Friday, May 24, 2013

Fasa Baru...

Salam kepada sahabat yang diredhai Allah. Semoga urusan kita dipermudahkan Allah.
Amma ba’d.

Kurang dari dua minggu saya akan meninggalkan bumi Uncle Sam. Perasaan memang bercampur baur. Sedih sebab akan berpisah dengan rakan-rakan dan komuniti Muslim di sini namun dalam masa sama, gembira kerana bakal balik bersama dengan keluarga. Antara paling saya terharu, Imam Ismet mengatakan, “ We’re gonna miss you.”
RIT class of 2013

Apapun inilah fasa-fasa kehidupan yang mesti ditempuhi. Saya sentiasa percaya every exit is an entrance to another phase of life. Sering juga saya fikirkan, di lembah mana di bumi Allah akan saya meneruskan kehidupan? Persoalan ini kadang-kadang begitu misteri kerana saya sendiri tidak mempunyai jawapan yang pasti. Namun, sesuatu yang sentiasa saya harapkan adalah di mana bumi saya dipijak, saya mampu tetap dan istiqamah dengan Islam dan perjuangannya. Diri ini bukanlah bagus, tetapi sedar inilah tanggungjawab yang akan dipersoalkan Allah apabila dijemput pulang ke pangkuaNya.

Ada satu doa yang dibaca oleh Nabi Musa yang dirakamkan oleh Allah dalam Alquran:

رَبّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْت إِلَيَّ مِنْ خَيْر فَقِير


Jadi, marilah sama-sama cuba mengamalkan doa ini agar kita sedar kebergantungan dan segala nikmat hanyalah daripada Allah.

Selamat menempuh alam baru buat sahabat-sahabat saya di RIT. Kenangan bersama kalian sentiasa terpahat kukuh. Seeru a'la barakatillah.

No comments: