Wednesday, February 8, 2012

Sebelum Bertemu Ibu Anakmu...

Salam buat sahabat-sahabat yang saya kasihi kerana Allah. Semoga kita semua terus menerus tanpa jemu mencari erti kehidupan, menyingkap hikmah atas setiap taqdir yang telah tertulis atas diri kita.
Amma ba’d.

Rasa lama pula tidak menulis; bukan kerana tiada idea tetapi kerana semangat menulis kadang-kadang terbang entah ke mana.

“Subhanallah, sweetnya tengok akhi Saiful bawa zaujah die pergi program sana sini”

“Untunglah ukhti Khadijah dapat suami macam akhi Karim tu kan.nampak bahagia je rumah tangga diorang”

Pernah dengar ungkapan macam ni? saya selalu sangat dengar ungkapan ini keluar daripada mulut ikhwah yang masih bujang (baca: saya).

Pada ‘meeting persatuan peladang’ minggu lepas, kami ada membincangkan sedikit perihal baitul muslim ini. Eh! Sekejap siapa ahli persatuan peladang ini? Insya Allah kita akan berkenalan dengan mereka di penghujung entri ini. Biasanya orang lain guna istilah bulatan gembira atau bulatan riang ria tetapi kami menggunakan istilah persatuan peladang. Mungkin sebab semuanya dalam bidang bioteknologi tetapi hakikatnya ia lebih daripada itu…J

Saya bertanya sahabat-sahabat dalam halaqah saya, selain memenuhi tuntutan fitrah manusiawi ini, apa sebab lain kita ingin mendirikan rumah tangga?(baca: baitul muslim)

Adakah kerana kita Nampak indahya hidup dalam baitul muslim; ada anak, ada rumah sendiri, kereta, pergi program-program islamik sekali dan sebagainya?

Saya kemukakan satu hadith yang biasa kita dengar:

“Apabila mati seorang anak adam, maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara iaitu Sadaqah jariah, ilmu yang dimanfaatkan oleh orang lain dan anak soleh yang mendoakan (kesejahteraan) untuknya” (Riwayat Muslim)

Personally, saya sangat mengkagumi dua tokoh Islam iaitu Khalifah Umar bin Abdul Aziz dan Sultan Muhammad Alfatih kerana saya tertarik dengan cerita sebelum kelahiran mereka. Khalifah Umar Abdul Aziz sebelum kelahirannya, kita pernah mendengar kisah bagaimana kisah bagaimana seorang ibu menyuruh anak perempuannya mencampur air dalam susu dengan harapan banyak susu boleh dijual nanti.

“wahai anakku, campurlah air ke dalam susu itu supaya kita dapat untung yang banyak esoknya”

“bukankah Saidina Umar melarang kita berbuat demikian?”

“jangan risau anakku, amirul mukminin tak akan tahu”

“Tetapi wahai ibu, Allah maha mengetahui”

Inilah kesan apabila TAQWA sebati dalam sanubari. Anak perempuan ini kemudiannya dikahwinkan dengan anak Saidina Umar Alkhattab kemudian lahirlah cucu kepada pasangan ini yang akhirnya menjadi Khalifah yang hebat dan disebut-sebut hingga kini, Khalifah Umar Abdul Aziz.

Sultan Murad II yang merupakan ayahanda kepada Sultan Muhammad Alfatih bercita-cita tinggi untuk merealisasikan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Konstantinople akan ditakluk oleh tentera Islam. Sebaik-baik amir, adalah amirnya, sebaik-baik tentera adalah tenteranya”(maksud hadith)

Sultan Murad II adalah seorang yang sangat dekat dengan ulama’. Pernah pada suatu hari baginda bertanya kepada seorang ulama, Sheikh Samsuddin Alwali (perbetulkan saya kalau silap).

“kenapa Konstantinople masih belum dapat ditakluki? Apakah masih ada perkara yang beta belum lakukan?”

Jawab Sheikh Samsuddin Alwali, “Tuanku orang yang baik tetapi bagaimana pula dengan rakyat dan tentera tuanku? Bukan tuanku yang akan menakluki  Konstantinople tetapi bayi yang di dalam buaian itu akan menaklukinya (merujuk kepada Sultan Muhammad Alfatih yang masih kecil ketika itu)”
Daya kepimpinan tersendiri Sultan Muhammad Alfatih sangat saya kagumi

Perbincangan yang saya ingin ketengahkan adalah, anak adalah ASET buat kita apabila nyawa sudah terpisah dengan badan kelak. Andai anak itu ditarbiyah dengan cara yang sepatutnya, maka bahagialah kita di alam barzakh dan di akhirat kelak,  kerana dia pasti mendoakan kesejahteraan kita disana Insya Allah. Saya tidak mahu menyentuh tentang tarbiyatul aulad sebab saya bukan ‘ahlinya’. Sebelum lahirnya anak itu, kita harus melihat dan bermuhasabah diri, “andai aku masih begini, adakah anak yang bakal isteriku lahirkan kelak mampu menjadi anak yang soleh?” jika YA jawapannya, Alhamdulillah dan tahniah saya ucapkan tetapi jika sebaliknya, sedarlah bahawa masih belum terlambat untuk kita mempersiapkan diri MENJADI soleh.

Diri SENDIRI yang harus diislahkan (dibaikkan) dahulu SEBELUM MENCARI yang soleh/solehah. Merujuk kepada cerita Khalifah Umar Abdul Aziz dan Sultan Muhammad Alfatih, ayah dan ibu mereka menjadi ORANG YANG BAIK dahulu sebelum lahirnya mereka yang baik-baik. Ayah sultan Muhammad Alfatih, sultan Murad II adalah orang yang wara’ dan suka bergaul dengan ulama’. Kesan bergaul dengan para solehin, kita akan terkena tempiasnya. Saya tidak mahu hanya sekadar anak yang soleh tetapi  rijal-rijal dan serikandi yang soleh/solehah lagi muslih/muslihah serta menjadi mujaddid (pembaharu) dalam gerakan Islam.

Kesimpulannya, sebelum mendapat anak soleh/solehah haruslah kita bukan sahaja mencari calon isteri yang solehah tetapi harus juga memikirkan siapa bakal ibu kepada anak-anak kita dan yang paling penting sebelum mencari calon ibu untuk anak-anak kita, TERLEBIH PENTING untuk kita melakukan pengislahan dalam diri kita. Jika diri kita sudah menuju ke arah KESOLEHAN, maka benarlah formula yang Allah rumuskan dalam Alquran:

“Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji dan lelaki-lelaki yang keji pula adalah untuk wanita-wanita yang keji pula. Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik. Mereka yang baik itu adalah bersih dari tuduhan yang dikatakan oleh orang-orang yang jahat, mereka yang baik itu memperolehi pengampunan daripada Allah dan pengurniaan yang mulia” (Annur:26)

Allah dan Rasulnya tidak pernah akan sesekali memungkiri janji.
Ahli persatuan peladang. Bestnya lepas usrah boleh makan nasi ambeng dalam talam..:)

3 comments:

Nadiah Sidek said...

macam-macam nama sekarang ni ye. bulatan gembira la, persatuan peladang la. kreatif anak-anak muda sekarang ni :)

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

tu la pasal kak nadiah.pemuda sekarang ni memang hebat, cuma sedar tak sedar je..:)

blog-tips-kurus said...

nak dapat yg baik, kena baikkan diri sendiri dulu... :-)