Tuesday, June 11, 2013

Cinta & Wahyu...

Salam kepada sahabat semua. Semoga Allah meredhai kita sebagai hambaNya. Marilah sama-sama mempertingkatkan ketaqwaan kepada Allah.
Amma ba’d.

Saya setiap minggu dari US lagi saya mengikuti drama Cinta & Wahyu. Semalam adalah episod akhir bagi drama ini. Drama ini merupakan sambungan atau sekuel kepada drama Warkah Cinta yang berjumlah 12 episod. Cinta & Wahyu juga mempunyai 12 episod.

Mulanya saya menonton drama Warkah Cinta hanya kerana ingin melihat sama ada drama ini sama seperti drama cinta yang lain di kaca TV seperti Nur Kasih tetapi ternyata drama ini unik dan lain bahkan sangat patuh syariah. Pada mulanya juga saya juga ingin menilai apakah drama ini sebanding dengan filem-filem dari tanah seberang seprti Ayat-Ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih (KCB). Pendapat saya, filem KCB sangat menepati syariah bermula dengan pemilihan pelakon yang menutup aurat, penggunaan bahasa yang baik, serta disampaikan ilmu-ilmu agama menerusi perbualan dalam lakonan tersebut. Sememangnya karya-karya cinta islamik dari Indonesia yang ditulis oleh seorang penulis prolific, Ustaz Habiburrahman Elshirazy, sangat menarik dan berilmiah. Saya amat meminati tulisan beliau. Antara novel beliau yang telah saya baca, Ayat-Ayat Cinta, Bumi Cinta, dan Cinta Suci Zahrana (Saya hanya menonton KCB, tidak membaca novelnya).
Saya bersama Ustaz Habiburrahaman berprogram di Las Vegas, 2011

Jadi, harapan saya kepada drama Warkah Cinta adalah sebanding dengan filem cinta islamik dari tanah seberang. Drama Warkah Cinta dan Cinta & Wahyu sememangnya unik kerana latar belakang peggambaran yang dibuat di Mesir dan Kelantan serta di Kemboja. Percintaan di kalangan ustaz ustazah sememangnya lagi rumit daripada orang-orang biasa. Dalam drama Cinta & Wahyu, Ustaz Amir Mukhlis sememangnya hanya mencari seorang, iaitu Ustazah Balqis. Sememangnya percintaan mereka dipenuhi liku, namun itulah hakikat cinta suci demi mengejar kebahagiaan akhirat, mereka tabah menghadapinya sehingga membawa mereka ke gerbang pernikahan juga akhirnya.

Ketepikan kisah percintaan mereka. apa yang uniknya tentang drama ini? Uniknya, di saat ramai pihak memandang lekeh institusi pondok dan maahad tahfiz, drama ini mengubah persepsi penonton agar mengetahui bahawa ilmu-ilmu yang dipelajari di pondok penting. Buku-buku fikrah seperti Apa Ertinya Saya Menganut Islam (tulisan Almarhum Ustaz Fathi Yakan) turut diketengahkan. Dalam drama ini juga, pengarah (seorang ustaz) cuba memartabatkan institusi pondok dengan membawa penonton melihat keadaan pondok (di Kelantan) yang sungguh tenang dan aman. Ustaz Amir Mukhlis (lakonan Imam Muda Nazrul) yang merupakan lulusan Mesir juga dilantik oleh seorang pengarah syarikat (lakonan Dato Jalaludin Hasan) sebagai Human Resource Manager. Di sini, mesej yang ingin disampaikan bahawa perlu orang yang mempunyai pendidikan agama dalam sesebuah organisasi. Langsung saya teringat bagaimana pentingnya ulama dalam misi Sultan Muhammad Alfateh ingin menakluki Konstantinopel. Pemakaian jubah, serban, dan purdah oleh pelakon menunjukkan bahawa golongan ini juga mampu terkehadapan. Di akhir-akhir episode ini, diplotkan juga pertemuan Ustaz Amir dan Ustazah Balqis atas misi bantuan kemanusiaan di Kemboja. Bagi saya ia sungguh menyentuh hati, masyarakat Islam di Kemboja hidup di atas bot-bot di atas sungai. Sebelum ini, saya hanya membaca sahaja kesusahan penduduk Muslim di Kemboja, tetapi menerusi drama ini, saya dapat melihat sendiri realiti kemelaratan hidup saudara seaqidah saya di sana. Semoga saya berpeluang menjejakkan kaki ke sana. Allahul mustaan.

Drama ini juga sedikit sebanyak akan mengubah persepsi penonton yang sering menganggap Kelantan sebagai negeri miskin. Ternyata rakyat Kelantan jauh seperti yang diperkatakan, kerana mereka berniaga sendiri. Rumah-rumah mereka juga besar dan luas.

Inilah sebahagian keunikan drama ini yang mampu saya coretkan. Siapa yang berkelapangan dipersilakan menonton. Saya sudah habis menonton 12 epsiod Warkah Cinta yang bermula pada hujung tahun lepas (di Youtube), dan telah habis menonton 12 episod Cinta & Wahyu yang telah berakhir semalam di TV Alhijrah.

Selamat menonton..:)


Warkah Cinta episod 1


Cinta & Wahyu episod 1

1 comment:

A. Ubaidillah Alias said...

ulasan yang baik dan mengesankan.