Monday, May 6, 2013

Pasca PRU 13...


Salam kepada sahabat semua. Semoga Allah melindungi daripada fitnah dan mengasihi kita semua.
Amma ba’d.

Pilihan Raya Umum (PRU) yang ke 13 telah berlangsung. Keputusan seperti semua sedia maklum adalah seperti berikut:

Parlimen:

BN: 133 Kerusi
PR: 89 Kerusi

Dewan Undangan Negeri:

BN: 275 Kerusi
PR: 229 Kerusi

Makanya, Kerajaan persekutuan masih lagi diperintah oleh Barisan Nasional. Selangor, Pulau Pinang, dan Kelantan kekal di bawah pentadbiranPakatan Rakyat. Kedah diserahkan semula kepada Barisan Nasional.
Dikatakan juga beberapa negeri pada kiraan awal mendapati bahawa telah dimenangi oleh Pakatan Rakyat, namun ‘magic’ berlaku lalu kiraan dilakukan semula dan hasilnya Barisan Nasional kembali menguasai negeri-negeri tersebut.

Saya secara peribadi mengharapkan sinar Pakatan Rakyat memerintah Malaysia pasca PRU 13 bukanlah kerana Pakatan Rakyat adalah yang terbaik tetapi BN telah terbukti segala salah guna kuasa, rasuah, kezaliman, penindasan rakyat marhaen dan segala bentuk lagi penyelewengan. Ini menunjukkan rakyat sudah muak. Saya mengikuti perkembangan keputusan PRU13 seawal 3 pagi waktu New York (3 petang waktu Malaysia). Pukul 12 tengah hari waktu New York saya menghadiri kelas tafseer Dr Shakel dan segala perkembangan PRU 13 saya hentikan seketika.Memang hati dah berbunga memikirkan bahawa Pakatan Rakyat akan memenangin PRU  kali ini. Semasa dalam kelas tafseer, saya mendapat mesej daripada sahabat saya yang berada di Michigan:

“lain kalilah Yun, inshaAllah”

Saya terkedu seketika. Tumpuan dalam kelas hilang seketika sambil muncul beberapa persoalan timbul dalam kepala.

Apakah hutang negara akan terus meningkat? Bagaimana dengan kos sara hidup rakyat? Apakah mungkin berlaku peningkatan gaji bagi pekerja sector awam dan swasta? Apakah jaminan keharmonian kaum akan lebih terjamin? Bagaimana pula dengan jaringan keselamatan sosial? Apakah kadar jenayah dan rasuah akan terus meningkat? Apakah media arus perdana akan terus disekat dan berat sebelah?

Ini adalah sebahagian soalan yang muncul di minda. Bermaksud dalam lima tahun lagi, jika Barisan Nasional tidak mengubah corak pentadbirannya sebelum ini, maka rakyat Malaysia akan terus berada dalam situasi yang sukar begini.

Memang saya akui terkilan dengan keputusan PRU 13 kali ini namun pada sebelah petangnya, saya mengajak beberapa sahabat ke Ontario Lake yang terletak 25 minit dari rumah saya bagi menenangkan fikiran. Mereka sependapat dan turut berkongsi rasa duka cita bahawa Pakatan Rakyat kalah kali ini. Namun ada beberapa yang kami bincangkan. Kita tidak boleh tunggu sehingga PRU 14 baru mula nak bekerja tetapi kerja memenangkan Islam mesti dimulakan dari sekarang. Kami bersepakat, bahawa kami kena mula mendidik masyarakat kepentingan ilmu. Kena turun untuk membuat kebajikan kepada penduduk kawasan pedalaman, terangkan kepada mereka situasi politik semasa, jangan takut kepada perubahan, serta memenangi hati mereka.

Inilah adalah sebahagian yang mampu kami lakukan untuk memastikan kemenangan kepada keadilan dan kesejahteraan di Malaysia. Tenang sedikit rasanya selepas sembang santai begini di Tasik Ontario. Harapan kami kepada kerajaan Barisan Nasional agar mereka lebih telus dan adil dalam pentadbiran serta mengubah corak pentadbiran boros kepada berjimat cermat.

Sebagai orang Muslim, saya meyakini bahawa saya mesti terus bekerja supaya keindahan Islam akan terzahir suatu hari nanti. Insha Allah. Jangan bersedih, Allah bersama kita. Senyum.


1 comment:

zinnivida said...

PR bukanlah entiti suci Islam. Masih ada benda lain lg dlm PR :)
jemputlah singgah ke blog sy