB, “Kawan jadi lawan kerana politik”. Saya cukup tidak bersetuju, kerana perbezaan ideology politik, kita bermasam muka, hubungan kita renggang, dan kita tidak bertegur sapa. Baik, berbeza keadaan di US ini misalnya; hanya ada dua parti politik yang akan bertanding iaitu Democrat dan Republican. Semasa mereka berkempen, mereka membentangkan idea dan agenda serta hala tuju Negara tetapi setelah berlangsungnya pilihan raya, parti yang menang boleh duduk semeja dan sama-sama berbincang melaksanakan agenda Negara.

Kalau ideology politik itu bertentangan dengan dasar Alquran dan Assunnah, apakah kita umat Islam yang beriman kepada Alquran dan para rasul boleh menerimanya. Nah, atas dasar ini, sudah saya perjelaskan dalam entri-entri sebelum ini bahawa neraca pertimbangan kita hanyalah Alquran dan Assunnah. Satu membawa kepada prinsip-prinsip Islam; keadilan, kebajikan, kebaikan dan satu lagi membawa kepada prinsip-prinsip taghut; sekularisme, hedonism, kapitalsime.

Atas dasar ini, perlunya kepada akhlaq yang mahmudah dalam mengahadapi perbezaan ideology politik. Kepada yang membawa ideology politik Islam, kita harus berakhlaq dalam menerangkan kebenaran dan kepada yang tidak tahu serta masih bergelumang dengan system sekularisme, janganlah menyombongkan diri kepada kebenaran kerana kesombongan tersebut tetap juga akan menyampaikan kita ke kubur dan bertemu Mungkar dan Nakir.

Melalui ayat ini, Allah mengingatkan kita agar sampaikan kebenaran walaupun natijahnya kita mungkin dipulaukan, dicaci, ditohmah dan sebagainya kerana bermusuhan di akhirat itu lebih teruk akibatnya berbanding tidak bertegur sapa di dunia kerana seruan kebenaran kita tidak diendahkan. Kalau kita berkawan baik di dunia, tetapi berkawan atas dasar kebatilan, maka di akhirat kita akan bermusuh-musuhan. Namun andai persahabatan kita di atas dasar kebenaran; saling tegur menegur, saling nasihat-menasihati antara satu sama lain, semoga Allah redha akan persahabatan ini dan kita akan kekal bersahabat di dunia dan akhirat.

Wallahua’lam.


"..dan hendaklah kamu bertolong-tolong dalam melakukan kebajikan dan taqwa dan jangan pula kamu bertolong-tolong dalam melakukan maksiat dan pencerobohan kepada Allah, dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah maha berat azab seksaNya” (Al Maidah 5:2)

2 comments:

El-Azwar said...

impress dgn those yg dapat bersabar dgn dialogue bersih. when my friend bring the topic of ptptn in our circle,'d almost crying to back up mahasiswa in malaysia, and the lesson surprisingly was to be grateful of what we have. tak tahu nk describe tp rata2 hanya berfikir ttg periuk nasi sendiri..

anyways, selamat berjuang di malaysia! ^^

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

hurm, menarik conclusion tu. should i say that malays are very comfortable in their comfort zone?.diorang akan terasa nak berjuang kalau kena batang hidung diorang.teringat kata2 ustaz hasrizal "berubah kerana terpaksa adalah mangsa, memaksa diri untuk berubah, itulah orang yang berjaya."
same goes to you akmar, selamat menyambut Ramadhan di UK, it will so long yet it is an awesome experience to break fast with muslim community there.enjoy..:)