Thursday, December 3, 2009

WheN mY hEArt sTartS MissiNG.......

Salam buat sahabat yang jauh mahupun yang dekat..semoga kalian diberkati Allah hendaknya..

Sedar tidak sedar, rupanya umur diri ini bakal berganjak ke angka 20 (jika dipanjangkan umur). Selaras dengan peningkatan umur, diharap agar ilmu,amalan, dan akhlak dapatlah ditingkatkan..Pada entry kali ini, saya ingin mengenang waktu-waktu indah semasa di tingkatan 5..Sebenarnya memang banyak kenangan indah ketika form 5 yang secara tidak langsung mengajar diri yang faqir ini mengenal pasti arah hidup.

Ada satu perkara yang menjadi kenangan indah ketika saya di tingkatan lima dulu...sahabat sekalian nak tahu??hehe..tak nak tahu pon tak apa..hidup ini indah jika kita dapat berkongsi sesuatu..saya tidak ada benda yang nak dikongsikan melainkan secebis kenangan yang sentiasa terbayang-bayang di ingatan ini...

Kenangan tersebut adalah berjalan ke masjid diraja sultan sulaiman pada waktu senja..macam tak menarik je? Bagi sahabat yang tak merasainya mungkin perkara ini biasa saja tapi bagi saya ia merupakan perkara yang sangat indah..

Masjid Di Raja sultan Sulaiman

Untuk pengetahuan rakan-rakan sekalian, saya ini memang jenis kaki bola..saya akan turun bermain dengan kawan-kawan yang lain setiap hari selepas sembahyang asar berjemaah dan tazkirah asar kecuali hari hujan atau kelas habis lambat..Tetapi saya akan pastikan saya balik main pada pukul 6.30 petang untuk bersiap-siap makan petang dan semestinya solat maghrib..

Lima belas minit sebelum azan maghrib dilaungkan, saya kebiasaannya seorang diri berjalan menuju ke masjid diraja tersebut..Ianya terletak bersebelahan dengan sekolah saya..cuba bayangkan ketika matahari mula melabuhkan tirainya, burung-burung bercicitan pulang ke sarang ditambah angin pelabuhan klang yang bertiup sepoi-sepoi bahasa serta alunan ayat suci al-quranul karim oleh syeikh masyari rashid al-afaasi dari corong speaker masjid yang dapat didengari di kawasan kota raja; semuanya menjadikan keadaan cukup tenang dan mendamaikan..saya akan berjalan dengan kadar yang amat perlahan sekali untuk menghayati keadaan yang sangat damai..

Saya sesungguhnya sangat mengagumi dengan pengimarahan masjid ini oleh penduduk sekitarnya..Imam masjid tersebut, imam syakir merupakan seorang imam muda yang sangat menepati waktu..Pada waktu subuh,beliau akan datang ke masjid tersebut seawal 5 pagi untuk mengalunkan ayat suci al-quranul karim..Masjid ini juga akan mula memasang alunan kalamullah 10 minit sebelum masuknya azan bagi setiap kali masuknya waktu sembahyang (30 minit bagi solat subuh dan mahgrib)..selepas maghrib, biasanya diadakan kuliah maghrib oleh penceramah jemputan.

Di dalam Masjid

Biasanya pada hari minggu, saya akan menunaikan solat subuh disini..kemudian akan diadakan tazkirah subuh(biasanya saya tertidur..hehe)..Lepas tazkirah, memang pihak masjid menyediakan nasi lemak dan teh panas..Inilah yang biasanya ditunggu oleh saya dan rakan-rakan lain..haha...

Inilah sedikit sebanyak kenangan yang sentiasa indah dalam kotak fikiran saya..Kemana pelusuk dunia saya pergi, insya Allah saya tidak akan lupakan kenangan manis ini...

P/S: Pengalaman hidup mematangkan kita................

5 comments:

iqbalsyarie said...

salam saudara...
biasalah,semakin kita tua,semakin banyak perkara yg akan kita rindu..

wafiy said...

huh,btol yun...srpn pas subuh tu yg pnting...

Nazrul Fazli said...

to iqbal: semakin jauh kita belajar, Allah akan singkapkan lebih banyak rahsia alam nie...hehe
to wafiy:haaha..wafiy..wafiy...yang tu jugak diingatnya.....btw, memang saat indah kat KI x leh dilupakan....

faiz aizudeen ismail said...

yun... pernah ke kelas habis lambat... tu gaya macam pengalaman kat mesir diselitkan skali jer... huhu... prep kot...

Nazrul Fazli said...

apa kaitan kat mesir plk??haha..x perbah aku jejak kaki ke sane..kalau kelas mis lin kdg2 balik lambat..