Wednesday, August 8, 2012

Orang Agama...


Salam ramadhan kepada sahabat semua yang saya kasihi kerana Allah. Tanpa kita sedari, ramadhan hanya berbaki lagi 10 hari. Apakah hari-hari dalam ramadhan yang telah berlalu sudah diisi sebaiknya? Jika masih ada kelompongan, maka hadirnya 10 hari terakhir di bulan ramadhan ini adalah untuk membuat pecutan akhir. Munajat, doa, qiyam, tadarus, infaq, serta amal kebajikan lain haruslah digandakan.
Amma ba’d.

Sebelum meneruskan bacaan entri kali ini, sila baca berita-berita di bawah terlebih dahulu.


Sudah baca? Ya! Inilah realiti yang berlaku di Malaysia walaupun bulan ini adalah bulan yang mulia, masih ada yang tergamak melakukan perkara-perkara terkutuk ini. Membaca berita-berita sebegini sudah membuatkan saya cemas memikirkan, di mana tempat harus saya besarkan anak-anak saya kelak agar mereka tidak terdedah dengan perkara-perkara ini? Membaca berita sebegini juga sudah pasti mengundang perasaan belas ihsan kepada mangsa-mangsa berkenaan. Namun, sebelum itu saya ingin mengajak kepada sahabat semua agar menilainya dari dua-dua belah pihak; mangsa dan suspek.

Seluruh suspek dalam berita ini bolehlah kita hukum jahat atas perbuatannya (peringatan: bukan jahat atas batang tubuhnya). Mereka seolah-olah tiada perikemanusiaan apabila tergamak merogol golongan-golongan wanita yang lemah. Fikiran mereka apabila sudah dikuasai nafsu, terlupa bahawa semua mangsa mempunyai harga diri, maruah, bahkan mempunyai anak-anak. Lebih rakus, seluruh suspek melakukan keganasan terlebih dahulu sebelum menodai mangsa-mangsa.

Bagi mangsa pula, persoalan yang ingin ditimbulkan adalah, bagaimana pakaian mangsa ketika kejadian. Apakah dalam keadaan menutup aurat yang sempurna ataupun menjolok mata? Kenapa saya timbulkan persoalan ini? Saya pernah bersembang dengan beberapa sahabat sebelum ini:

“Yun, kau rasa si fulanah ni cantik tak?”

“Cantik tu subjektif. Bagi aku bolehla. Kenapa? Kau berkenan ke?

“Ish kau ni, dia tu pakai tudung labuh kot. Cakap pun tak pandang muka laki. Aku nak cakap dengan dia pun segan tau tak. Kalau aku berselisih degan dia, mesti aku tunduk. Segan la dengan dia.”

Ikan yang terbuka senang diratah kucing liar. Saya amat yakin, kalau mangsa berpakaian dengan sempurna, pasti mereka tidak akan diganggu.

Bagi persoalan suspek dan mangsa, sudah pasti kerana kurangnya pendidikan dan pengahayatan agama menyebabkan mereka terlibat dalam kancah gejala sosial yang pada hakikatnya, mereka sendiri tidak mahu. Tetapi kepada siapa harus mereka rujuk?

Atas sebab ni,persoalan berbalik kepada kita, aktivis dakwah dan tarbiyah. Apakah sudah kita menyantuni mereka? Untuk mengharapakan mereka datang mencari kita, itu bukanlah harapan yang baik kerana sudah pasti, mereka-mereka itu merasakan diri mereka, jahat dan tidak layak berkawan dengan ‘orang agama’. Lantaran itu, KITALAH yang seharusnya turun ke gelandangan, menyantuni mereka-mereka yang tercicir dalam agama. Tanpa kita sedari, selama ini kita hanya bergerak dalam kerangka KEKITAAN. Kita merasa penat dengan menghadiri program dan usrah, padahal hakikatnya urusan umat masih banyak. Saya menyeru diri saya dan sahabat semua, untuk keluar dari kerangka kekitaan dan berdakwah dalam medan yang lebih luas. Semoga Allah membantu kita semua. Apakah kita rasa sudah selamat. Harus difikirkan semula. Salam ramadhan semua.

wallahualam

No comments: