Tuesday, December 20, 2011

Pandanglah Di Sekelilingmu...


Salam buat sahabat-sahabat yang saya kasihi kerana Allah. Hidup dalam dunia arus globalisasi memerlukan kita menyediakan diri kita dengan perisai taqwa. Taqwa bicaranya mudah tetapi mencapai darjat taqwa sangat sukar namun ia suatu yang tidak mustahil. Semoga Allah mengurniakan sifat taqwa dalam hidup kita agar segala tindak tanduk kita tidak tersasar daripada Alquran dan Assunnah.
Amma ba’d.

Berbicara mengenai taqwa, semalam dalam usrah memang kami mengupas tentang perihal taqwa. Pernah semasa zaman pemerintahan Saidina Umar Alkhattab diceritakan ada seorang perempuan bernama Khaulah binti Tsa’labah. Perempuan ini seorang yang sangat tua. Suatu ketika sedang Saidina Umar berjalan bersama para sahabat, Khaulah duduk di sisi jalan dan merenung tajam Saidina Umar. Kemudian dia menghampiri Amirul Mu’minin sambil menarik jubah Saidina Umar lalu dia berkata:

“Wahai Umar, aku kenal engkau sejak engkau lahir lagi. Kemudian engkau membesar sebagai pemuda yang gagah dalam kalangan bani tamim, engkau seorang yang sangat digeruni. Waktu muda, engkau sangat benci kepada nabi Muhammad SAW dan engkau orang yang begitu keras terhadapnya. Kemudian engkau menjadi mulia dengan sebab Islam dan Islam menjadi mulia dengan sebab engkau dan sekarang engkau dilantik menjadi Amirul Mu’minin. Hanya satu pesanan aku kepada engkau, Ittaqullah (bertaqwalah) engkau kepada Allah”

Lalu seorang sahabat berkata kepada Khaulah binti Tsa’labah ini:

“ Wahai makcik, tahukah dengan siapa makcik bercakap?”

Saidina Umar terdengar pertanyaan itu daripada sahabat itu lalu menghampiri sahabat tersebut lalu berkata:

“Sebelum engkau bertanyakan makcik ini siapa aku, aku ingin bertanyakan kepada engkau. Kenalkah engkau tentang makcik ini? Dia adalah Khaulah binti Tsa’labah yang mana setiap seruannya didengari Allah”

Saidina Umar tertunduk mengenangkan nasihat yang sangat ringkas namun mengandungi makna yang cukup mendalam diberikan oleh Khaulah. Subhanallah, bagi orang yang ikhlas mencari redha Allah akan sentiasa bertaqwa sama ada ketika beramai-ramai mahupun bersendirian.

Sebenarnya bukan perihal taqwa yang ingin saya sampaikan tetapi untuk kali ini saya ingin membicarakan mengenai kebersihan. Pernahkah kita terfikir kenapa kadang-kadang kita solat, puasa, berdoa, dan melakukan segala perintah Allah baik yang sunat mahupun wajib tetapi merasakan tiada perubahan baik dari segi peningkatan amal, akhlak dan produktiviti kita?

Saya masih ingat semasa di awal tingkatan empat dan ketika saya masih belum berpindah ke KISAS, saya sempat belajar di sekolah lama saya di Nibong Tebal selama sebulan. Dalam satu kelas iaitu kelas Bahasa Melayu ini diajar oleh seorang cikgu perempuan yang sangat tegas, kemas, berdisiplin, tersusun, dan sangat menjaga adab-adab ketika menuntut ilmu. Macam biasa, ketika beliau masuk semua pelajar akan berdiri untuk bagi salam dan baca doa. Namun sebelum beliau benarkan kami duduk semula, beliau suruh kami lihat sekeliling. Kami melihat dengan pandangan yang kosong. Lalu beliau berkata:

“Nampak tak sampah sekeliling kamu? sebelum kamu duduk, saya mahu kamu bersihkan kelas ini. Buang sampah sekeliling kamu dalam tong sampah. Ambil sampah dalam meja kamu dan buang, sapu lantai, lap tingkap, bersihkan meja guru, padam semua contengan di atas meja kamu, betulkan pakaian, tali leher dan kasut kamu.”

Bayangkan masa kelas selama sejam itu sudah diambil selama setengah jam untuk membersihkan kelas. Selepas selesai membersihkan kelas, beliau berkata:

“bila diri dan sekeliling kamu bersih, barulah rahmat Allah turun dan ilmu yang kamu dapat akan menjadi berkat dan mudah masuk. Baik, sila duduk semua”

Subhanallah, kadang-kadang kita membicarakan bab-bab besar; baitul muslim, daulah islamiyah, ustaziatul alam tetapi bab yang paling asas bagi individu muslim ini masih belum selesai. Saya tidak kata salah kalau nak membicarakan bab yang ‘berat’ ini tetapi tolong pastikan bab kebersihan dan kekemasan diri ini betul-betul kita amalkan. 

“Kita mesti menegakkan daulah Islamiyah”

“Kerajaan Sekular mesti kita tumbangkan”

Ya akhi, ya ukhti bilik kita sudah bersih dan kemaskah? Bagaimana pula dengan tandas dan dapur? Pinggan mangkuk dah berbasuh dan tersusunkah? Bagaimana susun atur perabut di ruang tamu?
 Katil Ainuddin yang sentiasa kemas

 Meja study Suhaimi yang tersusun
 Biar teratur
 Bujang tak semestinya serabut
 Dapur kami yang bersih

 Ruang tamu yang kemas

Ini belum beristeri/bersuami dan beranak pinak lagi. Ingatlah wahai sahabat, kekemasan dan kebersihan merupakan elemen atau ciri penting bagi seorang muslim. Sebab itu saya cuba kalau di luar saya akan pakai pakaian yang simple tetapi kemas kerana kita muslim ada izzah (kemuliaan) supaya dapat dicontohi dan dipandang mulia oleh masyarakat non muslim. Semoga Allah memberi taufiq dan hidayahNya kepada kita untuk beramal.
Wallahua’lam.

P/S: Housemates saya semuanya sudah berangkat ke Las Vegas sebab diorang pergi naik bas dan tinggallah saya keseorangan kat rumah ni. Insya Allah flight saya esok. Jadi mohon doa sahabat-sahabat pengunjung dan pembaca blog ini supaya doakan perjalanan kami selamat pergi dan selamat kembali..:)
 Off from Rochester for two weeks
Will be missing my home

3 comments:

Syafadzilah Ab. Wahab said...

wah,sgt menarik la blog nazrul!keep it up! :)

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

wah, tak perasan syafa comment..insya Allah,syafa kalau ade idea, kongsi2 la ek..:)

'IzzInsyirah said...

sgt kemas!

by the way, betul la nazrul kata. kita nakkan bnda2 yg besar, kdg2 terlupa yg bnda2 asas yg kdg2 belum kita settlekan.

*muhasabah diri sekejap