Saturday, November 20, 2010

Di sEbalIk laFaZ SaKInah...

Salam buat sahabat-sahabat sekalian, apa khabar anda dan iman anda? Kita manusia sentiasa diuji sebagaimana Allah firmankan dalam surah Al-A’nkabut:

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? (29:2)

Persiapkanlah diri kita dengan segala ilmu dan mintalah kekuatan dan petunjuk dari Allah agar setiap ujian yang mendatang dapat dutempuhi dengan cemerlang.
Amma ba’d

aku nikahkan engkau dengan anakku Aisyah Fadzilah binti Abdullah”
“aku terima nikahnya”

Lafaz sakinah (lafaz ijab dan qabul) seperti yang di atas kelihatannya sangat mudah diungkapkan namun lafaz itu diiringi dengan tanggungjawab dan amanah yang tidak kecil. Ia boleh membawa kita dengan mudah kepada Allah atau dengan mudah ke neraka.

Tanggugjawab suami

Adil

Adil bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya. Allah berfirman:

Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yang yatim (bilamana kamu mengawininya), maka kahwinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi : dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka cukuplah (kahwinilah) seorang saja,atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.(4:3)

Lelaki boleh berkahwin lebih daripada seorang (sehingga empat orang) tapi jika tidak mampu berlaku adil cukuplah seorang. Adilnya seorang suami apabila berkahwin seorang adalah dia pandai membahagikan masa antara kerjaya dan keluarga. Pastikan seorang ayah dan suami mempunyai masa untuk membawa anak-anak makan angin dan masa untuk mendengar keluhan anak dan isteri.

Pemimpin

Sebagai suami dan ayah, lelaki harus tahu kearah mana dia ingin membawa ahli keluarganya. Allah berfirman:

Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. (66:6)

Dia harus memimpin ahli keluarganya agar semuanya taat kepada perintah Allah. Amar maaruf dan nahi munkar harus berjalan setiap waktu didalam dan luar rumah. Selain itu, seorang ayah harus mampu menjadi imam solat dan tahu sedikit sebanyak perihal hukum hakam terutamanya yang melibatkan halal dan haram. Seorang suami tidak boleh menjadi dayus untuk menegur kesalahan isterinya tetapi harus beringat supaya teguran itu harus sentiasa berhikmah.

Nafkah

Sudah menjadi tanggungjawab suami untuk memberi nafkah zahir dan batin kepada isteri. Nafkah zahir cukuplah sekadar terjaga makan minum, pakaian yang cukup dan rumah untuk berlindung. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:

”Sesiapa yang memberi nafkah kepada isterinya, anaknya dan ahli keluarganya, maka ia (iaitu nafkah) yang diberikan adalah sedekah.” (Riwayat Ibnu Majah)

Penting bagi suami untuk memastikan sumber rezeki yang ingin disuap kepada mulut anak dan isteri adalah daripada sumber yang halal dan bersih semata-mata. Keberkatan rezeki hanya ada pada sumber yang halal. Berkat rezeki yang halal, anak-anak dan isteri akan dengar, taat dan patuh kepada ketua keluarga mereka.

Pendidikan  &  Perlindungan

Dalam sesebuah institusi kekeluargaan, pendidikan atau pentarbiyahan sangat penting dalam pembentukan baitul muslim. Anak-anak haruslah diberi pendidikan agama, diajar soft skills, dididik dengan akhlak yang mulia dan diajar bersukan agar mereka bukan setakat kuat rohani tetapi kuat juga jasmani. Isteri harus dididik dengan penuh hikmah dan lemah lembut kerana fitrah wanita itu lemah lembut dan bersopan.

Suami harus menyediakan perlindungan yang sempurna kepada tanggungannya. Perlindungan disini bukanlah sekadar rumah tetapi ia lebih kepada perlindungan kepada ahli keluarganya dari ancaman bahaya dan elemen-elemen negatif daripada masuk ke rumahnya.

Konklusinya

Saya hanya menulis sekadar berkongsi sedikit ilmu yang saya ada dan ianya sekadar teori. Secara praktikalnya, saya sendiri belum menempuhi alam rumah tangga. Mudah-mudahan segala perkongsian pada entri kali ini dapat memberi manfaat kepada kita semua. Kepada bakal ayah dan suami sekalian, marilah sama-sama kita persiapkan diri kita dengan segala ilmu fardhu ain, ilmu rumah tangga serta memahami sebenar-benarnya syariat berumah tangga.

Wallahua’lam.

*Nama yang digunakan  dalam entri ini tidak ada mengena antara orang yang masih mati ataupun telah hidup. Jika  terdapat kesamaan nama dengan pembaca sekalian, ianya adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan.

2 comments:

faiz aizudeen ismail said...

amboi yun... macam paku dulang paku serpih jaa... hak2... btw knowledge is important,

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

yup..knowledge is power...:)