Saturday, June 23, 2012

Dua Minggu Di Malaysia...


Salam kepada sahabat yang saya kasihi kerana Allah. Semoga sentiasa dalam perlindungan Allah.
Amma ba’d.

Sedar tidak sedar, sudah dua minggu saya berada di Malaysia. Dari segi pembangunan, saya tidak nampak banyak perubahan tetapi semasa memandu di jalan raya, kereta-kereta mewah seperti BMW, Toyota Camry, Nissan Teana dan banyak lagi sudah banyak kelihatan. Apakah taraf hidup rakyat sudah meningkat? Mungkin ya. Memang perubahan sebegini yang kita harapkan namun cukupkah sekadar meningkatnya taraf hidup sedangkan sikap dan mentality masih di takuk lama. Saya akui memandu di Malaysia memaksa saya menjadi defensive driver; sentiasa lebih berhati-hati daripada biasa. Penunggang motosikal yang melanggar lampu isyarat, pemandu kereta yang tidak bertimbang rasa, dan banyak lagi perkara-perkara bahaya yang dilakukan oleh pemandu di Malaysia. Mentality yang suka berada di zon selesa, takut melakukan perubahan adalah gejala yang melanda masyarakat Malaysia khususnya golongan warga emas. Namun gelombang yang berlaku saya lihat positif apabila semakin ramai artis dan bekas-bekas pegawai tertinggi kerajaan sudah mula bersama gerakan politik Islam. Ini dilihat sebagai perkembangan positif kerana mereka mempunyai pengaruh tersendiri.

Pasal makanan di Malaysia, saya tidaklah terlalu teruja sebab saya bukan gourmet. Namun setiap pagi, apabila ayah pergi kerja, dan adik bongsu saya pergi sekolah, saya dan emak pergi pasar dan makan roti canai. Inilah rutin harian saya. Buat masa sekarang, hajat ingin berendam dalam air terjun yang sejuk belum lagi kesampaian.

Dalam dua minggu pertama ini, saya merancang untuk ziarah sanak saudara dan guru-guru sekolah rendah saya. Alhamdulillah Allah izinkan bertemu sanak saudara dan guru-guru sekolah rendah saya. Apa yang menariknya, semasa saya bertemu guru-guru saya pada hari selasa lepas, topik saya bakal berkahwin juga hangat diperkatakan oleh guru-guru sekolah rendah saya. Walaupun hampir 10 tahun saya sudah meninggalkan sekolah rendah namun, semua cikgu masih mengenali diri saya; mungkin sebab saya dahulunya ketua murid sewaktu darjah 6 dan juga hanya satu-satunya anak murid mereka yang belajar di luar negara dalam batch saya.

“Teacher dengaq kamu nak kawen. Betoi ka? Sebab teacher tengok fb Nazrul, ramai sangat kawan-kawan dok komen Nazrul nak kawen”

Soalan teacher Farah tengah hari itu menyebabkan saya berfikir bagaimana saya harus menjawabnya. Selama dua jam setengah bersama guru-guru sekolah rendah pagi itu, menyebabkan saya terfikir betapa jasa seorang guru sangat besar.

“Dari kakak kamu, kamu, adik-adik kamu, semua cikgu yang ajar. Cikgu duk tang ni ja, kamu dah melepas ke Amerika”

Begitulah cerita guru-guru sekolah rendah saya. Kebanyakannya sudah berkhidmat di sekolah rendah saya itu lebih 15 tahun. Ya Allah Engkau berkatilah guru-guruku, sesungguhnya jasa mereka kepadaku cukup besar.

Bermula minggu hadapan, ada daurah di Shah Alam dan saya akan bertolak ke KL pada hari ahad pagi. Semoga Allah permudahkan. Bulan Julai pula semakin banyak daurah, ijtima’, meeting dan kenduri kahwin sahabat-sahabat saya dari KISAS. Barakallahulahum.

Dua minggu yang pertama ini, terasa begitu cepat masa berlalu. Saya sedar saya dan sahabat-sahabat semakin membesar, oleh itu peranan dan tanggungjawab juga semakin mencabar.Penting bagi saya untuk sentiasa berwaspada dan sensitif dengan persekitaran saya.

Wallahua’lam.
Makan pasembor dengan mak dan adik di Padang Kota Lama

No comments: