Sunday, May 12, 2013

Apa Lagi Cina Mahu?...


Salam kepada sahabat, semoga tenang dalam mengahdapi liku-liku kehidupan ini.
Amma ba’d.

Baru-baru ini timbul isu perkauman dalam politik tanah air kita. Utusan Malaysia dengan muka depannya ‘Apa Lagi Cina Mahu? Memainkan sentiment perkauman yang boleh mencetuskan ketidakstabilan kaum di Malaysia. Saya tidak mahu membincangkan statistic berapa ramai ahli parlimen Melayu atau Cina di dalam dewan rakyat sekarang kerana saya yakin, bagi sesiapa yang cakna akan politik pasti mendapat gambaran jelas, ahli parlimen manakah yang lebih ramai.
Muka Depan Utusan Malaysia yang bertarikh 7 May 2013

Saya ingin tegaskan, bahawa dalam Islam, perkauman di tolak sama sekali. Saya teringat kisah Bilal bin Rabah dan Abu Dzar Alghifari. Berikut adalah kisah yang pernah terjadi pada Zaman Rasulullah SAW.

Di dalam riwayat pernah diceritakan, Abu Zar r.a memanggil Bilal r.a dengan gelaran “wahai anak hitam”. Bilal r.a yang mendengar panggilan tersebut terdiam dan tidak membalas panggilan Abu Zar r.a itu. Dengan rasa kesal Bilal lantas pergi bertemu Rasulullah untuk mengadukan hal tersebut. Tiba di rumah Rasulullah, Bilal r.a meluahkan isi hatinya pada Rasulullah SAW. Seketika sahaja, berubah wajah Rasulullah SAW menjadi merah padam. Rasulullah SAW terus ke tempat Abu Zar berada, tetapi hanya lalu sahaja. Rasulullah SAW terus ke masjid.

Mengetahui bahawa Rasulullah SAW marah padanya, lalu Abu Zar memberi salam kepada Rasulullah SAW. Rasulullah SAW berkata kepadanya “Wahai Abu Zar, kamu telah menghina Bilal dan menghina asal usulnya. Ketahuilah Abu Zar, sesungguhnya kamu asal usulnya adalah orang jahiliyah sebelum masuk Islam, dan sesungguhnya dalam diri kamu masih ada sisa-sisa jahiliyyah”.

Abu Zar r.a merasa terpukul dan sangat menyesal. Abu Zar menangis dan merayu pada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah, maafkan kesalahanku dan pintalah Allah ampunan atas doaku…”  Lalu Abu Zar berlari mendapatkan Bilal r.a, Abu Zar merangkul Bilal sambil memohon maaf padanya. Tidak cukup dengan itu, Abu Zar meletakkan kepalanya di atas tanah seraya berkata “Demi Allah wahai Bilal aku tidak akan angkat pipiku dari atas tanah kecuali kamu injak pipiku yang sebelah lagi dengan kakimu. Demi Allah sesungguhnya kamu orang terhormat dan aku yang terhina”.

Demikian cerita bagaimana Bilal bin Rabah dari keturunan Habsyah yang berkulit hitam di hina oleh orang arab.Ini menunjukkan betapa sentiment perkauman sangat tidak diterima dalam Islam.

Saya pernah menulis status di FB dengan status berikut:
Klik untuk pembesaran


Semalam, semasa majlis Seniors Grad Night, sahabat Cina saya ini berkata kepada saya.

“Eh, thanks for coming on that night. You should do it more. Sejak you datang malam tu, I punya persepsi berubah tentang politik negara.”

Malam itu, saya masih ingat selain kami bersembang pasal business planí,kami juga bersembang pasal isu politik semasa, isu PPSMI, isu pentadbiran awam dan isu hudud  (serta saya ceritakan juga kepadanya tentang Islam yang syumul ini). Katanya lagi, dia sangat menghargai pertemuan malam tu, dan berharap saya untuk buat macam tu lagi sebanyak mungkin.

Ringkasnya, apabila timbul persoalan ‘Apa Lagi Cina Mahu?’ jawapannya, mereka mahu agar diberi penerangan yang sebenar tentang Islam dan intipati ajarannya.

Wallahualam.

No comments: