Wednesday, January 30, 2013

Apabila Sudah Sampai Umurnya...


Salam kepada sahabat, semoga semua urusan dipermudahkan Allah.
Amma ba’d.
Kebelakangan ni, ada beberapa sahabat sama ada yang dekat mahupun jauh bercerita kepada saya yang niat mereka untuk bernikah, tidak mendapat kebenaran daripada ibu bapa terutama daripada pihak ibu mereka. Saya boleh faham andai mereka ialah anak perempuan, tetapi yang menceritakan masalah mereka itu ialah sahabat-sahabat lelaki saya. Hal ini menyebabkan saya berfikir, punca hal ini terjadi. Di umur 23 tahun, mereka  belajar jauh di perantauan (berjauhan dengan ibu bapa), menunjukkan mereka sudah mampu berdikari. Ini sudut pandang saya secara simplistik.

Saya akui, di umur sebegini, ramai yang sudah mula memasang impian mendirikan rumah tangga kerana inilah fitrah manusia yang Allah jadikan seperti mana tercatat dalam Al Quran:

“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.” (Ar Rum 30:21)

Namun apabila saya cuba memposisikan kedudukan saya di tempat ibu bapa, saya merasakan perkara ini terjadi disebabkan keadaan tertentu di negara kita. Sebagai contoh, ramai sahabat-sahabat saya ini dahulunya sekolah berasrama penuh, mereka sudah berjauhan dengan kedua ibu dan bapa sejak berumur 13 tahun lagi. Ibu bapa pula belum rasa puas untuk membesarkan anak-anaknya. Jadi apabila ingin bernikah, Mereka mungkin menganggap anak-anak mereka masih kecil seperti mana anak-anak mereka yang sentiasa dekat dengan mereka ketika sekolah rendah dahulu. Selepas bernikah, sudah pasti perhatian dan komitmen akan lebih tertumpu kepada isteri dan anak-anak berbanding ibu bapa. Manusia apabila semakin meningkat usia, mereka semakin kaya dengan pengalaman tetapi dalam masa sama perasaan mereka menjadi semakin sensitif. 

Alhamdulillah, dalam bab ini saya tidak menghadapi masalah. Mungkin mak dan ayah saya kenal saya, kalau saya keluar berprogram jauh dari mereka, saya tidak akan berlama-lama. Sejurus habis program, saya akan terus pulang ke rumah.

Satu masalah lagi bagi mereka yang menghadapi tentangan ibu bapa apabila menyuarakan hasrat ingin bernikah, mungkin mereka jarang menghubungi ibu bapa mereka ketika berjauhan. Ada sesetengah yang saya tanya, mereka menelefon rumah dua minggu sekali, ada yang sebulan sekali. Mungkin perkara ini juga menyebabkan ibu bapa terasa, jarang-jarang telefon rumah, tiba-tiba menyatakan hasrat ingin bernikah. Saya wajibkan diri saya, walau sesibuk manapun, setiap minggu mesti telefon rumah.
picture courtesy of google

Saya berpandangan, sekarang ini kita perlu buktikan bahawa kita sudah matang untuk memikul amanah berkeluarga. Kalau bersembang dengan ibu bapa mungkin boleh sembang bab-bab orang tua seperti bab politik, agama, hal masyarakat sekeliling, atau business. Bila mereka meminta pandangan, beri pandangan yang matang supaya mereka sedar bahawa kita bukan lagi anak kecil. Buktikan juga kepada mereka bagaimana kita sudah boleh berdikari mencari sumber ekonomi sendiri tanpa perlu bergantung kepada mereka. yakinkan juga mereka bahawa, walau selepas kahwin, mereka tidak akan diabaikan dan dipinggirkan. Mungkin kalau kita bekerja di tempat yang jauh, yakinkan mereka yang kita akan pulang melawat mereka sekurang-kurangnya sebulan sekali (tetapi ini applicable bagi mereka yang dari negeri atau region yang sama). Bagi mereka yang berlainan  region, harus difikirkan bagaimana kalian boleh pulang ke rumah sekerap mungkin. Tak mungkin untuk balik hanya pada setiap kali raya puasa dan raya haji.

Sedikit pandangan bagi sahabat-sahabat yang memang serius memikirkan tentang pernikahan, jika sebelum ini, kalian adalah pemain game yang tegar, seharusnya perkara ini sudah ditinggalkan atau dikurangkan. Kalau sebelum ini, kita masih mengharapkan atau bergantung kepada ibu bapa, kawan-kawan atau orang sekeliling, belajarlah untuk berdikari.

Kita hidup di zaman fitnah, yang mana jalan zina terbentang luas dan jalan syariat melalui perkahwinan disusahkan dengan adatnya, halangan ibu bapanya, kerenah birokrasi oleh institusi agama di negara kita serta pandangan serong masyarakat tentang kahwin awal. Rasulullah SAW berpesan:

“Aku berwasiat kepada kalian untuk bertaqwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemerintahan Islam) walaupun yang memimpin kalian adalah seorang hamba sahaya dari negeri Habasyah. Sesungguhnya barangsiapa hidup sesudahku nescaya dia akan melihat banyak perselisihan (fitnah yang dahsyat), maka wajib atas kalian berpegang dengan sunnahku dan sunnah Khulafa Ar Rasyidin yang mendapat petunjuk sesudahku. Berpeganglah kalian dengannya dan gigitlah ia dengan gigi gerahammu (pegang dengan kuat) serta jauhilah oleh kalian perkara agama yang diada-adakan kerana semua yang baru dalam agama adalah bid’ah dan semua bid’ah adalah sesat.” (Hadith Riwayat Imam Ahmad, Abu Daud, Imam Tirmizi)

Di zaman fitnah yang sungguh menggila ini, marilah kembali kepada sunnah dan beristiqamah untuk beramal dengan sunnah. Bertaqarrub (dekatkanlah) diri kepada Allah, semoga Allah membantu mempermudahkan urusan kita.
Wallahua’lam.

1 comment:

Unknown said...

hehe. sama wavelength.

Lagu tema pun sama :D