Sunday, December 11, 2011

Secebis Kenangan Untuk Dikongsi...

Salam buat semua, ucaplah syukur kepada Allah atas segala nikmatNya yang kita terima. Sesungguhnya itulah yang selayaknya dilakukan oleh seorang hamba.
Amma ba’d.

Hidup kita tidak selalunya indah tetapi kepayahan itulah menjadikan kehidupan kita indah. Kelmarin (Sabtu), Alhamdulillah saya dan beberapa pelajar RIT menyertai satu community service  di St. John Home di Highland Avenue, Rochester. Tempat ini dihuni oleh orang-orang tua yang kebanyakannya menghidap penyakit Alzheimer. Kami pergi ke sana pada pukul 1.30 petang. Kebetulan setiap hari sabtu memang mereka (penghuni) akan bermain satu permainan dinamakan Bingo. Ada daripada kami membawa epal sebagai buah tangan. Kami menyantuni mereka dengan bermain sekali permainan tersebut dengan mereka. Saya bukanlah hendak menceritakan tentang apa yang kami buat disitu tetapi saya lebih suka untuk berkongsi pengalaman semasa saya di sana. 

Rata-rata penghuni di situ berusia lewat 80 an dan ada yang sudah mencecah umur 104 tahun. Melihat muka mereka seorang demi seorang, ada yang ceria dengan kedatangan kami tetapi kebanyakannya kelihatan sangat sugul seolah-olah hidup ini tidak ada harapan lagi. Saya ada bertanya seorang mak cik di situ tentang keluarganya. Katanya 50 tahun dahulu dia berkahwin dengan seorang peladang dan mereka tinggal di ladang tersebut dan dikurniakan 6 orang anak. Saya bertanya kepada mak cik tersebut tentang anak-anaknya, katanya tiga masih di Rochester dan yang lain-lain ada di Colorado, Tennessee, dan ada di Massachusetts; dia   ada 14 orang cucu dan tiga orang cicit. Sejak kematian suaminya dia berpindah ke rumah orang-orang tua tersebut. Saya Cuma terfikir seorang ibu mampu memelihara kehidupan enam orang anaknya tetapi tidak ada seorang pun yang mampu memelihara ibu mereka yang seorang. Tiba-tiba datang seorang wanita tua tetapi kelihatan lebih muda daripada mak cik tadi, rupanya dia adalah anak mak cik tadi. Kehadirannya sedikit sebanyak mengubah persepsi saya; mungkin dia menghantar ke tempat tersebut kerana prasarana (facilities) lebih lengkap bagi orang-orang seperti ibunya (penghidap Alzheimer). Anaknya memang melawat mak cik tersebut setiap minggu. Memang tidak dinafikan bahawa setiap bilik di rumah tersebut seolah-olah hotel tiga bintang dilengkapi tandas, katil, tv dan sebagainya. Anak mak cik tadi ada juga bertanya asal saya, jawab saya dari Malaysia dan sungguh beruntung dia tahu tentang Malaysia (jarang warga Amerika tahu tentang Malaysia), katanya dia ada kawan di Singapura. Dia juga ada bertanyakan sama ada Malaysia terkena tsunami atau tidak semasa tahun 2004.
 di tengah itu adalah anak mak cik berbaju biru itu.

Kadang-kadang punca yang menyebabkan mereka berada di situ mungkin disebabkan kehidupan mereka semasa muda; mengamalkan gaya hidup bebas, tidak berkahwin, lari dari keluarga dan sebagainya. Apabila tua, tiada siapa yang peduli akan nasib mereka lalu menyebabkan mereka menghuni di situ. Islam datang dengan membawa syariat yang menjamin kesejahteraan hidup kita selaku manusia. Islam menyruh berkahwin bagi memelihara nasab keturunan manusia, Islam menyuruh kita mentaati dan mengenang jasa ibu bapa atas segala pengorbanan yang mereka lakukan, Islam menyuruh kita mendidik anak-anak agar patuh perintah Allah, RasulNya serta kedua ibu bapa. Kalau kita mentaati dan menghayati serta mengamalkan Islam, masa tua kita insya Allah terjamin kesejahteraannya.

“Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya dan janganlah kamu mengikuti jejak langkah syaitan.sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu.”(Al Baqarah:208)

Inilah secebis kenangan untuk dikongsi bersama para sahabat. Saya memandang ke hadapan untuk menyertai lagi community service sebegini supaya saya sedar saya adalah manusia yang beruntung.

“what are you studying honey?”

“erm.Biotechnology”

“oh.that’s too smart for me and even I can’t spell that”

Kenangan semalam mengingatkan saya kepada nenek saya di kampung yang umurnya hampir menjengah 80 tahun. Oh rindunya Malaysia.
 kenapa bayang-bayang tu nampak gemuk.:P

tatkala senja berlabuh di RIT. Subhanallah

5 comments:

siputsedut said...

tahniah,byg2 gemuk!haha..betul tue..sedih plak bca post nie dgn lagu yg mendayu2..jazakallahukhair atas prkgsian

Nadiah Sidek said...

menarik. teringin juga nak sertai community service begini tapi dengan 2 orang anak kecil...err..hmmm... :p

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

To salwani:insya Allah,ada peluang kita serbu tempat lain pulak...:)
To kak nadiah:bawak je saffiyah & shakir tu.nanti diorang besar cite kat diorang balik.mesti best..huhu

El-Azwar said...

yesterday me and friends were having a dialogue with some american, mostly bout education and culture different. [surprisingly! eh xpun] . they're really nice people to talk to.. both agree British student are bit harsh and 'rude'..lol. [nak jugak cerita kat sini]

the point is they are really nice. Eh, i supposedly saying good job guys! truly interesting :)

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

To akmar:i would agree with the point that british are harsh.luckily i am in the states and you ain't..:P.but may be one day soon you will be here.who knows right..:)