Friday, June 4, 2010

KaU yANg TerIsTimeWa dI haTikU...

Assalamualaikum buat saudara saudari yang saya kasihi sekalian. Semoga bertambahlah iman kita dari sehari ke sehari.
Amma ba’d.

Palestin sekali lagi menjadi perhatian dunia dan kali ini dunia telah benar-benar melihat siapa yang kejam sebenarnya. Yahudi tanpa belas kasihan telah menyerang aktivis keamanan yang ingin membantu rakyat Gaza atas dasar kemanusiaan. Aktivis-aktivis yang inigin menghantar bantuan kali ini tidak hanya terdiri daripada muslim semata-mata tetapi merangkumi ahli parlimen Eropah, pemenang anugerah Nobel, jurnalis, wartawan dan pencinta-pencinta keamanan yang lainnya. Sebagai umat Islam kita sepatutnya tahu bahawa Palestin mempunyai tempat yang istimewa dalam sanubari kita.
                                                          Palestin adalah tanah umat Islam
Palestin istimewa kepada umat Islam kerana:

1) Kiblat pertama umat Islam sebelum Nabi Muhammad mendapat wahyu supaya beralih kearah masjdil haram di Makkatul Mukarramah.

2) Tempat nabi di mikrajkan ke sidratul muntaha bagi menerima perintah sembahyang. Selain itu Nabi juga telah menyaksikan pelbagai nikmat dan azab yang Allah telah sediakan bagi hamba-hambaNya samada yang patuh atau ingkar kepada arahanNya.

3) Palestin merupakan tanah yang subur dan sangat sesuai untuk bercucuk tanam. Buah-buahan yang berasal dari sana merupakan hasil yang sangat tinggi nilai khasiatnya. Allah berfirman:

Maha suci Allah Yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), Yang Kami berkati sekelilingnya (tanahnya), untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) kami. Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui. <17:1>

4) Palestin merupakan tanah wakaf umat Islam bermula daripada zaman saidina Umar Al Khattab hinggalah ke akhir zaman. Maksud tanah wakaf bagi kaum muslimin adalah, tanah ini menjadi hak milik penuh umat Islam sahaja. Namun atas dasar toleransi, sejumlah 0.7% umat Kristian (10,500) menduduki tanah Palestin

5) Di baitul muqaddas, terdapat satu masjid yang dinamakan Masjid Al aqsa Assyarif yang merupakan masjid ketiga yang paling suci selepas Masjidul Haram di Makkah  al Mukarramah dan Masjid An Nabawi di Madinatul Munawwarah. Umat Islam sangat digalakkan untuk berziarah ke tiga-tiga tanah suci ini.

6) Palestin menjadi tiga rebutan agama samawi yaitu Islam, Kristian, dan Yahudi. Barngsiapa dapat menguasai Palestin maka dia akan dapat menguasai dunia. Hal ini kerana kedudukan Palestin yang terletak di tengah-tengah laluan perdagangan antarabangsa dan bersebelahan dengan terusan Suez yang merupakan pintu masuk bagi kapal ke Asia dari Barat.

7) Palestin merupakan bumi lahirnya para anbiya’. Nabi-nabi yang dilantik Allah telah menaburkan wangian tauhid namun ia telah dicemari dengan najis kebinatangan Israel yang rakus membunuh Umat Islam di sana.
                                                           Dia memahami erti jihad

Inilah sedikit sebanyak keistimewaan Palestin di hati kita Umat Islam dan kita harus sedar daripada lamunan yang panjang. Marilah kita sama-sama melakukan semampu mungkin bagi membebaskan bumi kita. Isu Palestin bukanlah isu keagamaan semata-mata tapi merupakan isu kemanusiaan sejagat. Bangsa Yahudi tidak diajar apa itu erti kemanusiaan. Marilah kita Umat Islam bersatu padu atas dasar aqidah islamiah. Janganlah lagi kita berpaksikan kepada perjuangan menegakkan bangsa yang sempit dan membawa kepada perpecahan dan kehancuran itu. Hiduplah di muka bumi Allah untuk memakmurkan buminya dan janganlah kita melakukan kerosakan di muka bumi Allah. Akhir kalam renungilah Ayat Al quran ini:

Dan tuntutlah Dengan harta kekayaan Yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah Engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya Yang melimpah-limpah); dan janganlah Engkau melakukan kerosakan di muka bumi; Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang Yang berbuat kerosakan ".<28:77>

No comments: