Sunday, March 11, 2012

Mukjizat Seorang Daie...

Salam buat sahabat, ikhwah dan akhawat yang dikasihi sekalian. Semoga kita kekal dalam peleiharaan rahmat Allah.
Amma ba’d.

Mukjizat bagi seorang daie adalah akhlaq dan peribadi yang luhur. Mukjizat dari segi bahasa bermaksud sesuatu yang melemahkan. Jadi akhlaq seorang daie dapat melemahkan dan mencairkan hati mad’u nya. Rasulullah SAW bersabda:

“Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlaq yang mulia. “ (Riwayat Baihaqi)

Akhlaq yang mulia harus dipupuk, ianya bukan sesuatu yang harus dibuat-buat. Sama ada beramai-ramai atau bersendirian, seorang daei harus berakhlaq dengan akhlaq Al Quran dan Ar Rasul. Kadang-kadang fitnah datang kepada dakwah apabila tempang dan pincangnya akhlaq seorang daie.

Seharusnya apabila mad’u ditimpa musibah, daie adalah orang pertama yang menyantuninya. Apabila diseru melakukan kebajikan, daie adalah orang pertama yang menyahutnya. Apabila diminta pandangan buah fikiran, daie adalah orang pertama cuba menyatakan pandangannya. Apabila melakukan kekhilafan, daie adalah orang yang tidak segan memohon maaf dan mengakui kesilapan.

Apa yang paling penting, seorang daie mesti bersifat dengan sifat ikhlas. Antara tanda seseorang itu ikhlas ialah:

1)Jiwa yang tenang.

2)Rohani yang kuat.

3)Istiqamah terhadap tugas.

4)Semua tugas menjadi ibadat.

5)Beroleh ganjaran dalam tugas.

Akhir kalam, sebenarnya dalam diri kita masih banyak rawasib jahiliyah (karat jahiliyah) yang bersarang dalam jiwa (terutama orang yang menulis ini).

P/S: Semoga tulisan yang ringkas ini kembali mengukuhkan himmah kita untuk terus berbakti agama dan ummah.

Wallahua’lam.

No comments: