Wednesday, October 5, 2011

Fitrahku Memerlukan Dirimu

Salam buat semua, semoga diberkati  Allah dalam menjalani kehidupan seharian.
Amma ba’d.

Satu malam pada minggu lepas,saya bersiap-siap hendak tutup laptop untuk bersembahyang isya’ kerana lepas tu saya akan keluar bermain bola. Tiba-tiba satu mesej masuk di skype.

“salam akhi, kaifa haluka? Buat ape tu?”

“wassalam akhi, Alhamdulillah ana bi khair. Tak buat ape pun.”

“akhi, sibuk tak?call ana jap boleh”

“ana tak la sibuk tapi ana nak sembahyang isya’ dan lepas tu ana nak keluar main bola.”

“kejap je.”

“orait.ana call sekarang.”

Lalu saya pun call la seorang sahabat yang juga belajar di oversea ini.

“Hello, ha kenape akhi?bunyi macam urgent je.”

“ana down doh.ana ‘terlepas’ la. Betul cakap anta, lambat masuk habis”

“oh patutla tak boleh tidur ni. dah tengah pagi dah kat tempat anta ni.”

Bila dia cakap ‘terlepas’ tu, saya dah boleh agak apa yang berlaku. Saya ambil masa selama 10 minit bercakap dengan dia sebelum saya pergi sembahyang. Kemudian dua hari selepas itu, datang pula satu call seorang sahabat yang di US ni. sahabat ini memang layak sangat berkahwin kerana umur yang semakin menginjak.

“Assalamualaikum Nazrul, terima kasihla atas doa. Alhamdulillah semuanya nampak berjalan lancar dan positif.”

Lama juga saya sembang dengan sahabat yang ini. mengenang nasib dua orang sahabat ini, saya teringat kisah Saidina Ali dan Salman Al Farisi. Seorangnya beruntung dan seorang lagi terlepas. Saya mengakui, umur sekarang memang selayaknya kita memikirkan hal-hal berkaitan rumah tangga. Saya tak pasti keadaan perempuan macam mana, tetapi bagi lelaki benarlah seperti apa yang disabdakan Rasulullah SAW:

“Takutlah (berhati-hatilah) kalian dengan dunia dan takutlah kalian terhadap fitnah wanita kerana sesungguhnya fitnah yang mula-mula menimpa bani Israil adalah dalam urusan wanita.” (Hadith Riwayat Muslim)

“Tidak aku tinggalkan selepas kewafatanku fitnah yang paling dahsyat ke atas lelaki melainkan fitnah wanita.” (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

Memang fitrah yang Allah jadikan adalah makhluk ini berpasang-pasangan. Jadi seandainya kita cuba menafikan fitrah ini, kita akan tewas.

“bercinta sebelum nikah itu haram”

Kata sesetengah orang (biasanya budak usrah la ni). Definisi cinta itupun terlalu subjektif, jadi yang saya berani kata haram adalah bercouple. Keluar berdua-duaan ke mana-mana tanpa ikatan yang sah disisi syara’ tanpa ditemani mahram, berpegangan tangan dan berkhalwat di tempat yang jauh daripada orang awam (orang ramai) itulah couple.

Saya akui fitnah wanita memang dahsyat terutama bagi pelajar yang belajar di luar negara. Dengan pakaian minah saleh yang umpama tidak berpakaian itu, memang sangat menguji iman. Andai tidak kuat iman dan tidak mempunyai kawan-kawan yang sering mengingati, memang alamatnya hanyut. Jadi, ada baiknya mengambil langkah selamat dengan cara yang telah disyariatkan melalui jalan pernikahan. Emak bapa tak bagi, sponsor tak bagi, tiada calon; itu adalah urusan kedua kerana yang paling penting iman dan kesucian diri kita terpelihara.

Ada juga kawan yang berkata:

“aku kalau Yun  kahwin, baru aku kahwin.”

Sesungguhnya tidak ada sebarang faedah pun tunggu saya ‘jalan’ dulu. Mau yang di sebelah ‘sana’ dirampas orang atau swing hatinya, ada pulak yang datang mengadu. Pernikahan adalah jalan selamat dalam menghadapi dunia fitnah akhir zaman ini. Seperti yang kita sering baca di akhbar-akhbar, statistik hamil anak luar nikah berada di paras kritikal, jadi dengan bernikah statistik ini dapat dikurangkan. Kalau siapa sahaja yang sudah ada calon, rancanglah untuk melengkapkan separuh agamu demi memelihara kesucian dirimu.

Kata ikhwah kepada akhawat: fitrahku memerlukan dirimu.
Wallahua’lam..


5 comments:

abid™ said...

“aku kalau Yun kahwin, baru aku kahwin.”

haha :D

Encik Macho said...

melepas bukan bermaksud rugi tp mungkin ia petanda bahawa si dia mmg bukan untuk kita..

Da'ieRider said...

abg akim...nak smbung(nada gedik) =P

...dan Allah dah plan yang lagi baik untuk kita.

Tapi aku nak tunggu yun gak. ngn wahid. korang jalan dulu.

Nadiah Sidek said...

semoga cepat bertemu jodoh dan 'membina masjid' :)

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

to wahid: hurm, speechless..:)
to brother hakim:that's what i told my friend..:)
to alip:yup.exactly akhi..:)
to kak nadiah: amin..terima kasih akak atas doa,senang2 datangla melawat rochester..insya Allah,ade rezeqi,Mac depan saya sampai Lincoln..:)