Monday, August 22, 2011

Jadilah Manusia Yang Bijak...

Salam Ramadhan buat semua umat Islam baik di Malaysia mahupun di seluruh dunia terutama umat Islam di Palestin, Somalia dan negara-negara teluk. Semoga Ramadhan kali ini dapat membuka mata umat Islam seluruhnya tentang apa yang berlaku kepada saudara-saudara seaqidah kita di negara-negara yang dilanda kebuluran,peperangan, dan pergolakan politik yang dahsyat.
Amma ba’d.

Pertama sekali sukalah saya mengajak diri saya dan sahabat sekalian untuk bermuhasabah kembali tentang 21 hari Ramadhan yang telah berlalu, apakah target Ramadhan kita sudah tercapai. Kita yang duduk di tempat yang tiada kacau bilau dan pergolakan seharusnya mengambil peluang untuk berdoa semaksima mungkin untuk kesejahteraan saudara-saudara kita yang tidak dapat melaksanakan ibadah puasa dengan sempurna selain mendoakan kesejahteraan dan hajat-hajat kita. Pada entri kali ini, sukalah saya untuk meminjam analogi yang diberikan oleh Ustaz Hasrizal tentang bulan yang penuh barakah dan mulia ini.

Katakanlah ada sebuah shopping complex menawarkan diskaun semua barangannya seperti baju, langsir, dan sebagainya sehingga 70% malah ada sesetengah barangannya lebih daripada itu. Kemudian, jalan nak ke tempat tersebut dipermudahkan dengan semua lampu isyaratnya  dihijaukan untuk memudahkan kita sampai di sana ditambah pula minyak kereta sudah diisi penuh. Apa yang perlu hanyalah usaha kita untuk memandu ke shopping complex  tersebut dan memilih barangan yang kita suka pada harga yang sangat-sangat murah. Persoalannya, bodoh atau bijak kalau kita melepaskan tawaran hebat ini? Walaubagaimanapun, inilah hakikat sebahagian manusia. Kalau kita kata bodoh, melentinglah tidak tentu pasal tetapi mereka sendiri yang melepaskan tawaran hebat ini.

Tawaran yang dilakukan di shopping complex hanyalah tawaran yang dilakukan oleh manusia tetapi tawaran dalam bulan Ramadhan ditawarkan oleh Allah Jalla wa’ A’la. Bukan kita tidak tahu, buat amalan sunat digandakan seperti melakukan amalan fardhu, buat amalan wajib digandakan sehingga 70 kali ganda tetapi disebabkan KEBEBALAN dan KEMALASAN  hasil tarbiyah syaitan 11 bulan yang lalu menyebabkan kita memandang sepi tawaran demi tawaran yang dibuat Allah, tuhan pemilik segala-galanya.

“Apabila tiba bulan Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan” (Hadis diriwayatkan imam Bukhari, imam Muslim , imam Nasai’e, imam Ahmad dan Baihaqi)

“Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan, nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu” (Diriwayat oleh imam Nasai’e, Ibnu Majah dan Baihaqi)

Sebenarnya banyak lagi hadith-hadith mengenai fadhilat bulan Ramadhan tetapi dua hadith di atas merupakan hadith yang biasa kita dengari. Berbaki lebih kurang seminggu ini, ayuhlah kita mempertingkatkan amalan kita terutama amalan qiyamullail kerana padanya terdapat rahmat dan keberkatan yang besar. Kalau hendak dimurahkan rezeki, dipermudahkan jodoh, dikasihi manusia sekeliling dan diberi ketenangan akal dan jiwa, inilah masanya kita bermunajat bersungguh-sungguh kepada Allah. Ayuh buktikan kita adalah hamba Allah, bukan hamba nafsu diri sendiri.

Jadilah manusia yang bijak wahai umat Islam dengan merebut segala peluang yang ditawarkan Allah dalam bulan yang mulia ini.
Wallahua’lam.
                            Semoga dikurniakan keampunan oleh Allah

Kredit gambar kepada Syahirul.com

2 comments:

El-Azwar said...

Kadang2 terasa diri masih belum cukup disibghahkan. Masih belum cukup teruja dengan janji Allah yang maha best.

Kisah Rasulullah SAW terkehadapan setapak ketika dalam solat sbb membayangkan buah anggur di syurga sgt menakjubkan. Isn't it?

*xsure sources

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

yup,you are rite sis. umur remaja ni, kita still masih dalam fasa mujahadah.banyak perkara yang belum menjadi akhlaq,apapun keep on striving to achieve the level of muttaqin..:)