Wednesday, February 1, 2012

Manifestasi Sebuah Belas Kasihan...

Salam sahabat-sahabat sekalian. Semoga sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Allah.
Amma ba’d

Alhamdulillah atas segala kurniaan nikmat yang Allah limpahkan buat kita. Di sini, saya ada bersahabat dengan seorang American berketurunan Mesir. Orangnya tinggi lampai. Bapanya yang berasal dari Mesir dan ibunya warganegara Amerika. Bapanya seorang muslim tetapi ibunya seorang protestan. Saya bertanya macam mana bapa dan ibunya boleh berkahwin. Dia menceritakan bahawa, bapanya berasal daripada golongan kaya di Mesir yang kemudiannya melanjutkan pelajaran dalam bidang kejuruteraan di Lehigh University. Kemudian di akhir pengajian, bapanya berkenalan dengan ibunya dan mereka berkahwin. Saya tidak mahu bincang dari sudut hukum berkenaan perkahwinan bapa dan ibunya tetapi saya sering memikirkan nasibnya. Apa agama dia? Entah. Dia tidak sembahyang sebagaimana muslim lainnya. Ceitanya lagi, sama ada ibu atau  bapanya, kedua-duanya tidak pernah memaksa dia untuk menganut sama ada protestan atau Islam. Saya akui dia seorang budak yang baik; tidak pernah semasa kami bersembang dia mengeluarkan perkataan yang tidak elok (Sh*t,Fu*k dan sebagainya).

Tetapi berbeza dengan American yang lain, hubungan kekeluargaan mereka kukuh (kebiasaannya American apabila sampai umur tertentu akan meninggalkan ibu bapa). Yang menarik lagi, walaupun dia berketurunan Mesir, tetapi sepatah Arab pun dia tidak tahu untuk bercakap. Memang banyak dalam Kelas Arab ni dia bergantung kepada saya.

“Oh you are my savior.”

“No. Allah is your savior. I just help you and it is my responsibility.”

“Yeah, but it’s through you”

Kadang-kadang, selepas kami siapkan assignment, dia menghampiri saya dan memeluk erat.

“oh thank you so much, if you are not here, I wil die”

Saya hanya mampu tersenyum.

Begitulah keadaan selepas saya membantunya menyelesaikan assignment arab. Saya bertanya kepadanya bila kali terakhir dia pulang ke Mesir dan katanya dua minggu sebelum revolusi Mesir tahun lepas. Ini bermaksud, hubungan bapa dan ahli keluarga bapanya juga baik. Membantu dia dalam arab banyak mengajar saya erti sabar. Sabar dalam mendidik. Mula-mula memang  timbul dalam hati “hai mamat ni, dari tadi aku ajar sebut perkataan ni, tak boleh-boleh lagi” tetapi cepat-cepat saya padam sebab memikirkan saya diberi banyak kelebihan berbanding dirinya dan timbul pula rasa kasihan kepadanya. Saya tak tahu kenapa.
inilah orangnya. dia ada cerita yang dia baru clash. ada siapa nak masuk?:P

Saya menulis tentang dia kerana manifestasi perasaan belas kasihan yang timbul dalam hati. Bapanya seorang muslim tetapi dia langsung tidak tahu tentang Islam. Bukankah ini satu perkara yang pelik? Saya pernah bersembang pasal tujuan hidup di dunia dengannya dan kehidupan selepas mati. Dia bersetuju dengan saya bahawa adanya life after death tetapi saya tidak tahu bagaimana harus saya bantu dia untuk mengenali Islam. Saya beharap sahabat-sahabat yang ada pengalaman sebegini agar dapat berkongsi dengan saya. Dia akan graduate pada May ini dan saya berharap agar dapat berbuat sesuatu supaya aqidah kita dan dia adalah sama. Mohon bantuan sahabat-sahabat.


Kata orang muka saya garang, tengok cerita Hafalan Solat Delisa, terkeluar juga air mata saya. Banyak lagi filem-filem seberang yang berjaya menyentuh hati saya. Tertanya juga saya, apa terjadi pada industri tempatan yang bermatlamatkan hiburan semata-mata.

No comments: