Sunday, May 6, 2012

Pemutus Kelazatan...


Salam kepada semua sahabat, ikhwah dan akhawat fillah. Perjalanan hidup kita penuh ranjau dan onak duri. Adakala kita berasa duka, adakala kita gembira. Hidup sesekali tidak lari dari ujian serta tribulasi. Kuasa kita terhad kepada usaha, doa dan tawakkal.
Amma ba’d.

Kematian itu bukanlah penamat kepada kehidupan insan tetapi adalah peralihan alam kehidupan dari dunia menuju ke kampong akhirat. Allah berfirman:

“Dan bagi tiap-tiap umat itu ada tempoh (ajal yang telah ditetapkan); apabila tiba tempoh itu, tidak dapat dikemudiankan walau sesaat dan tidak dapat pula dipercepatkan” (Al A’raf 7:34)

Semalam saya pulang dari Pennstate University selepas menghadiri short daurah di sana bersama sahabat-sahabat dari Pennstate university dan University of Buffalo (UB). Kami bertolak pulang selepas solat jama’ taqdim maghrib-isya’ di sana lebih kurang pukul 9.15 malam. Di US ini, highwaynya sangat gelap kerana dikelilingi hutan dan tiada lampu jalan di tepinya. Lagu playlist nasyid di Iphone sahabat saya dimainkan bagi menghilangkan kesunyian memandu. Mereka yang lain termasuk co-pilot turut mengembara kea lam mimpi. Saya tidak kisah kerana semalam seolah-olah perjalanan terasa amat indah ditemani cahaya rembulan purnama. Sangat cerah. Biasalah, bila memandu seorang diri fikiran melayang memikirkan itu dan ini. Lagu demi lagu dimainkan. Tiba-tiba terdengar lagu ini.
Mendengar lagu ini, teringat saya akan dua orang rakan yang meninggal semasa usia masih muda. Seorang meninggal semasa berumur Sembilan tahun akibat ketumbuhan dan seorang lagi meninggal semasa berumur 12 tahun akibat gangguan makhluk halus. Bila teringat akan kematian mereka yang masih muda, jiwa saya sebak, air mata terembes keluar mengenangkan bila pula giliran saya akan menyusul. Sekurang-kurangnya mereka meninggal dalam keadaan belum baligh; jaminan syurga itu adalah pasti. Saya bermuhasabah; “andai aku mati waktu sekarang, apakah aku akan ke syurga? Apakah Allah redha kepadaku? Apakah nabi akan memberi syafaat kepadaku?”

Dalam masa itu, saya insaf betapa kerdilnya saya. Nafas yang saya hela bukan milik saya, segala yang saya ada akan dipertanggungjawabkan, dan tanggungjawab yang saya pegang juga kadang-kadang tidak disempurnakan dengan baik. Astaghfirullahal adhim. Mengenangkan semua ini, saya semakin insaf dengan keadaan umat yang masih lalai, yang masih jauh dari pimpinan Alquran dan Assunnah serta yang semakin rakus mengejar duniawi. Tidakkah mereka tahu bahawa mati itu adalah pemutus kelazatan?

” Perbanyaklah kalian mengingati pemutus kelazatan (yakni kematian).” (HR. At-Tirmidzi )

Berpada-padalah dengan duniawi serta perbanyakkanlah amal demi kebahagiaan ukhrawi. Saya mengajak diri saya serta sahabat sekalian agar perbanyakkan istighfar kepada Allah. Hidup kita bukan untuk menongkat langit. Astaghfirullah.

No comments: