Monday, December 28, 2009

MalAng tIdak BerBaU....




Salam buat semua.
Baru-baru ini kita dikejutkan dengan kemalangan berhampiran tol Jelapang yang meragut 10 nyawa.Kita sangat bersimpati dengan mangsa-mangsa yang mati dan menganggap ia sebahagian rencana Ilahi ke atas makhluk-Nya.Pemandu bas mengaku bahawa dia terlelap.Jadi, banyaklah pihak tampil mengkritik tahap keselamatan bas dua tingkat(double-decker),waktu perjalanan,cara pemanduan dan faktor pemandu itu sendiri.


  Pada pendapat saya, perjalanan tengah malam harus dihentikan..seingat saya, sepanjang saya berulang alik dari Penang ke Shah Alam sejak tahun 2006,hanya sekali sahaja saya menggunakan perkhidmatan bas pada waktu malam.Itupun disebabkan tiket waktu siang habis disebabkan ramai ingin pulang ke kampung sempena hari raya aidilfitri pada tahun 2006(f4).Saya khuatir berlaku kemalangan seperti yang berlaku baru-baru ini. Allah berfirman:
“dan Kami telah menjadikan tidur kamu untuk berehat.dan Kami telah menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi)”<78:9-10>


    Ini jelas menunjukkan yang malam Allah jadikan adalah untuk rehat.Apabila manusia cuba melanggar sunnatullah,maka berlakulah pelbagai kecelakaan hidup. Pada pendapat saya juga,bas-bas ini boleh menghentikan perjalanan pada waktu malam manakala memulakan perkhidmatan bermula seawal pukul 7 pagi dan perjalanan terakhir pada pukul 6 petang bagi jarak perjalanan yang jauh(melebihi 500KM).Mungkin ada yang mengatakan pukul 7 pagi terlalu awal tapi untuk pengetahuan sahabat-sahabat sekalian, perjalanan harian tren dari Butterworth ke Kl Sentral bermula seawal 7 pagi dan saya dapati ramai orang menggunakan khidmat tren ini(tren selalu penuh).Perjalanan pagi juga lebih segar dan tidak panas.Seharusnya,syarikat bas harus memikirkan nyawa orang awam berbanding keuntungan yang berlipat ganda.Cuba bayangkan,pemain Real Madrid sekarang,Christiano Ronaldo berharga £80 juta dan setelah menyertai Real Madrid, kakinya diinsurankan sebanyak RM 90 juta.Namun nyawa rakyat Malaysia seolah-olah tiada harga apabila maut di atas jalan raya dan hanya dibayar pampasan sejumlah wang. 


   Penggunaan bas dua tingkat juga dilihat kurang sesuai. Di London, bas ini digunakan di dalam bandar dengan kelajuan purata 20 KM/H tetapi di Malaysia ia digunakan di atas lebuh raya dengan kelajuan mencecah 100 KM/H.Dimanakah kewajarannya?


   Jadi sudah tiba masanya,pihak-pihak tertentu mengkaji semula kewajaran waktu perjalanan dan jenis bas yang digunakan supaya dapat menjamin keselamatan para penumpang.
Semoga slogan “rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan” dapat direalisasikan.


6 comments:

Akmal Hayat said...

naik flight pn hrga mhl rm10 jek bndg ngn nek bas ekspress..huhu..

cepat + selamat..

wafiy said...

wah,leh msuk parlimen nie....huhu

faiz aizudeen ismail said...

erm,,, kena cepat2 tempah tiket flight ngan tren.. lambat2 sket naik bas.. hik3.. ni ADUN NIBONG TEBAL ker?? cancel laa masuk parlimen, nanti kahwin ngan artis senyap2... hek3

Unknown said...

kwn tok aku meniggal dlm tragedi ni
innalillah

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

haha..apa la korang nie..nie pandangan je la..sampai nak kawen,masuk parlimen ni x kot..haha

Unknown said...

dengan rendah diri,saya men syorkan agar kita naik flight ajew.firefly murah ajew!cepat dan selamat!