Wednesday, July 25, 2012

Kerana Sayang...


Salam kepada sahabat semua yang saya kasihi kerana Allah. Semoga Allah mengampuni dosa-dosa kita dan mengurniakan rahmatNya yang maha luas.
Amma ba’d.

Sudah agak lama blog ini ditinggalkan. Hajat di hati ingin mewarkahkan sebanyak mungkin perkongsian dan pandangan namun masa saya banyak dihabiskan membaca buku-buku yang saya beli, berprogram di sekitar KL dan Shah Alam, serta merangka gerak kerja dan hala tuju perkara ‘tertentu’. Namun kali ini, saya gagahi untuk menulis . Sebelum itu, bagaimana puasa kita? Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita untuk terus beramal dengan amalan-amalan soleh. Jangan ada dalam kalangan kita yang melepaskan peluang merebut pahala yang begitu banyak di bulan Ramadhan yang penuh keberkatan dan rahmat Allah ini.
Dalam minggu ini tersebar berita yang seorang remaja berumur 16 tahun bernama Syafiq bernikah dengan pasangannya, Yana berumur 14 tahun. Pernikahan mereka dianggap terlalu muda. Untuk berita lanjut boleh baca di sini.

Pandangan saya, banyak isu yang mungkin boleh kita bincangkan berbanding isu terpencil ini. Kalau kita Tanya datuk dan nenek kita pun, mereka berkahwin pada usia yang muda. Mungkin orang akan berkata, itu dulu sekarang lain. Namun, apabila seseorang itu sudah mampu memikul tanggungjawab apa salahnya.tahap kematangan seseorang itu sangat subjektif.  Mustahil mereka yang mengambil langkah untuk berkahwin pada usia muda itu tidak memikirkan soal tanggungjawab selepas berkahwin nanti. Apa yang saya bimbang ialah, jika hal ini diperpanjangkan, ia boleh membawa kepada umpatan dan gossip.

“Biar betul diorang ni, umur 16 tahun dah kawen. Aku yang umur 20 tahun lebih pun tak kawen lagi”

“ala jodoh diorang dah sampai. Kite pun nanti-nanti sampai lah tu. Tapi tula, muda sangat. SPM pun tak habis lagi, macam mana nak sara isteri dia.”

“aah kan. Aku pun terfikir macam mana la si laki ni nak sara isteri dia”

Nampak tak? Ia melarat kepada umpatan yang dicela dalam agama. Memang ada umpatan yang dibenarkan dalam Islam. Klik di sini untuk mengetahui jenis umpatan yang dibenarkan dalam Islam (mode: malas nak tulis panjang-panjang). Tidak ada satu sebab pun, gossip tentang perkahwinan mereka dibolehkan dalam Islam. Mereka tidak berzina, mereka tidak makan di layak ramai dalam bulan ramadhan, bahkan mereka melengkapkan separuh agama mereka; sesuatu yang dituntut dan digalakkan dalam agama.
Di zaman kita hidup dengan dihidangkan dengan hiburan lucah yang melampau, baik di TV mahupun akhbar, tiba-tiba apabila ada orang yang cuba menghidupkan syariat, kita terkejut dan mempertikaikan tindakan itu. Apa rasionalnya?

Saya menegur perkara ini apabila dua tiga hari saya tengok di laman twitter orang sibuk bercerita tentang perihal mereka berdua. Banyak lagi isu-isu awam termasuk siyasah, ekonomi dan sosial yang kesannya melibatkan orang ramai patut kita bincangkan. Bila saya menegur bukan kerana saya orang yang baik ataupun terbaik, tetapi kerana sayang.

Ingatlah, mahasiswa adalah tenaga pemikir dan penggerak kemajuan negara di masa hadapan tetapi jika sibuk dengan hal remeh temeh, yang tidak melibatkan kepentingan awam, apa yang kita dapat? Cara fikir yang salah membuahkan tindakan yang salah.

Wallahua’lam

No comments: