Friday, August 27, 2010

BerMula SeBuah keHidupAn...


Salam buat semua rakan-rakan yang berada di atas muka bumi Allah.mudah-mudahan kita keluar dari kolej ramadhan dengan mendapat ijazah taqwa.
Amma ba’d.

Ketentuan Ilahi
Alhamdulillah seinfiniti kesyukuran saya lafazkan kepada Allah kerana telah memberi peluang dan keizinan untuk saya terus merantau di bumi Nya. Allah telah membawa saya ke bumi Rochester, sebuah Bandar yang aman di negeri New York. Allah berfirman:

“Boleh jadi kamu mebenci sesuatu,padahal perkara itu baik bagi kamu dan boleh jadi kamu meyukai sesuatu perkara padahal ia amat buruk bagi kamu.Allah menegtahui sedangkan kamu tidak mengetahui” (2:216)

Pada asalnya, tidak ada fikiran saya untuk menyambung di Rochester Institute of Technology (RIT) namun Allah lebih mengetahui. Saya begitu bersemangat untuk pergi ke Michigan State University (MSU). Dek kerana tawaran MSU datang lebih lambat berbanding RIT, hati saya telah tawar untuk ke MSU. Saya mendapati RIT sesuai dengan jiwa saya memandangkan ia terletak di kawasan kampong dan tidak sesak dan sibuk dengan kenderaan. Alhamdulillah….

Perjalanan Yang Panjang
Perjalanan yang panjang bermula di KLIA. Flight  ke Los Angeles International Airport (LAIA) bermula pada 25/8/2010 tepat pukul 3.15 petang. Selepas 4 jam perjalanan,flight  berhenti di Tao Yuan International Airport, Taipei. Airport di Taiwan tidaklah sehebat airport di KLIA. Selepas 1 jam 30 minit, perjalanan diteruskan ke LAIA selama 12 jam 10 minit. Dalam pesawat MAS tersebut, pelbagai makanan dan minuman sedap disediakan.

“Sir, do you want beer?

Soal peramugari melayu muslim kepada penumpang berbangsa asing.inilah perkara yang saya amat kesali. Setibanya di LAIA, saya tidak menghadapi masalah untuk melepasi kastam di Amerika namun beberapa orang rakan saya ditahan selama 3 jam di LAIA tanpa diketahui sebabnya. Pukul 11.30 malam waktu LA, saya dan rakan-rakan yang lain meneruskan perjalanan ke Detroit menaiki Delta Airlines dan perjalanan ini mengambil masa selama 3 jam 15 minit. Tepat pukul 6.15 pagi, kami tiba di Detroit Airport; sebuah airport yang cantik dan sangat kemas. Sekali lagi saya dan rakan yang lain menukar flight yang lain untuk ke Rochester Airport dan masa perjalanan ini mengambil masa 1 jam 10 minit. Tepat pukul 9.30 pagi waktu Rochester, saya selamat sampai di bumi Rochester. Alhamdulillah

Anti Sampah
“ Kamu sebagai ketua murid ada kuasa mutlak untuk menyuruh mana-mana murid untuk kutip sampah di kawasan sekolah kita” pesan guru disiplin sekolah rendah kepada saya lapan tahun yang lepas. Tarbiah ini melekat di hati saya. Di sini, sampah tidak kelihatan di jalan-jalan raya dan perkara ini sangat menenangkan saya. Sesiapa yang pernah sebilik dengan saya tahu fiil saya yang anti sampah. Rochester Bandar yang tenang dan bersih tanpa sampah. Alhamdulillah..
                                                       Park Point Drive; rumah saya dari luar
Diperli Atau Memang Hensem
Kelmarin, bagi menghilangkan jet lag, saya berjalan keluar bersama Akmal, Ainuddin, dan Leh Ming. Ketika berjalan di sekitar Park Point Drive, rumah kediaman saya, 4 orang minah saleh menaiki sebuah kereta dan membunyikan hon kepada kami sambil tersengih-sengih malu. Sama ada, mereka memerli kami kaum lelaki yang berjalan sedangkan mereka menaiki kereta ataupun kami memang hensem. Wallahualam…
                                Rumah senior yang saya tumpangi di Rustic Village
Setakat ini sahaja dahulu coretan untuk kali ini.

2 comments:

Unknown said...

pewit..
kna ngorat ngn minah amereka

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

haha...depa mengorat aku mat...x dak aih,mmg sesetengah perangai minah saleh ni hawaq skit...