Friday, March 4, 2011

Aku BuKan BudAk BaIk...

Assalamualaikum buat sahabat-sahabat yang saya kasihi kerana Allah, moga semakin hari semakin bertambah ilmu dan amal serta iman.
Amma ba’d

Bagi sesetengah orang, tajuk entri kali ini mungkin sangat klise (cliché). Namun, diharapkan sahabat sekalian dapatlah menghabiskan bacaan entri ini. Saya ingin tegaskan sekali lagi, saya bukan budak baik. Kadang-kadang rasa sesuatu yang tidak sedap apabila kawan-kawan overrated  mengatakan saya baik. Ada yang menggelar ustaz,imam, sheikh dan macam-macam lagi title yang saya dapat. Hal ini mungkin disebabkan saya post status di facebook, dan di blog yang kebanyakan berunsur keagamaan, nasihat, dan tokoh-tokoh Islam. Sebenarnya, saya ada sebab tersendiri untuk berbuat demikian iaitu saya menggunakan segala medium untuk tujuan dakwah kerana ini tanggungjawab saya dan kalian selaku umat Islam, umat yang terbaik yang diiktiraf Allah dalam Al Quran.

Antara tujuan lain ialah saya tidak mahu dipertanggungjawabkan di hadapan Allah tentang kenapa saya tidak menyampaikan kalam Allah, kenapa tidak menyampaikan seruan Allah, kenapa tidak menyampaikan apa yang saya tahu tentang Islam. Saya khuatir dipertanggungjwabkan atas dosa-dosa orang lain sedangkan dosa saya sendiri pun tidak tertanggung di akhirat kelak. Saya sedar dalam friends list  di facebook, ada rakan-rakan non-Muslim, ada rakan-rakan yang tercicir pendidikan agamanya sewaktu kecil, ada rakan-rakan walaupun tahu tetapi terlupa (termasuk saya). Saya gunakan medium facebook dan blog untuk menyampaikan apa yang patut saya sampaikan, namun facebook dan blog bukanlah medium atau kaedah utama dalam menyampaikan dakwah; medium utama adalah kita bertemu muka dengan mad’u (orang yang nak didakwahkan),bertanya khabar, bersama-sama mereka ketika susah dan senang.

Ada rakan-rakan non-Muslim saya sewaktu di INTEC dahulu banyak bertanya saya pasal Islam. Pertanyaan mereka bukan biasa-biasa tetapi mereka bertanya mengenai wahabi,syiah, turki Uthmaniyah dan mengenai hukum seperti hudud Qisas dan sebagainya. Saya masih teringat lagi, ada seorang rakan non Muslim yang paling saya rapat di INTEC dahulu bertanyakan kepada saya tentang apa itu dosa besar dan jenis-jenisnya. Subhanallah, kadang-kadang mengalir air mata saya kerana mereka berminat kepada Islam tetapi hidayah Allah belum menyapa. Atas sebab in, status facebook dan entri di blog lebih kepada keagamaan. Saya berdoa moga-moga Allah memberi hidayah dan taufiq kepada mereka  agar Islam menjadi pilihan mereka sebelum meninggalkan dunia ini dan engampunkan dosa-dosa saya.

Cuma sesekali saya ada post di facebook mengenai kasut,kereta atau sesuatu yang tidak ada kaitan dengan keagamaan. Di sini, saya hanya ingin memberitahu bahawa Islam itu bukanlah hanya berbicara mengenai akhirat semata-mata tetapi dunia ini disediakan juga bahagian untuk kita sebagaimana Allah firmankan:

“Dan carilah  apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerosakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerosakan. “ (Al Qasas:77)
                                Boot bola untuk Midwest Games telah sampai sebulan lepas

Allah menyuruh kita mengumpul bekalan akhirat sebanyak-banyaknya tetapi ambillah sedikit dunia untuk menampung kehidupan kita yang sementara di dunia ini. Saya akui, saya amat meminati kereta dan sentiasa mengambil tahu tentang dunia automobil ini.
                                            Insha Allah akan digunakan di Malaysia
                                                  (Hyundai Sonata 2011)

                                                                    future family's car
                                                             (Toyota Camry 2011)

Akhir kalam, di hari tiada naungan melainkan naungan Allah saya memohon kepada Rabbul Jalil supaya saya tidak dipertanggungjawabkan atas dosa-dosa orang lain kerana dosa saya yang banyak ini pun tidak tertangggung.

Saya bukan budak baik tetapi saya melakukan yang terbaik untuk kebaikan dunia dan akhirat saya.
Wallahu’alam.

6 comments:

PuteriBonda Anis said...

teringt kata-kata ustaz hasanudin ttg hadis dr aisyah.
tak ingt maksud btol2 dyer caner.
tpi, pointnyer, sahabat bertanya, bila kita mula jadi jahat?
jwb aisyah, once kita terlintas dalam hati yang kita ni orang yang baik.

wallahualam.

Unknown said...

Suka dengan entry ni ;)

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

to hanisah : thank you..selalulah sharing disini ye kalau ade bende2 menarik..:)

to iqbal: sekadar menyampaikan apa yang termampu..btw, cerpen akhowat dari syurga sangat menari dan menjadi inspirasi..:)

Syed M. said...

yg penting...ko tetap Imam Yun.haha

*ehem, future family's car?*

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

semakin lama aku nampak alif ikram semakin kecil..bako alip..haha.^__^

aNA said...

T_T