Saturday, September 24, 2011

Kalimah Kebenaran (Al Haq)...

Salam buat semua, semoga kita terus dipandu hidayah Allah. Tanpa hidayah Allah, hiduplah kita dalam kesesatan yang nyata. Kesesatan hanya membawa kita ke neraka Allah. Waliyazubillahi min zalik.
Amma ba’d

Isu yang melanda negara kita sekarang adalah perihal hudud. Pada tahun 2008, saya yang masih baru dalam dunia blog ini telah menerbitkan artikel mengenai hudud ini. untuk membaca artikel tersebut klik di sini. Ada dua video yang saya rasa ulasannya sangat menarik mengenai hudud ini. Mari sama-sama kita luangkan masa menonton video ini dan memahami kehendak tuntutan Islam yang sebenarnya.

Video Dr Asri Zainal Abidin

Video Ustaz Azhar Idrus

Saya juga mengambil kesempatan di sini untuk berkongsi ayat daripada surah An Nisa’ ayat 60-63.

“Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu ? Mereka hendak berhakim kepada thaghut, padahal mereka telah diperintah mengingkari thaghut itu. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya.

Apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah kamu (tunduk) kepada hukum yang Allah telah turunkan dan kepada hukum Rasul", nescaya kamu lihat orang-orang munafik menghalangi (manusia) dengan sekuat-kuatnya dari (mendekati) kamu.

Maka bagaimanakah halnya apabila mereka (orang-orang munafik) ditimpa sesuatu musibah disebabkan perbuatan tangan mereka sendiri, kemudian mereka datang kepadamu sambil bersumpah: "Demi Allah, kami sekali-kali tidak menghendaki selain penyelesaian yang baik dan perdamaian yang sempurna."

Mereka itu adalah orang-orang yang Allah mengetahui apa yang di dalam hati mereka. Kerana itu berpalinglah kamu dari mereka, dan berilah mereka pelajaran, dan katakanlah kepada mereka perkataan yang berbekas pada jiwa mereka.” (4:60-63)

Saya berdoa agar kita semua tidak tergolong dalam golongan yang berdolak dalih dalam menegakkan kalimatul haq. Ayuh kita mentajarrud (menjernihkan) fikrah kita agar dapat membezakan antara al haq dan al batil.

    اللهُمَّ أَرِنَا الحَقَّ حَقّاً وَارْزُقْنَا التِبَاعَةَ وَأَرِنَا البَاطِلَ بَاطِلاً وَارْزُقْنَا  اجْتِنَابَهُ               

“Allahumma arinal haqqa haqqan warzuqnat-tiba’ah, wa arinal batila batilan warzuqnaj-tinabah"

Ya Allah, nampakkanlah kami kebenaran itu benar dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutnya, dan nampakkanlah kami kebatilan itu batil dan kurniakanlah kekuatan untuk menjauhinya.

No comments: