Monday, March 28, 2011

Kerana Manisnya Epal...

Salam buat saudara saudari yang saya kasihi sekalian. Mudah-mudahan kita sentiasa sihat serta dilindungi Allah hendaknya.
Amma ba’d.

Kerana manisnya epal. Saya yakin bagi kita yang telah melepasi alam sekolah menengah pasti familiar dengan tajuk ini. sebenarnya, ini adalah tajuk sebuah cerpen karya Faisal Tehrani di dalam KOMSAS semasa tingkatan 4. Kisah yang menceritakan Buchanan, pemilik ladang epal di US yang tanahnya ingin diambil oleh pihak persekutuan untuk dijadikan lapangan terbang tentera. Mazlina dan Yvone anak angkat kepada Buchanan bersimpati dengan nasib yang menimpa bapa angkat mereka. Perjuangan Buchanan untuk mempertahankan haknya berakhir dengan sebuah kejayaan yang manis apabila pihak berkuasa tidak jadi mengambil tanahnya. Saya difahamkan, tujuan Faisal Tehrani menulis cerpen ini bagi mengkiaskan peristiwa pengambilan tanah penduduk di Kerpan, Kedah pada tahun 1995 oleh pihak pemerintah untuk melaksanakan projek tertentu. Pengambilan tanah penduduk secara paksa memang amat menyakitkan hati.
                                                   Pokok epal di depan rumah saya

Sebenarnya, cerita di atas tidak ada kena  mengena dengan cerita yang ingin saya sampaikan. Cerita di atas adalah versi Faisal Tehrani tetapi saya terpaksa menceritakan bagaimana boleh saya mendapat tajuk untuk entri kali ini. jadi, saya terpaksa cerita serba sedikit tentang Kerana Manisnya Epal yang pernah kita belajar dahulu.

Saya hanya ingin mengajak sahabat-sahabat sekalian agar kita semua mencontohi pohon epal. Pohon epal itu biar pun dibaling batu namun ia tetap menggugurkan buahnya yang manis untuk si pembaling batu itu. Begitulah sikap yang patut kita miliki. Biarlah orang membuat kejahatan kepada kita tetapi balaslah dengan kebaikan. Rasulullah SAW bersabda dengan maksudnya:

“Tidak ada satu penanggungan yang lebih dikasihi Allah daripada seteguk kemarahan yang ditelan seseorang. Mana-mana perasaan marah yang dikawal oleh seseorang semata-mata kerana Allah nescaya Allah akan penuhkan batinnya dengan keimanan.”

Sesuatu kejahatan sudah pasti akan menimbulkan kemarahan namun Rasulullah memotivasikan kita dengan menjanjikan bahawa Allah akan memenuhi batin kita dengan iman jika kita bersabar dan menahan marah. Apabila seseorang itu merasai halawatul iman (kemanisan iman), maka hati,jiwa dan fikirannya akan sentiasa lapang.

Kesimpulannya, contohi pohon epal yang sentiasa mengeluarkan buah yang manis walaupun dibaling dengan batu.


part yang paling best dalam lirik lagu ini adalah:
 "hindari satu kejahatan dengan kebaikan, agar dapat kau rasai erti kemanisan iman"

wallahua'lam.

2 comments:

siputsedut said...

sya suka FT..

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

banyak jugak buku dia yang best macam 'advencer si peniup ney', 1511H[kombat],etc..best2..huhu