Wednesday, September 7, 2011

Hadaf & Hamasah...

Salam buat semua sahabat yang dikasihi lillahi taa’la. Kita masih dalam bulan syawal, jadi marilah sama-sama kita lengkapkan pahala puasa kita umpama setahun dengan berpuasa enam.
Amma ba’d.

Entri kali ini, saya ingin membicarakan dua perkara iaitu HADAF dan HAMASAH. Hidup kita di dunia ini terlalu singkat untuk kita explore keseluruhannya. Atas dasar ini kita perlu sedar dan tahu tentang apa yang diperlukan dalam hidup sebenarnya.

HADAF

Apakah itu hadaf? Bagi sesiapa yang pernah belajar bahasa arab pasti mengetahui maksud hadaf ini. Hadaf bermaksud tujuan, objektif atau matlamat. Untuk kali ini, saya akan perhalusi hadaf ini dalam skop kehidupan. Memang dalam sayrikat-syarikat besar, mereka akan menentukan matlamat jangka pendek, jangka sederhana, dan jangka panjang. Jadi berbalik kepada persoalan kehidupan, kita harus mempunyai matlamat dalam hidup. Jika ditanya beberapa orang sekelilng kita tentang matlamat hidup, pasti jawapan mereka berbeza-berbeza.

Amin: aku nak jadi businessman yang berjaya.

Ali: aku nak jadi doktor pakar mata bila besar nanti

Jamal: aku nak kahwin dengan anak raja.

Abu: aku nak mati syahid.

Itulah sebahagian matlamat hidup manusia yang pelbagai ragam. Saya teringat akan satu analogi yang dipetik daripada blog Ustaz Hasrizal tentang lampu. Katakanlah kita ingin mengetahui tentang tujuan penciptaan lampu tadi, seharusnya kita pergi bertanya orang yang menciptakan lampu tersebut. Pastinya dia akan menyuruh kita merujuk kepada manual guide yang disisipkan bersama lampu tersebut. Begitulah hakikat kehidupan kita yang singkat ini. wujudnya kita di dunia ini tidak hanya sekadar jasad, roh, alam sekeliling, dan perasaan tetapi dikurniakan juga Al Quran dan As Sunnah sebagai manual guide untuk kita jalani dalam kehidupan. Jadi untuk kita mengetahui tujuan kita berada di dunia ini tidak lain haruslah merujuk kepada dua peninggalan Rasulullah SAW ini. untuk meringkaskan cerita, ada tiga tujuan kita yang Allah gariskan dalam Al Quran.

Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.” (51:56)

“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."(2:30)

“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasiq.” (3:110)

Ayat-ayat suci di atas adalah ayat yang biasa kita dengar. Dalam surah Ad Dzariyat ayat 51 Allah Azza wa Jalla menerangkan tujuan kita dijadikan tidak lain hanyalah untuk mengabdikan diri hanya kepadaNya. Tidak ada tuhan yang layak disembah melainkan Allah. Dalam surah Al Baqarah ayat 30, Allah Subhanahuwataa’la menjelaskan peranan kita sebagai khalifah. Dalam erti kata lain selaku khalifah, kita hendaklah menjalani kehidupan dan memakmurkan dunia ini mengikut acuan Al Quran dan As Sunnah. Dalam surah Ali Imran ayat 110, Allah menjelaskan tanggungjawab kita selaku penyeru agama Allah ataupun dipanggil dai’eilalllah. Jadi tiga peranan kita; abidullah,khalifatullah dan dai’eilallah merupakan tujuan kita diciptakan. Adapun tujuan-tujuan lain, ia masih tertakluk kepada tiga tujuan utama ini. Misalnya, kalau kita nak jadi kaya dan dengan kekayaan tersebut kita dapat menginfaqkan sebahagian daripada harta kita untuk pembangunan ummah seperti membina madrasah, masjid, perpustakaan dan sebagainya. Ini dapat dilihat bahawa kita telah menyempurnakan salah satu tujuan hidup kita selaku khalifatullah. Jelas di sini, kita dijadikan secara tidak sia-sia. Segala apa yang kita kerjakan di dunia akan diersoalkan di akhirat kelak. Tidak ada seorang pun daripada kita yang akan terlepas daripada penghisaban Allah di hari akhirat kelak.

HAMASAH

Hamasah bermaksud semangat yang jitu. Kadang-kadang kita telah jelas tentang matlamat dan tujuan hidup kita tetapi disebabkan tumpulnya hamasah dalam diri kita, tujuan tersebut tidak dapat dicapai. Hamasah yang tinggi akan memandu kita untuk bersungguh-sungguh dalam mencapai atau melengkapi tujuan hidup kita. Bagi memupuk semangat yang tinggi dalam apa jua bidang yang kita tekuni sama ada da’wah, akademik, politik, sukan, ekonomi dan sebagainya , kita mesti menguatkan tekad, usaha, doa serta tawakkal kepada Allah Azza wa Jalla. Allah Jalla wa A’la tidak pernah menjanjikan kemudahan dalam hidup tetapi bagi kita yang beriman lagi yakin, percayalah bahawa pertolongan Allah akan bersama kita dalam setiap situasi selagi mana kita bersangka baik kepada Allah seperti mana dalam satu Hadis Qudsi (perbetulkan kalau saya silap) Allah berfirman:

“Aku adalah seperti apa yang hambaKu sangkakan”

Bagi menguatkan hamasah dalam diri kita, kita harus yakin bahawa segala janji Allah tentang syurga, kesenangan hidup, redha dan rahmat Allah akan diperolehi andai kita ikhlas dalam menjalani kehidupan sebagai Abidullah,Khalifatullah dan Dai’eilallah. Apa yang penting ialah kita kenal diri kita dan sedar kemana kita selepas ini. Sebenar-benar pengakhiran kehidupan hanyalah syurga ataupun neraka.

Wallahua’lam

Sekitar Annual Delegate Conference di Purdue University, West Lafayette, Indiana

                     Ikhwah-ikhwah yang cemerlang. Akhawat, mana antunna?

Bedah buku

Shahadatul Haq

                                                 Bersama rahib

                                Ajaran Sufi oleh Sufi Mazli

                       Lafaz sakinah.eh silap, lafaz amanah.:P

Sembang santai

                                        Ghulam da'wah

                                 Sepagi bersama Ikhwan

Khusyuk Mendengar tazkirah Ikhwan


Cleveland yang mendung


Ikhwah-ikhwah hensem

2 comments:

pedangmerah said...

hari 1st ke tu? Akhwat ada tersalah info time tu, ingatkan pukul 11 baru start program :)

Mohamad Nazrul Fazli said...

oh ye ke..tu la pelik,kitorang tunggu dari pukul 9 lagi..:P