Saturday, April 30, 2011

Hikmah Itu Indah...

Salam buat semua. Perbaharuilah iman kita dengan bertahlil “La ilaha Illallah”.
Amma ba’d.

Baru-baru ini saya mendapat mesej di FB meminta pendapat saya tentang sesautu masalah yang beliau hadapi. Si pengirim mesej ini memberi situasi seperti berikut:

dalam satu komuniti ni, ada seorang ketua yg boleh kata ilmu agama dia paling banyak. janggut paling panjang, solat paling lama. senang kata kalau ilmu agama tu dia lah tmpt nak refer. tapi manusia tak ada yang sempurna. walaupun ilmu penuh di dada tapi masih ada cacat dari segi perilaku kan? soalnya, macam mana kita nak tegur orang yang macam ni kalau ada masanya dia mmg perlu ditegur? adat lah kalau kita lebih dari orang lain, kadang2 terasa orang lain x layak tegur kita.lagi2 ahli2 komuniti ni mmg cetek ilmu agamanya, n selalu pulak ditegur oleh ketua yang hebat ilmu agamanya.ada certain time orang2 yang cetek ilmu ni nak menegur pulak, ketua ni melenting. perkara macam ni sangat halus untuk dinilai tapi hakikatnya kadang2 berlaku. kalau tak dihandle macam menarik rambut dalam tepung memang boleh berpecah belahlah komuniti kan?

Secara peribadi, saya sendiri tidak tahu macam mana hendak menjawab soalan ini, lalu saya ajukan soalan ini kepada sahabat saya yang berada di Mesir. Ini jawapan yang sahabat saya berikan:

salam,alhamdulillah,kami sehat2 belaka,tuk jawapan bg soalan itu,bg pendapat ana, jikalau teguran yg dimaksudkan itu ialah amar bil maaruf dn nahi munkar, maka kalau dia ad ilmu bahawa perkara munkar yg di lakukan itu perkara yg disepakati ulama tentang pengharamannya, maka wajib bagi dia tuk mencegahnya sama ad dgn kuasa,mulut,atau dgn hati(sekira-kira dia berasa perkara yg lebih teruk akan berlaku jika dia tegur), jikalau pengharaman perkara yg mungkar itu tidak disepakati ulama, maka tidak boleh kita mengingkarinya, 

jikalau teguran tu dari sudut keduniaan, seperti kebersihan, akhlak, maka teguran itu berbentuk nasihat yang baik, maka tegurlah dgn nada yg baik, serta hati yg ikhlas...insyaAllah dia boleh terima...pelan2


jadi saya cenderung untuk mengambil pendapat kedua; teguran dari sudut keduniaan itu. Kadang-kadang memang ketua ini mempunyai satu sifat yang kita kenali sebagai EGO. Biasalah kadang-kadang kita terlupa bahawa segala nikmat yang diberikan pangkat, kedudukan,ilmu, harta semua adalah hak mutlak milik Allah, hanya dipinjamkan buat sementara waktu. Allah ingin menguji kita selaku hambaNya, sejauh mana kita bersyukur dan memanfaatkan.

Memang susah untuk kita menegur ketua yang mempunyai ego yang tinggi. Apa yang dia buat semua betul, apa yang kita buat semua tidak kena pada pandangannya, tambah-tambah anak buahnya terdiri daripada kaum hawa. Kebiasaannya kaum hawa ini, mereka banyak memendam perasaan dan suka jika kaum adam yang membuat keputusan. walaupun keputusan yang dibuat tidak mereka setujui namun mereka diamkan dan hanya melakukan apa yang diarahkan.

Allah berfirman dalam surah An Nahl ayat 125:

“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik 
dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik.”

Dalam surah Taha ayat 44:

‘‘Berbicaralah kalian berdua kepadanya (Firaun) dengan kata-kata yang lemah lembut, 
mudah-mudahan ia ingat atau takut.” 

Jadi disini Allah menyuruh kita supaya berhikmah dalam menegur. Kepada firaun yang mengaku dirinya tuhan pun, Allah suruh menegurnya dengan lemah lembut apatah lagi orang beriman yang faham agama Cuma mempunyai ego yang menebal lagilah perlu berlembut dengan harapan hatinya lembut dan sedar egonya tidak membantu dalam gerak dakwah dan kepimpinannya. Carilah waktu yang sesuai untuk menegurnya. Mungkin waktu yang sesuai apabila dia bersendirian dalam mood tidaklah terlalu happy tidaklah terlalu sedih agar dia mudah menerima teguran itu.. gunakanlah kata-kata yang lembut dan hikmah, terangkan kepadanya kesan bila dia melenting.sebagai contoh kalau dia melenting, anak buah hanya akan buat kerja secara lebih kurang (orang utara cakap “halai balai”), hubungan akan renggang, dan sebagainya.

Kepada ketua tersebut, leburkanlah sedikit ego itu kerana itu tidak membawa kepada kebaikan. Jiwa kita akan sentiasa resah dan gelisah jika ada orang yang sekeliling tidak senang dengan tingkah laku kita.

“Kita bukan saja kena jadi soleh tapi kita kena jadi muslih”

Ini adalah Kata-kata abang Hafidzi Hassan (senior saya) pada satu tazkirah asar sewaktu saya di tingkatan empat lebih kurang lima tahun lepas masih terngiang-ngiang di minda ini. kenapa kata-kata ini masih saya ingati sehingga sekarang? Kerana beliau menyampaikan dengan penuh hikmah dan kelembutan.

Kepada sahabat yang bertanya, hanya sekadar ini yang mampu saya berikan. Jika ini tidak membantu saya mohon maaf kerana ini hanyalah pandangan saya yang dhaif dan kerdil. Semoga anda diberi kekuatan untuk menegur ketua anda yang kurang disenangi itu.

P/S: gunakan kata-kata yang manis tanpa perlu meletakkan tangan ke dada mata ke atas.^__^
                                                   subhanallah cantiknya..

No comments: