Sunday, December 1, 2013

Alangkah Beruntungnya Kita...

Salam kepada semua, semoga Allah merahmati kita semua.
Amma ba’d

Jika kita merenung keadaan diri kita, pasti kita menginsafi hakikat betapa beruntungnya kita. Kita punya banyak kelebihan berbanding sesetengah insan yang lain. Walaupun tanpa harta yang banyak, rumah hanya sekadarnya, makanan cukup untuk mengalas perut tetapi anggota fizikal kita sempurna, dikurniakan keluarga yang baik, duduk di tempat yang jauh daripada kancah peperangan dan kemiskinan serta bebas beribadat kepada Allah.

Semasa di Rochester dulu, ada beberapa kali saya menyertai khidmat masyarakat (community service). Antara siri yang saya ingati adalah ketika berkunjung ke Cathedral School at Holy Rosary, Lexington Avenue, Rochester. Anak-anak disini merupakan pelarian di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHCR). Kebanyakkan mereka adalah keluarga miskin dari negara dunia ketiga (Afrika). Mereka datang ke Amerika dengan dibiayai tiket penerbangan dan mereka PERLU membayar semula kepada kerajaan Amerika Syarikat segala jumlah perbelanjaan yang ditanggung oleh kerajaan Amerika ke atas mereka. Sesampainya mereka di sana, tiada jaminan pekerjaan yang diberi. Kebanyakkan penempatan mereka di sana, memang tidak tersusun dan terurus seumpama kawasan setinggan di Malaysia dan kebiasaannya, tempat mereka itu kadar jenayahnya tinggi. Kalau melalui kawasan penempatan mereka, hati diruntun pilu sambil hati kecil berkata “alangkah beruntungnya aku”.

Saya selalu melalui kawasan mereka (kawasan ghetto), kalau hendak pergi makan di sebuah Restoran Turki di Downtown Rochester, memang kawasan mereka sangat tidak tersusun dan dipenuhi sampah sekelilingnya. Agak ‘menyeramkan’ melalui penempatan mereka.

Saya selalu terfikir, anak-anak itu masih kecil, mana mungkin mereka mengerti erti kehidupan yang sedang mereka lalui. Hati kecil sering berbisik, semoga suatu  hari saya dapat membantu mereka. Mereka mesti diberi ruang dan peluang hidup sempurna sebagaimana insan lain.

Di Cathedral School,Rochester





No comments: