Tuesday, January 24, 2012

Pantulan Kehidupan...

Salam buat sahabat yang dirahmati Allah sekalian. Semoga kalian dikurniakan ketenangan yang tidak terhingga daripada Allah Azza wa Jalla.
Amma ba’d.

Sedar tidak sedar, sudah tiga minggu kita berada dalam tahun 2012. Bila fikirkan kembali, Ya Allah! Umur saya bakal menginjak ke angka 22. Zaman remaja belasan tahun sudah hampir 2 tahun ditinggalkan namun kadang-kadang saya terfikir masih belum berbuat apa-apa untuk Islam. Imam Hasan Albanna lahir pada tahun 1906 dan pada tahun 1928 beliau menubuhkan Ikhwanul Muslimin (IM). Ini bermaksud beliau sudah benar-benar serius memikirkan permasalahan serta solusi kepada penyakit yang menimpa umat pada umur 22 tahun. Subhanallah wa astaghfirullah. Kita yang baru membawa dua usrah sudah rasa kepenatan. Allahu rabbi.
Apa yang saya perasan, semakin meningkat umur, tanggungjawab itu datang dengan tidak semakin mengecil. benarlah firman Allah: 

“Sesungguhnya kamu tetap melalui tingkatan demi tingkatan (dalam kehidupan)” (84:19)

Sebelum mengembara jauh di bumi Uncle Sam ini, tidak pernah terlintas di benak yang saya akan sibuk dengan ‘perkara’ ini. Kesibukan study itu sudah dijangka kerana memang itu matlamat asal saya dihantar ke sini. Seperti  orang lain sibuk belajar, saya juga belajar namun ada tugasan ‘extra’  yang dikurniakan Allah buat saya. Alhamdulillah saya ucapkan. Kadang-kadang kena mempengerusikan mesyuarat di sini dan kadang-kadang di alam maya, membawa usrah di sini dan alam maya. Kadang-kadang hampir terlupa agenda seharian saya. 

“Yun, bile usrah kite minggu ni? Kat mane?”

“akhi, usrah minggu ni macam biase ke?”

Hampir sangat mesej sedemikian tidak berbalas. Mungkinlah sultan Muhammad Alfateh terlalu jauh untuk kita bandingkan diri kita dengannya. Baginda membuka Konstantinopel pada umur 21 tahun sedangkan kita pada umur 22 tahun masih lembap dalam ‘bergerak’ ataupun tidak bergerak langsung. Tetapi di abad ini, kita boleh lihat Imam Hasan Albanna membuktikan bahawa umur 22 bukanlah umur yang kita boleh lagi berkhayal. Di umur ini, kita seharusnya memikirkan pemantapan diri dan ummah. Kita harus benar-benar bekerja untuk Islam dan tidak lagi bermain-main dalam kehidupan. Cuma, kadang-kadang kita lalai. Astaghfirullah

Sumber ketenangan hanya dari Allah

Ada kawan-kawan yang sudah merancang summer ni hendak ke situ dan ke sini sedangkan saya pula terfikir summer ini, berapa kali saya mesti ulang alik ke sekitar KL dan Selangor untuk program, meeting, dan sebagainya? Walaupun ada lagi lima bulan sebelum tibanya summer, sudah ada ‘tugasan’ untuk saya yang bakal pulang bercuti di Malaysia summer ini, insya Allah. Allahu musta’an. Untunglah kan boleh roadtrip di Malaysia summer ini dan semoga saya berkesempatan..:)

Apapun inilah pantulan kita dalam kehidupan; sejauh mana kita telah bekerja untuk Islam. Alhamdulillah kita masih lagi boleh tidur di katil empuk, makan makanan yang enak, pakai pakaian yang berjenama barangkali. UMUR SUDAH 22 atau UMUR BARU 22?. Kalian tentukan. Saya juga perasan yang saya ambil masa yang lama untuk update blog ini. Saya pun kurang pasti apa puncanya. Adakala fikiran jadi buntu, emosi jadi kaku, jiwa jadi bercelaru dan saat inilah timbul di benak pemikiran “saya perlukan sayap kiri saya”.

Ya Allah, berkatilah kehidupanku di atas jalan yang Engkau Redhai dan sampaikanlah aku dan ahli keluargaku ke syurgaMu untuk bertemuMu dan kekasihMu”

Tawakkal merupakan keajaiban dalam kehidupan seorang mukmin.

2 comments:

Unknown said...

Wah. banyak kerja dah menanti :D

Nnt kalau ada jodoh, kita jumpa ya akhi :D

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

insya Allah .semoga Allah mempertemukan kita iqbal..:)