Wednesday, February 23, 2011

SenaSib DenGan SiaPa...

Assalamualaikum buat semua sahabat yang saya kasihi. Moga kita selamat di dalam rahmat dan inayah Nya.
Amma ba’d

Ada dua kisah yang saya rasa menarik untuk dikongsi bersama. Ia berkisar tentang kehidupan para Sahabat Rasulullah SAW sekitar 1500 tahun yang lalu tetapi ibrahnya sangat bermanfaat untuk kita pada hari ini.

Kisah Salman Al Farisi Radhiallahu An’hu

Siapa tidak kenal dengan Salman Alfarisi, pemuda Parsi yang memeluk agama Islam setelah melihat kebenaran risalah yang dibawa Nabi Muhammad SAW. Salman al Farisi juga merupakan seorang yang bertanggungjawab membawa kemenangan kepada umat Islam dalam perang Khandak (perang parit). Beliaulah yang mencadangkan agar tentera Islam menggali parit di sekeliling Madinatul Munawwarah agar pihak musuh tidak berjaya mencerobohi kota Madinah. Kisah yang ingin saya bawakan kepada sahabat sekalian adalah kisah cinta beliau. Diceritakan bahawa Salman al Farisi telah jatuh hati kepada seorang gadis solehah di Madinah lalu memanjangkan hasratnya kepada saudaranya yang soleh(melalui persaudaraan muhajirin-ansar) yakni Abu Darda’. Lalu Abu Darda’ dengan senang hati bergegas ke rumah gadis solehah tersebut dengan niat menyunting kuntuman bunga yang sedang mekar tak disentuh dek mana-mana kumbang buat saudaranya, Salman al Farisi. Manakan mungkin kuntuman mawar yang memelihara dirinya itu membiarkan dirinya disentuh dengan mudah oleh kumbang durjana.  

Apabila disampaikan lamaran itu kepada wali gadis tersebut oleh Abu Darda’, maka berdebarlah hati Salman al Farisi menantikan jawapan dari si gadis yang duduk di sebalik tabir. Telah berkata wali gadis tersebut bahawa, hal itu selayaknya dijawab tuan empunya badan. Selepas mendapat jawapan dari gadis solehah tersebut, bertambah berdebarlah Salman Al Farisi untuk mendengar keputusannya. Ternyata, Salman Al Farisi bertepuk sebelah tangan dan perasaan cintanya itu hanya bersifat satu arah. Rupanya-rupanya, gadis solehah tersebut berkenan bersuamikan si pelamar, Abu Darda’. Tetapi haruslah difahami, bahawa Salman Al Farisi adalah sahabat Rasululullah SAW  yang agung, beliau hanya pasrah dan redha dengan ketentuan taqdir. Beliau langsung tidak merungut malah jauh sekali menyalahkan taqdir. Inilah tahap iman para sahabat. Subhanallah

Kisah Saidina Ali Karamallahuwajhah

Sekarang mari kita hayati kisah Saidina Ali. Siapa tidak kenal Saidina Ali yang merupakan seorang yang Allah muliakan wajahnya kerana tidak pernah menyembah berhala. Beliau juga merupakan salah seorang sahabat yang dijamin syurga dan merupakan seorang yang sangat bijak. Rasulullah sangat mengenali saidina Ali kerana Rasulullah SAW dipelihara oleh bapa saidina Ali sewaktu kecil yakni Abu Talib. Kisah Saidina Ali kali ini juga tentang kisah cinta beliau kepada Fatimah Azzahra binti Rasulullah. Siapakah Fatimah binti Rasulullah ini? Beliau bukan sahaja memiliki paras rupa yang jelita tetapi mempunyai akhlak yang sangat mempesona hasil didikan sang ayah, pembawa risalatul haq dari Rabbul A’lamin. 

Saidatina Fatimah dan Saidina Ali merupakan teman akrab sejak kecil. Mana mungkin tidak timbul bibit cinta diantara mereka. Mereka telah mengenali hati budi masing-masing sejak kecil, mana mungkin hati tidak terpaut. Apabila Saidina Ali sampai umur matang, umur yang membolehkan beliau memikul tanggungjawab sebagai seorang suami dan ayah, maka makin membuaklah cintanya kepada Saidatina Fatimah bagaikan mengalirnya air sungai yang deras tanpa mampu disekat lagi. Akan tetapi beliau sedar dirinya miskin tidak berharta. Apakah Rasulullah SAW akan memandangnya jika beliau menyatakan hasrat ingin memperisterikan gadis solehah Rasulullah SAW? perasaan cinta dan malu sering bertembung dalam dirinya. Saban hari beliau melihat orang-orang kenamaan seperti Saidina Abu Bakar Assidiq RA, dan  Saidina Umar Alkhattab datang melamar sang puteri solehah namun kedua-duanya ditolak dengan baik oleh Nabi Muhammad SAW. Saidina Ali menjadi semakin bingung. Menantu yang bagaimanakah yang diinginkan Rasulullah SAW? Adakah yang seperti Saidina Usman bin Affan, saudagar kaya yang telah menikahi puteri Rasulullah SAW yang lain, Siti Ruqayyah atau seperti  Abul A’sh ibnu Rabi’ah ,saudagar kaya Quraisy yang menikahi saidatina Zainab, puteri Rasulullah SAW yang lain. Antara harapan dan bimbang bergelojak di jiwa beliau. Masih ada harapan memiliki Saidatina Fatimah lantaran lamaran Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar ditolak. 

Namun kebimbangan melanda diri memikirkan diri tidak standing Saidina Usman dan Abul A’sh, menantu Rasulullah SAW yang lain.  Namun saudara-saudara Saidina Ali dari kalangan Ansar menyarankan agar mengapa tidak beliau sahaja yang memberanikan diri menyunting kuntuman mawar indah dan harum itu.  Kata saidina Ali kepada yang berkata itu “aku hanyalah pemuda miskin yang tidak berharta, apakah aku dipandang oleh Raslulullah SAW?”. “jangan risau saudaraku, kami di belakang kamu”. Berbekalkan semangat dan keberanian, beliau menuju ke rumah Nabi Muhammad SAW dengan harapan mawar mewangi itu dapat beliau miliki. Setelah menyatakan hasratnya, ternyata cinta beliau berbalas dan Saidina Ali tidak bertepuk sebelah tangan. Rasulullah SAW menerima lamaran Saidina Ali. Subhanallah

Ibrah Kisah Cinta Ini

Demikianlah dua kisah cinta insan-insan soleh yang mencintai gadis solehah dambaan hati. Namun cinta yang seorang itu berbalas dan cinta yang seorang lagi hampa tanpa bicara. Kenapa saya buat post ini? Minggu lepas ada seorang sahabat yang sedang belajar di..(dirahsiakan) buzz saya di skype.

“yun, down giler doh”
“nape weyh”

Sunyi  tidak berbalas namun selang dua tiga hari sahabat yang sama menyapa lagi di skype. Kali ini moodnya happy.

“Kenape down hari tu.cite la.tak kan dengan aku pun nak berahsia.commonla”
“haha.tak de pape la.”
“ala,cite la”
“hurm, macam ni, aku baru tengok filem ketika cinta bertasbih (KCB).pergh!!best gile kalau dapat jadi macam Khairul Azzam tuh. Erm, aku ade minat kat seorang muslimat ini tapi..”
“tapi ape?”
“tapi..hurm,ade sorang mamat ni asyik kacau je.asal aku minat, ade je die”
“ooo.ingatkan pasal exam ke ape ke………….”

Jadi, saya faham perasaan yang berlegar-legar di minda sahabat-sahabat saya sebab kita sama level. Saya mesti mengakui bahawa kalau kita tidak dapat seseorang yang kita berkenan memang frust nya hanya Allah yang maha mengetahui kerana soal hati dan perasaan bukan persoalan kecil. Jadi, sedikit perkongsian daripada saya, jika kita berkenan kepada seseorang setelah kita redha kepada agama, akhlak dan budi pekertinya, maka berdoalah kepada Allah agar Allah membukakan hatinya untuk kita. Perbaikilah segala kekurangan diri dan tanamlah cita-cita untuk menjadi suaminya yang soleh yang dapat membimbing dia dan anak-anak menuju syurga ilahi. Mudah-mudahan Allah memperkenankan doa kita. Senasib dengan siapakah kita? Dengan saidina Ali yang cintanya berbalas atau Salman al Farisi yang hanya bertepuk sebelah tangan..

Wallahua’lam.

6 comments:

SUHAIMI RAMLI said...

MASHAALLAH, best nye baca post hg kali ni sahabat..Moga Allah merahmatimu dan mengurniakanmu isteri yg solehah ....terlalu kerdil rasa diri ini dihadapan Allah bila membaca cerita cerita para sahabat yg hebat ni...doakanlah yg terbaik juga buat sahabat hg yg sorg ni ye =)

abid™ said...

nak jadi macam Salman bole??

SUHAIMI RAMLI said...

InshaAllah boleh Wahid...lagi baik kalau ikut sunnah Rasulullah..dipinang Saidatina Khadijah...moga Allah permudahkan urusan ko Wahid =)Lps ni kaalu aku dgr pelajar CSM dipinang wanita solehah, aku harap engkau la org tu Wahid hehe

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

to wahid: eh kenape nak senasib macam Salman al farisi? huhu.

to suhaimi: insha Allah..sama2 kita doakan agar kebaikan dikecapi bersama..:)

Ridzuan Ariffin said...

Assalamualaikum..salam ziarah ke blog ni..best bace post ni...smoga Allah kurniakan kita semua zaujah solehah, insyaAllah.Tapi kena baiki diri sendiri dulu la klu nk yg baik kan?

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

waalaikumsalam.insha Allah, mudah2an kita dipandu Allah menjadi lelaki soleh dan mendapat zaujah solehah nanti..Rabbana hablana min azwajina wa zurriyatina min qurrata aqyun waja'lna lil muttaqina imaman..:)