Friday, March 15, 2013

Warkah Tentang Turki: Bahagian 3 (Finale)...


Kembali bersambung mengenai kembara di Turki. Kami tiba di Istanbul pada hari Rabu (27 February) pada pukul  3.00 petang. Cuaca hari itu agak sejuk memandangkan keadaan mendung dan hujan renyai-renyai. Keadaan di Istanbul atau lebih tepat di sekitar Sultanahmet Square sangat sibuk. Ia bagaikan kita berada di Eropah dari segi geografi (saya belum pernah menjejak bumi eropah lagi. Hanya tahu melalui dokumentari yang ditonton). Memang suasana kebaratan anak-anak muda Turki di situ jelas kelihatan dari segi pergaulan dan berpakaian. Berpelukan lelaki dan perempuan di tempat awam tanpa segan silu seolah-olah pemandangan biasa. Berpakaian ala-ala mereka sedang berada di bawah Eiffel Tower di Paris
Masji Biru (Sultanahmet Camii)

Sekitar Grand Bazaar

Grand Bazaar

.
Sultanahmet Square merupakan kawasan tumpuan pelancongan di mana disitu terletak Aya Sophia, Blue Mosque, Grand Bazaar, Muzium Topkapi, Sulaimaniye Mosque. Saya agak terkejut apabila mengetahui bahawa Grand Bazaar dilawati oleh 250000-400000 orang sehari. Kami shopping di Grand Bazaar pada hari Khamis sementara menunggu sahabat kami Zubayr Gunay datang ke hotel kami. Di sana kami terserempak dengan beberapa orang pelajar perempuan Malaysia; saya rasa mungkin mereka yang belajar di timur tengah.
Sembang santai anak-anak muda di Gulhane Park

Berhati-hati ketika bershopping di Grand Bazaar kerana peniaga di sana sangat pandai mengambil hati pelanggan. Khuatir terbeli barang yang kita tidak perlukan. Makanan di sini, mudah untuk mencari yang halal. Satu yang saya suka, adalah tuan kedai akan menjamu the selepas kita membeli barang di kedai mereka. Satu lagi peristiwa menarik ketika di dalam bas, seorang ibu dengan anak perempuan kecil, umur 4 5 tahun saya agak, duduk dalam bas. Apabila si ibu, memandang ada beberapa pelancong eropah sedang berdiri dalam bas dan berbual, si ibu bingkas bangun mengajak anak kecilnya lalu mempersilakan pelancong tadi duduk di tempatnya. Saya melihat nilai menghormati tetamu sangat tinggi di Turki. Situasi sebegini saya yakin ada di Malaysia, barangkali saya masih belum berpeluang melihatnya. Saya melihat mereka mengamalkan  hadith Rasulullah SAW yang berbunyi:

“Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia memuliakan tetamunya” ( Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim)
Teh Turki yang sangat lazat

Hari Jumaat (1 Mac) merupakan hari kami all out jalan-jalan. Bermula shopping  kali kedua di Grand Bazaar, kemudian ke makan Abu Ayyub Al Ansari, Pierre Lotti, Uskudar, Muzium Topkapi, Gulhane Park dan Masjid Sulaimaniye. Untuk ke Uskudar yang telah disebelah Asia, kami mesti menaiki feri yang bagi saya sangat murah, hanya 1.45 TL bagi perjalanan sehala. Memang lama saya mengidam nak minum teh di pinggir Selat Bhosporus kerana ia mempunyai nilai sentimental tersendiri. Alhamdulillah Allah permudahkan jalan.
Simit
Merentasi Bhosporus

Di tebing Bhosporus yang tenang



Antara makanan Turki yang menarik dan sedap ialah Kebab, Doner, Lamahcun,dan Kunefe. Sememangnya Turki adalah negara yang sangat menarik untuk dilawati sehingga saya merasakan untuk melawat sekali lagi. Saya pernah melawat Dubai, tetapi cukup sekali bagi saya melwat Dubai. Marilah membangunkan ekonomi umat Islam dengan mengunjungi negara-negara Islam. Semoga percutian ini diberkati Allah.

P/S: Mudah-mudahan ada rezeki untuk saya melawat Eropah suatu masa nanti.a

No comments: