Tuesday, August 2, 2011

A Blessing Ramadhan, InsyaAllah...

Salam kepada semua, Alhamdulillah atas segala kurniaan. Syukur kepada Allah kerana masih menyampaikan  saya ke dalam Ramadhan Almubarak 1432H. Tahun depan belum menjamin saya untuk berada di dalam bulan yang mulia ini. jadi,suka saya mengingatkan diri saya dan sahabat sekalian agar menggunakan Ramadhan ini dengan sebaiknya. Tingkatkan amal ibadah, perkukuhkanlah amalan wajib dan perbanyakkanlah amalan sunat. Keluarlah dari bulan Ramadhan tahun ini sebagai Muslim yang berkualiti dari segi akhlak, pemikiran dan masa.
Amma ba’d.

Saya tidak ada apa sangat untuk di blogkan, cuma entri kali ini saya ingin berceloteh serba sedikit pengalaman berpuasa di rantau orang. Tahun lepas, saya sampai di US ini pada 26 August 2010 dan saya sempat berpuasa selama dua minggu tahun lepas di sini. Tahun ini saya, jika dipanjangkan umur saya akan berpuasa sebulan penuh disini. Tahun lepas, dua minggu berpuasa di sini tidak berasa apa-apa sangat kerana hanya bertarawih di rumah, makan di rumah senior (menumpang sekejap sebelum masuk rumah sendiri), dan terpaksa menguruskan pelbagai perkara. Alhamdulilah tahun ini, dengan adanya kereta, saya dan housemates saya berpeluang mengerjakan tarawih di masjid.

Bertarawih di sini merupakan pengalaman yang indah kerana saya bertemu dengan pelbagai bangsa; dari secerah-cerah kulit manusia hingga ke kulit yang tidak putih. Ada orang Uzbekistan, Turki, Arab Saudi, India, Pakistan, Malaysia dan semestinya orang Amerika sendiri. Tahun ini, Islamic Center of Rochester menjemput imam khas dari Connecticut, seorang tahfiz. Waktu isya’ masuk pada pukul 10 lebih dan tarawih hanya bermula pada pukul 10.30 malam. Dengan keadaan masjid yang ber air-cond mewujudkan suasana yang dingin ditambah dengan bacaan merdu imam persis imam Abdul Rahman Assudais sangat menenangkan hati dan jiwa. Saya suka melihat orang yang datang sambil membawa family masing-masing.

Bercakap mengenai iftar pula, hari pertama berbuka sudah ada jemputan berbuka. Alhamdulillah tidak perlu masak untuk hari pertama. Hari kedua juga tidak perlu masak untuk iftar kerana saya dan housemates akan berbuka di masjid. Kalau tidak mahu berbuka puasa di masjid dan malas masak kemana lagi kalau tak ke International Food Market, kedai yang menjual segala makanan halal dari nasi biryani, nasi turki, pizza, sub, daging & ayam halal, rempah ratus, bahan baking dan pelbagai barang harian lain yang dijamin halal,bersih dan berkualiti. Kebanyakan barang-barang disini kalau yang makanannya diimport dari Turki,Germany dan Pakistan. Barang-barang keperluan seperti Shampoo, sabun, pencuci muka dan sebagainya diimport dari Dubai.
                                        International Food Market

                        Pizza Buffalo Chicken with sweet & sour sauce

Puasa yang melebihi 16 jam sehari disini diisi dengan aktiviti tadarus yang diadakan di rumah saya setiap lepas asar. Selain itu, di kala petang kadang-kadang kami akan pergi ambil angin di tepi tasik di Islamic Center of Rochester. Selalu juga pergi main badminton di gym (kadang-kadang workout sikit.:D) Aktiviti usrah dijalankan seperti biasa; pada hari jumaat malam sabtu.
                                                     kami di tasik

Insha Allah, saya dan rakan lain akan cuba cari masa untuk bertarawih di luar Rochester. Cadangnya akan berbuka dan bertarawih di Buffalo (lebih kurang sejam perjalanan dari Rochester ini). Insha Allah 16 August ini saya dan beberapa rakan lain akan ke West Lafayette, Indiana. Sebelum ke West Lafayette, insha Allah kami akan singgah berbuka puasa di Columbus, Ohio. Semoga perjalanan kami dipermudahkan Allah.

Apa-apa pun, peluang yang Allah kurniakan ini merupakan satu tarbiyah Allah kepada diri saya agar merasai bagaimana berpuasa di tempat yang Islam merupakan sesuatu yang asing kepada masyarakat sekelilingnya. Tiada bazaar ramadhan, tiada dentuman mercun, dan tiada moreh tidak dapat menandingi keseronokan menjalani ibadah puasa di perantauan. Taqabbalallahu minni wa minkum..:)

5 comments:

el.hiffzunnuri said...

Ramadhan Kareem..
wah, student US mmg pakai kereta?

aNA said...

salam

seronok bunyinya berpuasa di perantauan....

salam ramadhan akh

El-Azwar said...

MaasyaAllah. Mantapnya tarbiah ramadhan kalian :)

~W.A.H.I.E~ said...

Selamat berpuasa buat kalian yang berada di perantauan..=)..Bertambah indahlah Ramadhan di Rochester nampaknya..penuh dgn pengisian..

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

Ramadhan Kareem semua..insya Allah,tahun ni lebih daripada tahun lepas..:)