Wednesday, September 15, 2010

TolOng saYa jawab SoaLan iNi....

Salam buat semua, bagaimana raya kalian? Banyak dapat duit raya? Alhamdulillah, walaupun saya sudah besar, saya masih mendapat duit raya sebanyak 1 US dollar..
Amma ba’d.

“Kenapa rakyat Malaysia semakin ganas?” ,Liyana Rosli, University College of Dublin, 2010.

Inilah persoalan yang ditimbulkan oleh salah seorang sahabat dalam Facebook. Saya sedia maklum, soalan ini adalah soalan yang bersangkut paut dengan pembunuhan berprofil tinggi jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya. Baru-baru ini, akhbar-akhbar utama di Malaysia hangat menceritakan tentang pembunuhan Datuk Sosilawati. Cerita beliau pernah satu ketika hangat dengan kes perceraian beliau dengan Nash.

Berbalik kepada persoalan di atas, tidakkah sahabat-sahabat sekalian berasa ianya kontradik dengan yang apa disiarkan  akhbar sebelum ini, Akhbar melaporkan bahawa kadar jenayah menurun di Malaysia (sumber: Utusan Malaysia), tapi yang berlaku di Negara yang kita sayangi adalah sebaliknya.

Berikut adalah fakta kes jenayah yang berlaku di Malaysia sepanjang 2010 (Januari- September):

a. Ustazah Norliza Ishak 35, [ yang dibunuh kejam bersama anaknya Amirul Ayman 10, pada 3 Sept 2010 - Port Dickson ]

b. Datuk Sosilawati Lawiya 47, dan 3 mangsa yang lain [ juga dibunuh kejam setelah hilang sejak 30 Ogos 2010 - Kuala Lumpur ] .

c. Sebelum ini Mohamad Adam Muzaffar telah disembelih oleh bapanya [ Muhaimi Sautar 33, ] pada 24 Ogos 2010 - Kota Bharu .

d. Noraini Ahmad 20, dirogol dan dibunuh dengan kejam , ditemui dalam keadaan kepalanya cedera parah dan tangannya diikat dengan dawai pada 12 Ogos 2010 . - Sungai Petani .

e. Nurul Dahyatul Fazlinda Mat Haizan 8, dan Che Ku Zaimah Che Ku Awang 28, cedera parah dibahagian muka dan mata apabila disimbah cuka getah dalam satu kejadian amuk di Kampung Sekayu pada 15 August 2010 . - Hulu Terengganu .

f. Ilya Nabilah Rosnata 19 ditemui mati dirogol dan dibunuh dengan kejam dengan kesan tikaman pada bahagian dadanya , dipercayai telah dibunuh seminggu sebelum dijumpai terapung di Sungai Bagan dan tangannya diikat pada sebatang pokok 21 Julai 2010 lalu .- Pulai Chondong Machang.

g. Pengawal Keselamatan dibunuh dengan kejam dalam satu kejadian di Pekan Batu 9 . Mangsa dipercayai telah dilanggar terlebih dahulu dan kemudiannya tangan kirinya dipotong dengan sebilah parang pada 4 Julai 2010 .- Kajang

h. Amir Khan Abdullah @ Balwant Singh 53, ditemui mati berlumuran darah dengan tujuh tikaman di kepala sehingga terkeluar otaknya dan tiga tikaman di dada kiri di atas tilam dalam sebuah bilik di rumahnya pada 1 Julai 2010 . - Selayang .

i. Siya Pandian Ketua Pemuda Dewan Himpunan Penyokong PAS Perak mati ditembak di bahagian kepala dan dadanya dihadapan kedai mencuci kereta miliknya pada 15 Mac 2010 di Langkap Teluk Intan Perak .

j. K. Haresarren 18 bulan mati selepas mengalami keretakan tulang rusuk , hatinya pecah dan lebam di seluruh tubuh kerana didera teruk pada 3 Mac 2010 . Petaling Jaya sebelum itu pada 25 February 2010 , Syafiah Humairah 3, mati dipukul , disepak dan dipijak . - Shah Alam

k. Atan Daud 90, Sutiah Katas 80, Ismail Awang 76, dan Siti Khatijah Ismail 22 ditemui terbunuh dengan begitu kejam pada 5 January 2010 . – Gemencheh

(Sumber:Kedahlanie)

Hari ini, kita didedahkan dengan pelbagai maklumat. Jadi, pihak-pihak tertentu tidak boleh menyembunyikan fakta sebenar.

Bagi menjawab persoalan “kenapa rakyat Malaysia semakin ganas?” ini saya serahkan kepada sahabat sekalian untuk menjawab nya. Bagi saya, berita ini merupakan indikator untuk pihak-pihak berkuasa merubah dasar-dasar tertentu dalam pemerintahan Negara.
Wallahualam..

2 comments:

Unknown said...

nila setitik rosak susu sebelanga.
semua malaysians tekena

musafir kehidupan said...

q