Thursday, June 14, 2012

Bertunang?...


Salam kepada sahabat yang saya kasihi kerana Allah. Semoga Allah memberkati kehidupan seharian kita dengan cahaya kasihNya.
Amma ba’d.

Di usia yang sudah menjengah 22 tahun ini, topik perkahwinan, baitul muslim atau apa sahaja terminologi yang sama dengannya adalah topik yang sering diperbicangkan. Perasaan untuk saling menyayangi diantara makhluq berlainan jantina adalah lumrah setiap manusia yang normal.

“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.” ( Ar Rum 30:21)

Begitulah keterangan Allah berkenaan fitrah manusia yang diciptakan berpasangan. Dalam kita ingin bergerak dalam kerangka dakwah, keperluan untuk berkomunikasi kepada insan berlainan jantina adalah amat mendesak. Dakwah ini untuk manusia yang merangkumi lelaki dan perempuan, ada perkara memang kepakarannya milik lelaki dan ada perkara yang kepakarannya hanya mampu dilakukan oleh perempuan.

“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (At Taubah 9:71)

Di sini Allah jelas menyatakan bahawa orang mukmin dan mukminah memerlukan antara satu sama lain dalam banyak urusan kehidupan. Misalnya, jika kita ingin menganjurkan sebuah program, perlunya kepada lelaki dan perempuan untuk saling berkomunikasi untuk menjayakan program ini. Dalam masa yang sama, kita tidak boleh nafikan diciptakan manusia juga dengan hati dan perasaan. Apabila berinteraksi dengan lelaki dan perempuan kadang-kadang, mungkin timbul perasaan suka atau cinta.

Menyedari hakikat ini, demi menjaga hubungan antara lelaki dan perempuan, jalan penyelesaian yang dianjurkan dalam islam amat indah iaitu pernikahan. Persoalannya di sini, kenapa saya membangkitkan isu pernikahan?

Batch saya sendiri di KISAS, sudah ada tiga pasangan yang sudah dan akan mendirikan baitul muslim bulan Julai nanti. Dua daripadanya mengikut tradisi, kahwin KISAS sama KISAS. Bagaimana mereka bertemu sedangkan di KISAS dahulunya hubungan antara jantina sangat terjaga, saya pun tidak pasti. Namun, ini bukan persoalannya; apa yang paling penting adalah mereka sudah ingin menyempurnakan separuh daripada agama mereka.

Sebab saya membangkitkan isu ini kerana banyak sangat spekulasi yang mengatakan saya akan menamatkan zaman bujang cuti summer ini sehinggakan guru sekolah rendah saya juga ada bertanyakan perkara serupa sama ada saya balik summer ni untuk bertunang atau sekadar balik bercuti. Tidak semudah yang diperkatakan untuk menamatkan zaman bujang ini, pelbagai persediaan harus dilakukan. Jika ada jodoh dan rezeki di waktu summer ini, siapalah hamba yang mampu menolaknya. Cuma pada pemikiran saya, cuti summer ini biarlah saya semampu mungkin berada bersama keluarga, menolong emak dan ayah, berjalan-jalan dengan keluarga kerana berkemungkinan besar apabila grad tahun depan, insya Allah saya mungkin akan menetap di kawasan Selangor atau Lembah Kelang. Jadi tahun ini, saya mesti banyak meluangkan  masa bersama keluarga, sesekali berprogram bersama sahabat-sahabat, menziarahi guru-guru dan banyak lagi aktiviti lainnya.

Masakan pokok bergoyang jika tiada angin. Mungkin kerana saya banyak berbicara perkara ini secara terbuka. Ada juga yang bertanya, adakah saya sudah mempunyai calon? Saya mengambil pendirian untuk berdiam diri. Akhir sekali, apa yang mampu saya lakukan hanyalah berdoa semoga dikurniakan yang terbaik buat saya dan kepada Allah jugalah saya bertawakkal dan menyandarkan segala harapan.
Klik untuk pembesaran
Wallahualam.

3 comments:

Nadiah Sidek said...

hihi..biasalah tu. kalau betul pun apa salahnya :p. selagi tak kahwin, selagi tu orang akan tanya. dah sampai masanya nanti jangan lupa jemput akak sekeluarga ke kenduri ye..hehe..

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

hehe.insya Allah, saye akan jemput akak and family.akak doa2 kat saye ye..:)

abid™ said...

ameen ameen ameen :)