Tuesday, January 15, 2013

Bertaqwalah dan Dengarlah...


Salam kepada sahabat yang dikasihi kerana Allah, semoga Allah memberikan kita hidayah dan taufiq agar dapat beristiqamah dengan amal-amal islami.
Amma ba’d.

Isu demi isu timbul di Malaysia. Daripada isu kalimah Allah, isu Perhimpunan Kebangkitan Rakyat, Isu fatwa ustazah bersalam dengan bekas perdana menteri sehinggalah isu terbaru, isu ‘listen’. Akhirnya isu yang besar, kezaliman yang berlaku dalam pentadbiran negara menjadi sepi.

Saya tidak berminat untuk mengulas isu-isu di atas, cuma apabila timbul isu listen ini, saya langsung teringat khutbah yang pernah disampaikan oleh Dr. Hany Ghoneim di Interfaith Center, RIT tentang TAQWA dan MENDENGAR. Dr.Hany membacakan firman Allah yang bermaksud:

“Oleh itu BERTAQWALAH kepada Allah, dan DENGARLAH dengan patuh (segala perintahNya), dan (ingatlah) Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang fasiq.” (Al Maidah 8:108)

Mendengar adalah kemahiran yang perlu dilatih dan dipraktikkan. Ramai orang hari ini, terlalu mudah untuk mengkritik, memberi pendapat, mengeluarkan fatwa dan menghukum tanpa mendengar secara keseluruhan daripada pihak yang terlibat. Saya akui, dulu-dulu (semasa masih ‘muda’), terlalu cepat ingin memberi pendapat apabila diminta pendapat tanpa mendengar cerita keseluruhan tentang perkara yang diajukan kepada saya. Lama-kelamaan, saya tersedar tidak semua perkara yang sahabat-sahabat saya datang dan ajukan kepada saya meminta pendapat bagaimana masalah mereka boleh diselesaikan. Tidak dinafikan, memang ada sesetengahnya datang meminta pandangan dalam masalah mereka, tapi ada sesetengahnya yang menceritakan masalah peribadi mereka sebagai luahan isi hati; untuk melepaskan beban yang ditanggung. Adakalanya sesudah mendengar cerita mereka, respons saya hanyalah senyum. Smile because it will heal the world.
Sekadar gambar hiasan (rindu Dubai)

Selain belajar menjadi penyampai yang baik dan berkesan, saya juga belajar untuk mendengar dengan teliti dan memahami mesej yang ingin disampaikan, agar tindakan dan pandangan saya lebih menepati kehendak orang yang datang mengajukan  sesuatu perkara kepada saya.

Dalam ayat di atas, Allah menyuruh kita menjadikan taqwa sebagai perisai diri agar kita tidak melulu memberi pandangan dan menghukum manusia tanpa kita mengetahui cerita asal usul yang sebenarnya. Mendengar perlulah secara keseluruhan, jangan hanya dengar apa yang kita nak dengar. Menjadi pendengar yang baik lebih utama daripada penyampai yang baik.

Sebagai kesimpulan, belajarlah menjadi pendengar yang baik, agar kita tidak melatah dan melulu dalam tindakan.
Wallahualam.

No comments: