Saturday, October 15, 2011

Rezeqi Allah Jamin...

Salam buat sahabat semua, mudah-mudahan Allah Jalla wa A’la sentiasa meberi kemurahan rezeqi kepada kita.
Amma ba’d.

Semalam selepas usrah di Province (rumah Mr President), kami berlima (siapa?hehe), berbincang macam mana nak ke Las Vegas untuk muktamar tahun ini, selepas berbincang dalam masa lebih kurang sejam setengah itu, kami bersepakat untuk pergi ke sana menaiki flight, dan malam itu juga kami terus masuk ke website kayak.com untuk cari tiket. Alhamdulillah selepas beberapa minit mencari, dapat harga tiket yang saya rasa berpatutan iaitu USD 335.00 (round-trip). Tanpa berlengah, kelima-lima kami terus klik, dan selesailah sudah urusan pembelian tiket kami pada malam itu. Sekarang, saya hanya berdoa agar Allah menyampaikan kami ke Las  Vegas,Nevada memandangkan tiket sudah dibeli. Mudah-mudahan salji tidak turun waktu tarikh penerbangan kami. Kalau ingin ke sana menaiki kereta memang akan mengambil masa berhari-hari dan sangat penat. Dikhuatiri kami tidak dapat apa-apa ketika muktamar nanti akibat keletihan memandu semasa dalam perjalanan.

Bukanlah point pergi ke sana menaiki apa yang ingin saya bincangkan tetapi apa yang ingin saya cuba ketengahkan adalah, sejauh mana kita ingin melaburkan aset kita ke jalan Allah. Ramai sahabat saya disini ingin pergi ke muktamar tetapi mereka masih memikirkan masalah kewangan. Saya akui, ada dalam kalangan kami berlima pada mulanya masih terasa ‘berat’ untuk ke muktamar memandangkan kosnya sekuarang-kurangnya akan mencecah USD 500. Berbanding tahun lepas, muktamar di Missouri tahun lepas menelan belanja paling tinggi pun setakat USD 250  sahaja.

“Bagi aku rezeki Allah jamin.so, jangan risaulah” kata saya pada malam tersebut.

Lalu, tanpa ragu-ragu kami semua pada malam tersebut terus beli tiket flight tanpa rasa ‘berat’ lagi. Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian, yakinlah bahawa Allah akan memberi ganti yang lebih baik jika kita menggunakan sebahagian harta yang direzeqikan ke jalanNya. Jangan pernah ada keraguan pada janji Allah. Allah berfirman dalam surah Saba’ ayat 39:

“Katakanlah (wahai Muhammad), Sesungguhnya tuhanku melapangkan dan menyempitkan rezeqi bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hambaNya dan apa sahaja yang kamu infaqkan dia akan menggantikannya dan Dialah sebaik-baik pemberi rezeqi” (34:39)

Janganlah ada keraguan lagi untuk menginfaqkan harta kita di jalan Allah. Ikhlaskan niat untuk pergi ke muktamar kali ini dan yakinlah bahawa Allah akan menggantikan apa yang kita rasa hilang dengan sesuatu yang lebih baik. Allah juga menegaskan dalam Alquran:

“ Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia daripada masalah hidup dan diberikannya rezeqi dari sumber yang tidak ia sangka dan barangsiapa bertawakkal kepada kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Ssungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (65:2-3)

Saya pun tidak ada perkataan yang ingin saya panjangkan lagi tetapi yakinlah janji Allah. Bahawa Allah tidak pernah memungkiri janjiNya kepada hambaNya. Insya Allah jumpa kalian semua di Muktamar 2011 Las Vegas, Nevada..:)

Muktamar 2011 Las Vegas - The Trailer from Vegas Pro Studios on Vimeo.

4 comments:

El-Azwar said...

As-Saff:10-11 :)

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

thank you akmar for reminding me about these verses. i always recite them in solah but forget to apply in real life..:)

syahmi said...

Baru baca post ni. Murah gila dpt 350usd!

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

ha tunggu ape lagi syahmi..jom la ke muktamar,pastu jom jalan2 Cali or Grand Canyon..:)