Tuesday, November 1, 2011

...

Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu akbar. Saya mulakan entri kali ini dengan membesarkan Allah yang maha agung kerana tiada kepentingan dalam kehidupan seorang mukmin melainkan tunduk patuh serta mengagungkan Allah rabbul Jalil.
Amma ba’d. 

Saya melihat situasi yang berlaku sekarang di Malaysia yang juga memberi kesan kepada rakyat Malaysia yang berada di luar Negara adalah perkara yang kurang sihat. Suka saya untuk memetik ayat Allah dalam Al Quranul Karim: 

Tentang sesuatu apapun kamu berselisih, maka putusannya (terserah) kepada Allah. (Yang mempunyai sifat-sifat demikian) itulah Allah Tuhanku. Kepada-Nya lah aku bertawakkal dan kepada-Nyalah aku kembali.” (As Syuura:10)

Saya melihat ada ustaz ini kata begini, ustaz itu kata begitu. Fenomena begini akhirnya menimbulkan kecelaruan kepada orang yang kurang faham akan situasi sebenar. Alhamdulillah, Allah masih mengurniakan akal untuk saya menilai apakah perkara utama dalam kehidupan sebagai muslim. Ada juga orang bertanya, kenapa ada organisasi-organisasi atau pertubuhan-pertubuhan yang dianggotai oleh muslim sukar bersatu. Walaupun kedua-duanya muslim, memang sukar untuk bersatu andai satu muslim yang mahukan Islam dan satu lagi muslim yang menolak Islam. Allah telah jelaskan dalam Al Quran:

“…Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya.” (Al Maidah:2)

Allah menyuruh kita untuk bersatu jika ia perkara yang mendorong kepada taqwa dan kebajikan. Jika penyatuan itu mendorong kepada kebatilan dan maksiat, maaf! Tiada kompromi di situ.

Berbalik kepada situasi tentang pelbagai pendapat dari ustaz-ustaz yang pelbagai latar belakang itu, saya berharap ustaz-ustaz dapat berkumpul dan berbincang bersama-sama mencari titik persamaan. Memang ada perbincangan dan berkumpulnya ustaz-ustaz yang saya kenali atas tujuan itu, tapi masih belum semua ustaz yang ada dalam halaqah tersebut.

Saya suka memetik kata-kata Ustaz Zaharudin Abdul Rahman (UZAR):

Islam tidak mengajar kesamarataan dalam semua perkara, kerana 'equality' dalam semua perkara adalah suatu kezaliman.Justeru, ilmu & pendirian yang disampaikan oleh seseorang tokoh akademik atau ilmuan itu pasti akan sentiasa cenderung & berpihak kepada yang diyakini lebih benar atau kurang mudarat. Jika anda ingin mereka sentiasa 'neutral' & tidak berpihak, maka anda akan jatuh dalam zalim kerana ingin kezaliman dilakukan oleh mereka. Ilmu itu menjadikan seseorang alim perlu berpendirian & tak neutral. Adil itu brbeza dengan equlity dan fairness, adil itu adalah justice, walau ia berpihak. Sentiasa neutral pula boleh jatuh ke dalam munafiq.- Ust Zaharuddin

Wallahua’lam.
P/S: saya biarkan entri ini tidak bertajuk kerana saya tidak tahu apa tajuk yang sesuai untuk entri ini. Bagi siapa yang faham entri ini fahamlah, bagi yang tidak faham, biarlah anda tidak faham daripada terlibat dengan perkara yang membolehkan anda pening.

4 comments:

Encik Macho said...

aaah dah pening dah ni...camne?

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

akh hakim: buat2 pening dengan betul2 pening tak sama..:)

El-Azwar said...

dunno why i come across about ust nik's entry lately. alhamdulillah, konsep adil dan berpihak is new to me. good point taken. jzkk :)

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

adil itu meletakkan sesuatu pada tempatnya.lawannya zalim..:)