Tuesday, November 22, 2011

Inovasi Dalam Berusrah...

Salam buat semua sahabat-sahabat, semoga kita dapat memanfaatkan cuti ini dengan baik terutamanya kepada rakan-rakan RIT yang sedang bercuti sekarang. Rasulullah SAW bersabda “Dua perkara yang sering dilupai manusia, iaitu nikmat kesihatan dan masa lapang”.
Amma ba’d.

Cuti ini, ada yang akan ke program-program, ada yang pergi melancong, dan ada yang duduk di rumah sahaja kerana kesejukan yang melebihi paras beku. Apa sahaja yang kita lakukan biarlah ia menjumpai redha Allah. Melanconglah melihat keindahan alam, keluarlah berprogram demi menyambungkan silaturrahim, dan bila bersendirian di rumah ambillah sedikit masa berzikir ataupun mentadabbur Al Quran, moga-moga ke semua kita mendapat rahmat Allah.

Sebenarnya, saya nak berkongsi tentang usrah interaktif. Hari ini wujudnya pelbagai medium atau alat yang boleh menjadikan usrah itu tidak hambar. Kalau dengar term usrah, kebanyakan kita akan fikir ianya satu bulatan, membincangkan hal-hal keagamaan selama satu atau dua jam, bermula dengan alfatihah dan diakhiri dengan tasbih kafarah. Ini betul tetapi demi untuk menyesuaikan dengan zaman, kita harus melakukan sedikit inovasi dalam berusrah. Usrah tidak hanya harus berlaku dalam rumah, bilik atau tempat tertutup. Secara jujurnya, saya lebih suka mengadakan usrah di tempat yang terbuka seperti tepi tasik, tepi laut, dalam hutan; pendek kata yang dekat dengan nature (jiwa seorang biotechnologist). Mendekatkan diri kita dengan alam akan mendekatkan diri kita dengan Allah. Tetapi memandangkan sekarang ini musim sejuk, terpaksalah berusrah dalam rumah sahaja.Selalu juga saya  berusrah di kedai makan (Dennys dan Friendly’s).Apa yang ada dalam fikiran saya sekarang, saya nak berusrah di Grand Canyon, Arizona dan Cedar Point, Ohio.

Selain itu, medium lain seperti TV dan sebagainya merupakan salah satu bahan interaktif yang mampu menghidupkan usrah. Alhamdulillah, kadang-kadang usrah kami di sini melalui video-video di you tube, kadang-kadang menonton filem seperti sang murabbi, sang pencerah, dan  valley of the wolves (tidak terkecuali Dalam Mihrab Cinta..:))
Jadi inilah pembaharuan yang patut naqib dan naqibah perlu fikirkan. Jangan jadikan usrah itu hanya dalam bulatan di tempat yang sama setiap minggu. BOSAN.
Wallahua’lam..


My New Favorite Song.:)

2 comments:

prastanta said...

hang ikut usrah apa yun. kot2 kita bersaudara hehe

SIS said...

salam,
baru semua orang lagi ter'gam' lagi kuat dgn ukhuwah usrah. cara penyampaian pelbagai.