Sunday, August 28, 2011

Perutusan Aidilfitri 1432H...

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar walillahilhamdu. Marilah sama-sama kita melafazkan rasa syukur kepada Allah A’zza wa Jalla atas pengurniaan kesempatan buat kita untuk menajdi tetamu Ramadhan 1432H. Allah telah mengurniakan kita peluang untuk berada dalam pentarbiyahan Ramadhan dan seharusnya selaku hambaNya yang bersyukur, kita harus merebut peluang ini untuk memperbaiki amalan dan akhlaq kita. Ramadhan sepatutnya menjadi satu medium untuk kita bermuhasabah tujuan kita diciptakan dan kemana kita akan menuju selepas malaikat Izrail menyempurnakan tugasnya ke atas kita. kita wajib menginsafi kedudukan kita hanyalah bertaraf hamba di sisi Allah.

Dengan menyedari hakikat kehidupan dunia yang singkat, ayuhlah kita berhukum dengan hukum Allah dan berakhlaq dengan akhlaq baginda Nabi Muhamad SAW. Sesungguhnya, Ramadhan mengajar kita untuk kembali kepada fitrah kehidupan beragama dan kebergantungan hidup kepada Allah Jalla wa A’la. Harta yang kita miliki belum tentu menjamin kebahagiaan kita. Sejarah telah membuktikan Qarun yang kaya itu  tenggelam bersama-sama hartanya ditimbus tanah akibat kesombongannya kepada Allah. Cerita tentang Qarun telah Allah nukilkan dalam Al Quran agar kita mengambil pelajaran.

Sesungguhnya Qarun adalah termasuk kaum Musa, maka ia berlaku aniaya terhadap mereka, dan Kami telah menganugerahkan kepadanya perbendaharaan harta yang kunci-kuncinya sungguh berat dipikul oleh sejumlah orang yang kuat-kuat. (Ingatlah) ketika kaumnya berkata kepadanya: "Janganlah kamu terlalu bangga; sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang terlalu membanggakan diri." (Al Qashas:76)

“Maka Kami benamkan Qarun beserta rumahnya ke dalam bumi. Maka tidak ada baginya suatu golonganpun yang menolongnya terhadap azab Allah. Dan tiadalah ia termasuk orang-orang (yang dapat) membela (dirinya).” (Al Qashas:81)

Ramai orang menyangka, dengan kekayaan dia boleh memiliki segalanya tetapi hakikat sangkaan itu silap. Ketenangan adalah anugerah Allah buat hamba-hambaNya yang beriman dengan penuh keiklasan dan ketaqwaan. Atas sebab ini, Ramadhan merupakan masa terbaik untuk mendidik diri kita menjadi insan bertaqwa, dalam erti kata lain menjadi hamba Allah yang sedar dan berhati-hati dalam menjalani kehidupan. Segala yang disuruh hendaklah dikerjakan dan semua yang dilarang hendaklah ditinggalkan. Taqwa, bicaranya mudah tetapi menujunya memerlukan mujahadah yang tinggi.

Sambutlah Aidilfitri 1432H dengan penuh kegembiraan kerana telah berjaya menunaikan perintah Allah. Dalam kita bergembira, insaflah mengenangkan nasib saudara seaqidah kita yang menghadapi krisis kebuluran seperti di Somalia, krisis peperangan seperti di Palestin, Syiria, dan Libya, krisis kemiskinan seperti di Indonesia dan Selatan Thailand.

Semakin kita meningkat dewasa, tanggungjawab yang mengiringi peningkatan usia juga bertambah justeru, Ramadhan yang mulia ini sepatutnya berjaya mentarbiyah kita agar lebih menghargai masa. Rancanglah aktiviti dan taqwim kehidupan kita dengan bijak. Gunakanlah masa yang diberi Allah 24 jam sehari untuk hal-hal kebaikan dan bermanfaat.

Bagi yang masih mempunyai ibu bapa, hargailah mereka serta senangkanlah hati mereka. Bagi yang jauh di perantauan, hubungilah mereka dan pohonlah kemaafan serta bertekad untuk menajdi anak-anak yang baik akhlaqnya serta menyenangkan mereka. Berbaktilah kepada kedua ibu bapa kita semampu mungkin dan kenanglah jasa mereka yang telah memelihara kita dengan penuh kasih sayang serta mendidik kita sejak kecil sehingga dewasa.

Pohonlah keampunan sebanyak-banyaknya kepada Allah agar segala dosa kita diampuni Allah selepas keluar kita dari bulan Ramadhan Al Mubarak ini.

Pernah satu ketika solat Jumaat, Nabi naik ke atas mimbar kemudian berkata, “Amin, amin, amin”. Para sahabat bertanya. “Kenapa engkau berkata ‘Amin, amin, amin, Ya Rasulullah?”
 Nabi bersabda, “Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata : ‘Hai Muhammad celaka seseorang yang jika disebut namamu namun dia tidak berselawat kepadamu dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin!’,
 Kemudian Jibril berkata lagi, "Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku berkata : ‘Amin!’.
 Kemudian Nabi berkata lagi. "Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi justeru tidak memasukkan dia ke syurga dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin!”.
 [Hadis Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No. 500 dari Jabir bin Abdillah)]

Ayuh kita berdoa agar kita menjadi Muslim yang bertaqwa seperti yang telah digariskan dalam Al Quran dan As Sunnah.

Akhir kalam, saya Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib dengan rasa kerdil dan hinanya disisi Allah, menyusun jari memohon ampun dan maaf andai melakukan kekhilafan sama ada yang sengaja atau tidak sengaja, tersalah bicara, dan tersilap kata. Saya doakan agar semua amalan soleh kita di bulan Ramadhan 1432H diterima dan diredhai Allah Subhanahu wa Taa’la. Selamat menyambut hari raya Aidilfitri, taqabbalallahu minni wa minkum.
                         Hanya sekeping gambar buat pengganti diri

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib,
Pelajar Bioteknologi Tahun Tiga Rochester Institute of Technology,
Rochester,New York, USA.

2 comments:

Encik Macho said...

hensemnya...macam beraya kat mesir plak

Mohamad Nazrul Fazli said...

ya ustaz syamir hensem la..ni nak buktikan di mana saja kita pergi, syiar ISlam harus ditonjolkan tanpa rasa takut..bumi ni milik Allah..:)


Musa berkata kepada kaumnya: "Mohonlah pertolongan kepada Allah dan bersabarlah; sesungguhnya bumi (ini) kepunyaan Allah; dipusakakan-Nya kepada siapa yang dihendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa." (Al A'raf:128)