Sunday, June 13, 2010

Aku mEstI JAdi kaYa...

Salam buat sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalia. semoga hidup tenang dan harmoni selalu.
amma ba’d.

Saya mesti menjadi kaya. Mungkin ada sahabat-sahabat  berkata dalam hati apabila membaca post ini “habislah, kawan aku dah terkena penyakit wahan (cintakan dunia dan takutkan mati)”. Dalam menghadapi arus globalisasi, wang adalah kuasa. Tanpa wang hidup kita terpaksa kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Namun harus diingatkan walaupun wang adalah kuasa tetapi ia tidak boleh menjamin kebahagiaan dan  cinta manusia tidak boleh dibeli melalui wang. Sebagai contoh, Nabi Muhammad SAW ditawarkan pangkat dan harta oleh kafir quraisy dengan syarat baginda mesti meniggalkan da’wah mulia baginda. Baginda dengan tegas mengatakan “andainya kamu meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku, aku sesekali tidak akan tinggalkan da’wah ini”. Contoh lain yang membuktikan wang tidak menjamin kebahagiaan adalah, Marylin Monroe merupakan bintang Hollywood yang sudah pastinya mempunyai wang yang berjuta-juta dolar namun mati membunuh diri disebabkan tekanan hidup.

Kembali kepada persoalan bahawa saya mesti menjadi kaya. Kaya merupakan sesuatu yang diinginkan oleh manusia yang waras dan berakal.  Dengan adanya wang yang banyak, saya boleh melabur kedalam saham-saham yang halal seperti melabur dalam syarikat HPA, melabur dalam perusahaan batik dan sebagainya. Selain itu, dengan kekayaan yang ada, saya boleh membangunkan institusi pendidikan dan penyelidikan khusus bagi membantu kemajuan umat Islam. Institusi ini tidaklah berorientasikan keuntungan tetapi berpaksikan kepada kebajikan dan kepentingan umat Islam. Dengan kekayaan yang ada, saya juga boleh menaja pelajar-pelajar cemerlang muslim tanpa mengira bangsa untuk melanjutkan pelajaran ke Negara yang mereka minati.Kekayaan juga boleh merapatkan silaturahim sesama insan. Saya boleh membuat rumah terbuka besar-besaran dan menjemput semua orang tanpa megira agama, bangsa dan agama.

Sebenarnya dalam kitab Fiqh Aulawiyyat (Fiqah Keutamaan) karangan Profesor Doktor Yusof Al Qaradawi telah dibincangkan perkara ini. Sheikh Yusof telah membahaskan yang mana lebih penting antara kaya dengan syukur dan miskin dengan sabar. Sudah semestinya kaya dengan syukur itu lebih aula (utama). Dengan kekayaan dimiliki oleh orang mukmin yang sedar tanggungjawabnya terhadap umat, maka produktiviti umat Islam akan meningkat. Umat Islam yang miskin akan dibantu manakala segala projek-projek mega untuk manfaat Muslim dapat dibangunkan dengan giat.
Wallahualam......

3 comments:

Unknown said...

nice one..kalau kita tak kaya,sapa lg nak kaya...huhu

My latest post:Bahaya suara keldai

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

sekrg raja gula non-muslim, raja komunikasi (ananda krishnan) non muslim....muslim dimana????kitala yang kena jadi kaya..

SUHAIMI RAMLI said...

Aku bakal menjadi salah seorang tu hahaha..perasan lak