Saturday, September 8, 2012

Fasa Transisi...


Salam kepada semua sahabat yang saya kasihi kerana Allah. Semoga terus diberi kekuatan untuk istiqamah dengan segala amal-amal soleh yang dilakukan di bulan Ramadhan lepas.
Amma ba’d.

Alhamdulillah saya panjatkan kesyukuran kepada Allah atas segala nikmat dan rahmatNya, saya masih lagi berada di atas muka bumiNya ini. Masih lagi kiranya diberi peluang untuk bertaubat atas dosa-dosa yang menggunung tinggi. Sesungguhnya kita manusia selalu melakukan dosa, namun Allah dengan sifat Ar Rahman, Ar Rahim dan Al Latif, membuka ruang taubat dan kemapunan melebihi luas langit dan bumi. Terpulang kepada kita untuk merebut peluang ini.

Saya menyedari hakikat yang saya bakal menamatkan undergraduate studies saya kurang dari setahun (biidznillah.mohon doa sahabat semua buat kebaikan saya). Apa yang berada dalam kotak pemikiran saya adalah, “Apa arah tuju aku selepas ini?”

Semalam dalam usrah disini, saya bertanyakan hal ini kepada anak-anak buah saya, apa yang mereka akan lakukan selepas habis degree. Masing-masing dengan jawapan tersendiri. Saya tidak mahu bincang sangat arah tuju masing-masing selepas ini. Apa yang saya terfikir adalah, fasa berbaki Sembilan bulan ini adalah fasa memikirkan arah tuju hidup, dakwah, kerjaya, keluarga, dan sebagainya.

Makanya, Sembilan bulan ini selain berusaha untuk mempertingkatkan prestasi akademik, adalah seiring juga kita kena fikirkan bagaimana kita boleh menyumbang kepada masyarakat selepas tamat belajar nanti.

“Sebaik-baik manusia adalah manusia yang bermanfaat kepada manusia lain” (Maksud Hadith)

Apa sahaja yang kita ingin lakukan selepas ini, kita tidak lari daripada tanggungjawab sebenar kita yang telah diamanahkan oleh Allah jalla wa a’la selaku hamba dan khalifah di muka bumi.  Kita mungkin ingin menjadi saintis, ahli perniagaan, cendekiawan, dan teknokrat namun jangan lupa untuk berbakti kepada insan lain. Lantaran itu, segala budaya jahiliyah dan lagha wajiblah kita kikis sedikit demi sedikit dengan menyedari kita akan memasuki satu lagi fasa kehidupan yang lebih mencabar di luar alam kampus. Sikap melambatkan solat, suka baca anime, membuang masa berborak berita-berita gossip, banyak tidur, dan sikap kurang berhemah dalam berbelanja wajiblah dikikis dalam membentuk diri menjadi insan yang bertaqwa dan berkualiti.

Menjadi pelajar tahun akhir merupakan masa transisi dari satu fasa kehidupan ke fasa kehidupan yang lebih mencabar selepas ini, atas sebab ini, persediaan untuk berhadapan dengan pelbagai kerenah masyarakat yang rencam harus dilakukan sebaik mungkin. Di luar sana, pasti kita tidak terjangka untuk bertemu dengan manusia yang berbagai ragam.

Sesungguhnya kamu tetap melalui beberapa keadaan yang bertingkat-tingkat baik buruknya, (dalam kehidupan sebelum kamu menemui Tuhan - menerima kesenangan dan kebahagiaan atau sebaliknya)” (Al Insyiqaq:19)

Mengakhiri entri ini, saya mengingatkan agar peningkatan umur biarlah seiring dengan meningkatnya kematangan dan amalan soleh. Selamat merancang dan berfikir untuk kebaikan sesama insan.
Wallahu’alam.

Kenangan cuti summer di Batu Ferringhi

No comments: